Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-29, 01:08
Medlem
Min trotjänare, iMac G5 isight startar upp i blåskärm sen igår.

När jag startar den laddar den som vanligt med grå ruta och apple symbol för att sedan stanna i blå skärm.
Jag har såklart googlat och som vanligt vad det gäller mac, inte hittat mycket nyttig info men tagit del av vad jag funnit.
Nu finns det ett problem och det är att min interna optiska enhet inte funkar så att när jag startar i safe mode, vilket fungerar, kan jag inte använda min startskiva för att göra hardware check eller ominstalera OS.

Jag gick ner till kinesen på hörnet här i Barcelona och köpte ett set torax-skruvmejslar och öppnade iMacen, blåste damm, ruskade på cd-enheten, svor lite och skruvade ihop skiten. Vilket var ett helvete. Samma senario som innan, bluescreen. Det verkar alltså inte vara ett hårdvarufel.

Är min kära vän död eller har någon liknande erfarenheter och vet vad jag ska göra för att få liv i trotjänaren? Hur gör jag för att rädda vad som finns på hårdisken om jag inte får liv i den?
Citera
2010-09-29, 01:25
Medlem
smurfehs avatar
Finns ju alternativ för att köra diskkontroll via Terminal. Du bör också kunna installera om via USB-sticka.
Citera
2010-09-29, 01:36
Medlem
Citat:
Finns ju alternativ för att köra diskkontroll via Terminal. Du bör också kunna installera om via USB-sticka.

Vad är diskkontroll via Terminal? En Imac tar inte USB-enheter i safe mode.
Citera
2010-09-29, 01:45
Medlem
Andreasvbs avatar
Testa starta upp i Single User Mode (Cmd+S) och skriv fsck.

Annars kan du testa installera om Mac OS X med installationsskivan, håll ned Alt eller C vid uppstart.
Citera
2010-09-29, 07:34
Medlem
ei96byods avatar
Ett tips är att installera Applejack när du är inloggad i safe mode (går det att installera i safe mode? Kom på att jag aldrig provat).

Starta sedan i "single user mode" (Kommando - S vid uppstartsljudet. När vit text mot svart bakgrund dyker upp, släpp tangenterna).

När datorn är klar borde det stå något om Applejack på skärmen.
Starta då applejack genom att helt enkelt skriva applejack och trycka enter.
Kör i helautomatiskt läge genom att trycka bokstaven a och sedan enter.
Den kör kontroll av filsystem, reparerar rättigheter, rensar cachefiler och lite annat smått och gott. Om systemet inte fungerar efter det vet jag inte vad du skall göra.
Citera
2010-09-29, 08:39
Bannlyst
Jag som trodde att Mac fungerade fel fritt. Det är fan inte mycket bättre än en PC.
Citera
2010-09-29, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thepogge
Jag som trodde att Mac fungerade fel fritt. Det är fan inte mycket bättre än en PC.

Ingen dator fungerar felfritt. Men det händer väl mer sällan för mac. Hans dator är ju sex år gammal.
Citera
2010-09-29, 11:40
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griger
Vad är diskkontroll via Terminal? En Imac tar inte USB-enheter i safe mode.

...Du använder självklart minnet för att installera om OS X.

T.ex: http://www.maciverse.com/install-boo...ash-drive.html
Citera
2010-09-29, 16:39
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
...Du använder självklart minnet för att installera om OS X.

T.ex: http://www.maciverse.com/install-boo...ash-drive.html

Fast för det behöver man en fungerande CD-läsare, vilket TS inte har.

Och kan man verkligen starta upp en PPC Mac via USB?
Citera
2010-09-29, 16:45
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Fast för det behöver man en fungerande CD-läsare, vilket TS inte har.

Och kan man verkligen starta upp en PPC Mac via USB?

Nej, det går inte. För att kunna boota från USB måste USB-enheten vara formaterad med GUID-partitionstabell, och det förstår inte de gamla PPC-maskinerna.
Citera
2010-09-30, 12:07
Medlem
corals avatar
Det här har hänt in iMac G5 och för mig var det ett tecken på död disk men det kan även vara systemet som behöver installeras om.

Easyfix! Hitta en extern hårddisk, formatera med APM (Apple Partition Map) och återställ en Leopard till den partitionen. Koppla in över firewire (vad jag vet bootar inte IMac G5 från USB) och installera om systemet. Blåste min gamla iMac G5 senast för en månad sen på detta sätt då jag likt du har en trasig DVD.

Händer det igen får du byta disk, vilket tur nog är lätt gjort med iMac G5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in