Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2011-03-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Mycket möjligt, absolut. Men då kvarstår frågan varför man som förbipasserande till en brutal våldtäkt har ett "prata om vädret"-tonläge. Även om man är luttrad och säger till sin vän att nej, vi ska nog inte lägga oss i det där, så är det väl orimligt att man inte skulle säga det med viss upphetsning.

Ja, men en mobilmikrofon kan vara förrädisk i dessa sammanhang. Ponera att mobilen ligger i EY's ficka t.ex, då hörs hans pratande bättre än Elins skrik eftersom hon är utanför fickan och, antagligen, på låt säga minst en meters avstånd från telefonen.

Jaa du, det kan man fan undra. Men det finns folk till allt, det vet vi ju numera.

Håller för övrigt med det du skriver om mobilmickar. Ibland förstärker de fan bakgrundljudet så det låter som att folk sitter och bråkar på vagnen fastän de sitter två rader framför och pratar i helt samtalston.
Citera
2011-03-15, 15:33
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Ja, men en mobilmikrofon kan vara förrädisk i dessa sammanhang. Ponera att mobilen ligger i EY's ficka t.ex, då hörs hans pratande bättre än Elins skrik eftersom hon är utanför fickan och, antagligen, på låt säga minst en meters avstånd från telefonen.

Är han inuti fickan?

Alltså, vad vittnesmålet säger (om jag minns rätt) är att två röster hörs nära och kvinnoskrik plus kroppsljud längre bort.

Det finns ju oändligt många sätt att bortförklara detta, inklusive att AS hittade på alltihop och bara tillfälligtvis råkade göra det samtidigt som hans väninna försvann, men vi kan ju kanske roa oss med att anta att vittnesmålet stämmer och sen se hur det går ihop med övriga uppgifter.

Så två personer talar lungt vid telefonen, och GM & Elin är inblandade med varandra längre bort, verkar vara den rimligaste utgångspunkten.
Citera
2011-03-15, 15:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Trycker man "rätt" på halsen så kan man tappa medvetandet på en halv minut.
Ja, men här har gm dels av skadorna att döma uppenbarligen inte tryckt "rätt" på halsen, och dels har vi syrebristskadorna i hjärnan att ta hänsyn till.
Citera
2011-03-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, men här har gm dels av skadorna att döma uppenbarligen inte tryckt "rätt" på halsen, och dels har vi syrebristskadorna i hjärnan att ta hänsyn till.
Nej jag har också uppmärksammat det. Jag skrev inte att han hade gjort det.
Citera
2011-03-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XLmo
Det är lurigt som fan, jag håller med. Ingen mobil, verkar åkt hem ensam (satt väl och sov hela vägen till ändhållplats där han blev väckt). Men en liten tanke gnager i mig...vad kollade han efter på ändhållplatsen? Kompis? Knappast när jag tänker efter en gång till.

Jag tror att han gick ut för att kolla läget vid ändhållplatsen. Det finns ingen mening att gå av och sedan på igen. Redan där var han i banorna att våldta henne, speciellt när hon ignorerat honom sedan tidigare.
Citera
2011-03-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Ok om man trycker rätt, vad är det som händer då? Strypning är väl tänkt att förhindra att syret tar sig till hjärnan. I kontrast till kvävning som går ut på att förhindra att man andas in något syre alls.

Min fråga alltså, vad händer (i hjärnan antar jag) när man trycker på "rätt" sätt och om du vet, beskriv gärna var det är någonstans, så gott det går alltså. Trycker man på stora halspulsådern? Resultatet i hjärnan blir väl ändå densamma, skador relaterade till syrebrist. Fast det är klart, trycker man rätt borde väl processen gå snabbare? Än om man klantar sig, trycker mot struphuvudet, missar lite. Kan man se på skadorna hur "väl" strypningen har gått till? Eller utgår du bara från blödningen vid nyckelbenet? Att han har varit och klämt lite här och var runt halsen.

Nu vet jag inte längre vad min fråga var, men det vet kanske du
Citera
2011-03-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XLmo
Ok om man trycker rätt, vad är det som händer då? Strypning är väl tänkt att förhindra att syret tar sig till hjärnan. I kontrast till kvävning som går ut på att förhindra att man andas in något syre alls.

Min fråga alltså, vad händer (i hjärnan antar jag) när man trycker på "rätt" sätt och om du vet, beskriv gärna var det är någonstans, så gott det går alltså. Trycker man på stora halspulsådern? Resultatet i hjärnan blir väl ändå densamma, skador relaterade till syrebrist. Fast det är klart, trycker man rätt borde väl processen gå snabbare? Än om man klantar sig, trycker mot struphuvudet, missar lite. Kan man se på skadorna hur "väl" strypningen har gått till? Eller utgår du bara från blödningen vid nyckelbenet? Att han har varit och klämt lite här och var runt halsen.

Nu vet jag inte längre vad min fråga var, men det vet kanske du
Trycker man rätt tuppar man av. Att strypa någon till döds tar lång tid runt 11 minuter har jag hört.
Citera
2011-03-15, 15:48
Medlem
Se7eens avatar
skulle vart intressant o se EY,s rekonstruktion på brottsplatsen som gjordes i februari.
Citera
2011-03-15, 15:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGazella
/.../ Jag har läst fup men minns ej telefonlistorna... Han hade väl inte ringt någon vid den aktuella tiden?
Hur vet vi det? - Vore det inte konstigt om han inte skulle ha åtminstone en gammal hemlig mobil med kontantkort (som hans fru inte kände till...)? - Vid husrannsakan hittades åtta mobiltelefoner och ett kontantkort i sovrummet resp. i en av barnens garderober. - När EY greps hittades ytterligare en mobil samt två simkort i hans ryggsäck.
Citera
2011-03-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Hon hade en blödning i underlivet om det är menstruation eller annat ser jag inget om.

Blödningen i underlivet berodde på menstruation. Hon hade en tampong i sig om jag inte minns fel + en i väskan. Hennes kompis talade om detta i vittnesdelen.
Citera
2011-03-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apjordan
Jag tror att han gick ut för att kolla läget vid ändhållplatsen. Det finns ingen mening att gå av och sedan på igen. Redan där var han i banorna att våldta henne, speciellt när hon ignorerat honom sedan tidigare.

Jag ställer mig lite frågande till om EK verkligen avvisat ETY tidigare? De har väl sovit ända till änhållplatsen (hörs ju på namnet höhö ) Eller vad menar du med tidigare? För det första som händer på ändhållplatsen är att föraren väcker ETY och han går raskt av (men ändrar sig direkt, kanske inte uppfattade att det var fel hållplats först, eller så hörde han att EK kanske skulle av nästa hållplats och ändrade sig då, egentligen strunt samma vilket tror jag). Även föraren beskriver det så i sitt vittnesmål, att ETY liksom var alert (inte det ordvalet exakt), och gick av direkt, han tvekade iaf inte och var inte trög/full eller liknande. Så min gissning är att tanken började infinna sig när han precis gått av och råkade höra och se att det sitter en ensam blond brud i vagnen, på sätet bakom hans. Wow, tänker han och går på igen
Citera
2011-03-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Trycker man rätt tuppar man av. Att strypa någon till döds tar lång tid runt 11 minuter har jag hört.

Jo jag har förstått det, eftersom det får så fort. Men vad är det som händer i hjärnan när man trycker rätt? var är rätt att trycka? Min fråga är ju egentligen OT i det här fallet (eftersom han ströp henne och inte gjorde det rätt heller), men du kanske vill svara ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in