Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-04, 14:50
  #3481
Medlem
SoulAmazins avatar
Blev tagen idag med en reducerad terminskort. Hon skanna mitt kort och kunde se direkt att jag inte var 20 år. Är det något nytt system dom använder eller totallura hon mig att hon visste att jag inte var 20 år?

Hon gav mig ingen böter utan var snäll nog att låta mig gå av och sa att jag bor uppgradera kortet till vuxenbiljett.

Min fråga är om jag kommer få böter hemskickad eller om dom kommer spärra mitt kort?
Citera
2016-01-04, 18:09
  #3482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Blev tagen idag med en reducerad terminskort. Hon skanna mitt kort och kunde se direkt att jag inte var 20 år.

Hon gav mig ingen böter utan var snäll nog att låta mig gå av och sa att jag bor uppgradera kortet till vuxenbiljett.

Min fråga är om jag kommer få böter hemskickad eller om dom kommer spärra mitt kort?

Var det en kontrollant på tåg/buss eller var det vid spärrarna vid utgången?

Citat:
Är det något nytt system dom använder eller totallura hon mig att hon visste att jag inte var 20 år?

Det beror väl på hur du ser ut. Ser du ut som en 60årig gubbe? Har du registrerat ditt kort eller något?
Citera
2016-01-05, 20:10
  #3483
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Var det en kontrollant på tåg/buss eller var det vid spärrarna vid utgången?

Tåg.

Citat:
Ursprungligen postat av gest
Det beror väl på hur du ser ut. Ser du ut som en 60årig gubbe? Har du registrerat ditt kort eller något?

Nej, jag ser ut att vara vid min tidiga tjugoårsålder.

Hon skanna mitt kort, skakade på huvudet och sa att den är för för folk som är under 20 år. Hon ville inte ens se mitt studentkort som jag lyfte fram (inte för att det skulle hjälpa men).
Citera
2016-01-06, 01:12
  #3484
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Tåg.



Nej, jag ser ut att vara vid min tidiga tjugoårsålder.

Hon skanna mitt kort, skakade på huvudet och sa att den är för för folk som är under 20 år. Hon ville inte ens se mitt studentkort som jag lyfte fram (inte för att det skulle hjälpa men).
Det är väl endast om du registrerat din verkliga ålder då du köpte kortet som hon möjligen skulle kunna se detta men då är det ju märkligt att inte säljssystemet sa ifrån. Möjligen om kortet inte är personligt men då kan hon ju ändå inte veta att du är över 20 eftersom hon inte vet att köparen är samma som resenären. Annars kan hon ju inte veta utan att kolla leg.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2016-01-06 kl. 01:34.
Citera
2016-01-06, 19:23
  #3485
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det är väl endast om du registrerat din verkliga ålder då du köpte kortet som hon möjligen skulle kunna se detta men då är det ju märkligt att inte säljssystemet sa ifrån. Möjligen om kortet inte är personligt men då kan hon ju ändå inte veta att du är över 20 eftersom hon inte vet att köparen är samma som resenären. Annars kan hon ju inte veta utan att kolla leg.

Jag hade registrerat ett kort för runt två år sen eller liknande, men det kortet har jag slängt och jag har köpt ett nytt nu. Jag börjar mer och mer tro att hon bara var helt iskall och tog en chans haha.
Citera
2016-01-11, 11:41
  #3486
Medlem
Tjena

Åkte på kuk-avgiften idag då jag inte hade giltigt. Är väl bara att bita i det sura kuk-äpplet och betala.

Dock har jag en fundering. Vad händer om man blir ertappad och att de vill att man ska betala och bara går där ifrån? Biljettkontrollanter har inga vaktbefogenheter och får därför inte hålla kvar en med våld. Erfarenheter?
Citera
2016-01-11, 12:17
  #3487
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelapa
Tjena

Åkte på kuk-avgiften idag då jag inte hade giltigt. Är väl bara att bita i det sura kuk-äpplet och betala.

Dock har jag en fundering. Vad händer om man blir ertappad och att de vill att man ska betala och bara går där ifrån? Biljettkontrollanter har inga vaktbefogenheter och får därför inte hålla kvar en med våld. Erfarenheter?

Åkte du med en förfalskad biljett eller utan så handlar det om "bedrägligt beteende" vilket kan ge till upp till sex månaders fängelse eller böter. Om ett brott begås och efterföljderna kan resultera i fängelse så kan vem som helst utföra ett envarsgripande (förutsatt att man har rimliga skäl till att utföra ett gripande).
__________________
Senast redigerad av S.Y-Sophie 2016-01-11 kl. 12:19.
Citera
2016-01-11, 17:23
  #3488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegelapa
Tjena

Åkte på kuk-avgiften idag då jag inte hade giltigt. Är väl bara att bita i det sura kuk-äpplet och betala.

Dock har jag en fundering. Vad händer om man blir ertappad och att de vill att man ska betala och bara går där ifrån? Biljettkontrollanter har inga vaktbefogenheter och får därför inte hålla kvar en med våld. Erfarenheter?
De har ingen laglig rätt att gripa dig om du bara går därifrån. De får inte gripa på misstanke. Sen att vissa i tråden tror att om man sen inte accepterar tilläggsavgiften så får de gripa en men så är inte fallet. Har egen erfarenhet av det hela! Kontrollanter och vanliga vakter har samma befogenheter. Ordningsvakter och polis har andra befogenheter, t ex kan polis ripa på misstanke men övriga får ej göra det! Det finns ingen lag som tvingar dig att visa biljett eller legitimera dig. Att du inte visar biljetten är ett civilärende!
Citera
2016-01-11, 18:23
  #3489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Åkte du med en förfalskad biljett eller utan så handlar det om "bedrägligt beteende" vilket kan ge till upp till sex månaders fängelse eller böter. Om ett brott begås och efterföljderna kan resultera i fängelse så kan vem som helst utföra ett envarsgripande (förutsatt att man har rimliga skäl till att utföra ett gripande).

Att misstänka att någon inte har biljett är väl inte tillräckligt goda grunder för att utföra ett envarsgripande? Det handlar väl snarare om någon tydligt begår ett rån och rånaren typ blir övermannad och man i efterhand håller fast personen? Är det någon som blivit straffad för bedrägligt beteende för att man vägrar att ta emot tilläggsavgift genom att bara gå därifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
De har ingen laglig rätt att gripa dig om du bara går därifrån. De får inte gripa på misstanke. Sen att vissa i tråden tror att om man sen inte accepterar tilläggsavgiften så får de gripa en men så är inte fallet. Har egen erfarenhet av det hela! Kontrollanter och vanliga vakter har samma befogenheter. Ordningsvakter och polis har andra befogenheter, t ex kan polis ripa på misstanke men övriga får ej göra det! Det finns ingen lag som tvingar dig att visa biljett eller legitimera dig. Att du inte visar biljetten är ett civilärende!

Så idag när jag åkte på avgiften kunde jag praktiskt taget bara gått iväg och skitit i att prata med kontrollanten? Finns det inte risk att man åker dit för bedrägligt beteende som personen över säger? Hur skulle du agerat själv i en liknande situation? Betalat eller gått iväg? 1200 spänn är ju en förmögenhet om man har risig ekonomi.
Citera
2016-01-11, 20:44
  #3490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
De har ingen laglig rätt att gripa dig om du bara går därifrån. De får inte gripa på misstanke. Sen att vissa i tråden tror att om man sen inte accepterar tilläggsavgiften så får de gripa en men så är inte fallet. Har egen erfarenhet av det hela! Kontrollanter och vanliga vakter har samma befogenheter. Ordningsvakter och polis har andra befogenheter, t ex kan polis ripa på misstanke men övriga får ej göra det! Det finns ingen lag som tvingar dig att visa biljett eller legitimera dig. Att du inte visar biljetten är ett civilärende!

Vilka delar utav 1977:67 är inte tillämpliga här då? För den säger ju inte att det är tvingande att visa biljett för att begagna dig av kollektivtrafik...

Kan inte du istället för att skriva en massa goja istället presentera rättskällor som ger stöd för dina påståenden?
Citera
2016-01-11, 20:55
  #3491
Medlem
E.Taylors avatar
Grundregler:

1. Visa inte upp id-kort. (du har helt enkelt inget med dig.)
2. Uppge aldrig ditt personnummer.
3. Res dig upp och gå.

/ Klart!
Citera
2016-01-15, 03:47
  #3492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegelapa
Så idag när jag åkte på avgiften kunde jag praktiskt taget bara gått iväg och skitit i att prata med kontrollanten? Finns det inte risk att man åker dit för bedrägligt beteende som personen över säger? Hur skulle du agerat själv i en liknande situation? Betalat eller gått iväg? 1200 spänn är ju en förmögenhet om man har risig ekonomi.
Jag hade tackat för kaffet och sagt att jag tänker inte visa min biljett (om jag nu kände mig tvingad att säga något) och det får de ta civilrättsligt i så fall för att jag brutit mot avtalet!

Det finns tokstollar som tror att man kan gå från en lag till en annan och sen ytterligare en om man inte "gör rätt för sig". Finns ingen lag som tvingar en att visa biljetten. Det blir civilrättsligt då det ingår i avtalet när du köper biljetten. Så om du gör rätt för dig eller inte vet inte kontrollanterna och de får inte gripa på misstanke. Då menar några mindre intelligenta att man ska ta emot kontrollavgiften och det kanske kan stämma så långt men eftersom du inte behöver legitimera dig eller uppge namn så kan de ju inte veta vem som ska ha den och att inte ta emot kontrollavgiften är inte belagt med fängelsestraff och därför får de inte gripa av den anledningen heller!

Jag hade bara gått av på nästa hållplats. Precis som jag rekommenderade en att göra efter att det blev turbulent kring bordet jag satt. Den som ville se legitimationen kontaktade sin chef och sen blev det inte mer med det då de inte kan gripa för detta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback