2004-06-10, 07:41
Medlem
lab-ones avatar
Hej!

Detta är min första post i detta forum och jag hoppas att ni kan ge mig svar på mina frågor.

Det hela rör den svenska Pingströrelsen och deras sätt att behandla mirakel (folk som kan gå efter att ha suttit i rullstol osv) och uppvisande av omtänkande människor (fd. al-Quaida-medlem eller fd. maffiaboss från Sydamerika).

I min närhet finns en person som har medicinsk utbildning och denna har nu blivit medlem av en församling. För ett tag sedan medföljde denna person på en missionsresa till mellanöstern och då i egenskap av 'medicinskt kunnig'. Denna personen skulle alltså under missionen garantera att alla mirakel som sker inte är på medicinska grunder utan enbart har med en högre makt att göra. Jag vet ju vilken kålsupare denna människa har (är?) varit och har i flera fall gjort en hel del för att väcka uppmärksamhet. Min tes är att om något sker så är det självklart att människorna inom rörelsen vill ha det till att det är ett mirakel. Finns det några kända exempel på bluffmakare som åker runt mellan församlingarna och spelar rullstolsbundna och som helt plötsligt kan gå efter en handpåläggning?

Sedan undrar jag om pingströrelsens fascination av att visa upp omtänkande människor. Denna person jag nämner ovan har berättat om ett pingstmöte som sker varje år i norra Stockholmstrakten där man har bl.a. visat upp fd. al-Quaidasoldater (muslimer som blivit kristna) och maffiabossar från Sydamerika. Personen blir väldigt försvarsbetonad när jag ifrågasätter deras trovärdighet. Därför hoppas jag att ni kan ge mig svar. All information om kända bedragare inom Pingströrelsen är välkommen!
Citera
2004-06-10, 10:17
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lab-one
Hej!

Detta är min första post i detta forum och jag hoppas att ni kan ge mig svar på mina frågor.

Det hela rör den svenska Pingströrelsen och deras sätt att behandla mirakel (folk som kan gå efter att ha suttit i rullstol osv) och uppvisande av omtänkande människor (fd. al-Quaida-medlem eller fd. maffiaboss från Sydamerika).

I min närhet finns en person som har medicinsk utbildning och denna har nu blivit medlem av en församling. För ett tag sedan medföljde denna person på en missionsresa till mellanöstern och då i egenskap av 'medicinskt kunnig'. Denna personen skulle alltså under missionen garantera att alla mirakel som sker inte är på medicinska grunder utan enbart har med en högre makt att göra. Jag vet ju vilken kålsupare denna människa har (är?) varit och har i flera fall gjort en hel del för att väcka uppmärksamhet. Min tes är att om något sker så är det självklart att människorna inom rörelsen vill ha det till att det är ett mirakel. Finns det några kända exempel på bluffmakare som åker runt mellan församlingarna och spelar rullstolsbundna och som helt plötsligt kan gå efter en handpåläggning?

Sedan undrar jag om pingströrelsens fascination av att visa upp omtänkande människor. Denna person jag nämner ovan har berättat om ett pingstmöte som sker varje år i norra Stockholmstrakten där man har bl.a. visat upp fd. al-Quaidasoldater (muslimer som blivit kristna) och maffiabossar från Sydamerika. Personen blir väldigt försvarsbetonad när jag ifrågasätter deras trovärdighet. Därför hoppas jag att ni kan ge mig svar. All information om kända bedragare inom Pingströrelsen är välkommen!
Någon information om bedragare, specifikt inriktad mot Pingströrelsen i samband med helbrägdagörelse, känner jag inte till. Det blir säkert svårt att avslöja bluffmakare i sådana sammanhang, eftersom de själva ingår i etablissemanget och saknar intresse att avslöja sin medverkan.

Generellt sett kan sägas att uppseendeväckande resultat i samband med helbrägdagörelse har stor betydelse för många religiösa samfund. Kan man visa effekter inom detta område, innebär det automatiskt tillströmning av nya medlemmar, en fördel inte minst av ekonomisk art.

Ser man medicinskt på saken, är det känt att den psykosomatiska inverkan på kroppen ibland kan vara anmärkningsvärt stor men då är det den enskilda människan som själv ansvarar för effekten. De mer kända fallen är de som brukar uppmärksammans i samband med påskhögtidligheterna nere i Europa. Människor som med sin tankekraft skapar djupa blödande sår liknande såren som åsamkades Kristus på korset. Läkare som studerat såren har kunnat konstatera att dessa är genuina och kräver lång tid att läka. Samma sår har sedan visat sig vara helt borta någon vecka efter påsk, återigen uppvisat för samma läkare. Av allt att döma kan alltså den enskilda människan mycket väl åstadkomma mirakel för egen del. Samfundet som sådant har sannolikt mindre betydelse.

Möjligtvis kan man göra viss jämförelse med begreppet healing, som i andra sammanhang har diskuterats mycket, healern som med händerna förefaller gräva djupt i kroppen för att ta upp det onda. I Sverige förekom i TV en väl kontrollerad seans med en healer. Det visade sig vara ren bluff. Man hittade delar på golvet och blod som visade sig komma från ett djur.

Sammantaget kan man, trots de psykosomatiska möjligheterna att få effekt, sannolikt räkna med att bluff förekommer. I vilken utsträckning är naturligtvis svårt att säga. När man ser t.ex. pastor Ekman i Livets Ord vandra runt publiken och knuffa människor, som står ytterst i ringen, mot bakomvarande som fångar upp "den sjuka", blir man beklämd. Livets Ord representerar naturligtvis samma andas barn som Pingströrelsen. Så vitt jag vet har ingen kontrollerad studie utförts för att avslöja bluffmakare. Svårigheterna med att utföra en sådan är alltför stora. Det skulle kräva medicinsk analys av "de sjuka" före och efter seansen. Vem ställer upp på det om man vill värna sitt samfund.

Från psykologisk synpunkt kan man nog vara ganska säker på att människor som söker sig till dessa samfund är känslomässigt inställda på att låta sig påverkas av grupphypnos i olika former som närmar sig hysteri.
Citera
2004-06-10, 12:51
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
1. Några konkreta exempel på avslöjade bluffar har jag inte, men var det inte Jerry Falwell den gamle TV-predikanten som åkte dit med en prostituerad? Han levde inte som han lärde iaf. Ytterligare exempel är väl Moon-sekten i Korea, de lär ha gjort en del förutsägelser som inte slog in.

2. Spelar det någon roll om de var Al-Qaidasoldater eller helt vanliga kriminella? I staden där jag växte upp var faktiskt en av Pingstkyrkans drivande krafter en f d heroinist. Religionen kan få vissa personer liv på fötter och det är definitivt till nytta för dig och samhället. Om nu religionen kan tänkas göra skada också så får man väga samman dessa två faktorer. Tänk bara vad den där heroinisten hade ställt till med i kostnader för samhället om han hade fortsatt vara heroinist? Om Frälsningsarmén omvänder en enda alkis så går dom ju plus, liksom. Och det kostar inte samhället en spänn förutom det man själv vill ge dem.

De flesta som är negativa till organiserad religion ser BARA på de dåliga sidorna i form av knutbymord, sekter och liknande. Men faktum är ju att en religionen har en avgörande inverkan på vissa människors liv i en positiv riktning också. Det får man inte glömma. Religionen KAN vara en hjälp i svåra stunder till och med ÄVEN om Gud överhuvudtaget inte existerar eftersom folk åtminstone lurar sig att tro det. Det får man inte glömma. Jesus räddar faktiskt en och annan.
Citera
2004-06-10, 13:38
Medlem
BF_Swedens avatar
Det gick ett program om någon amerikansk tv-pastor som hade hörsnäcka där hans medarbetare berättade saker om församlingsmedlemmar som han inte borde veta. Detta läste han upp på scenen och på så sätt fick han medlemmarna att tro att Gud berättade för honom vilka krämpor de led av. Han avslöjades i detta program och jag tror att det visade sig att han hade förskingrat en hel del pengar också och att han blev dömd till fängelse. Jag kommer dock inte ihåg vad han hette. Programmet kan ha varit "60 minutes" men jag är inte säker.
Citera
2004-06-10, 13:55
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CgiBinLaden
1. Några konkreta exempel på avslöjade bluffar har jag inte, men var det inte Jerry Falwell den gamle TV-predikanten som åkte dit med en prostituerad? Han levde inte som han lärde iaf. Ytterligare exempel är väl Moon-sekten i Korea, de lär ha gjort en del förutsägelser som inte slog in.

2. Spelar det någon roll om de var Al-Qaidasoldater eller helt vanliga kriminella? I staden där jag växte upp var faktiskt en av Pingstkyrkans drivande krafter en f d heroinist. Religionen kan få vissa personer liv på fötter och det är definitivt till nytta för dig och samhället. Om nu religionen kan tänkas göra skada också så får man väga samman dessa två faktorer. Tänk bara vad den där heroinisten hade ställt till med i kostnader för samhället om han hade fortsatt vara heroinist? Om Frälsningsarmén omvänder en enda alkis så går dom ju plus, liksom. Och det kostar inte samhället en spänn förutom det man själv vill ge dem.

De flesta som är negativa till organiserad religion ser BARA på de dåliga sidorna i form av knutbymord, sekter och liknande. Men faktum är ju att en religionen har en avgörande inverkan på vissa människors liv i en positiv riktning också. Det får man inte glömma. Religionen KAN vara en hjälp i svåra stunder till och med ÄVEN om Gud överhuvudtaget inte existerar eftersom folk åtminstone lurar sig att tro det. Det får man inte glömma. Jesus räddar faktiskt en och annan.
Att ha en kristen grundsyn är en sak, den kräver enligt min uppfattning inte gudstro, men att aktivt enrollera sig i sekter typ Livets Ord eller Jehovas Vittnen, är en annan. Orsaken till att t.ex. Nya Testamentet av många betraktas som skräp är helt enkelt att de inte läst den. Släpp sekterna, läs boken och följ råden det är mitt råd !
Citera
2004-06-10, 14:01
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det gick ett program om någon amerikansk tv-pastor som hade hörsnäcka där hans medarbetare berättade saker om församlingsmedlemmar som han inte borde veta.
Jepp, det har gjorts en film på samma tema med den där vithårige killen i huvudrollen. Inte Leslie Nielsen utan den andre killen som också brukar spela dråpliga roller. Har glömt vad fan både han och filmen heter.

Nickep: Håller med till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in