Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-20, 17:21
  #3421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Kan kontrollanterna som står vid spärrarna med apparater se vilken typ av biljett man har? Kommer de att fråga om legitimation om de ser att en äldre man åker på skolbiljett? Vad händer då om man inte har det med sig? Hur är det med bussförare?

Sätter det i ordning.
1. Ja
2. Ja
3. Tilläggsavgift (kontrollavgift), om ej erläggs => bedrägligt beteende
4. Se ovan.

Har vi inte redan besvarat alla dessa frågor typ en miljon gånger redan?
Citera
2014-10-20, 23:27
  #3422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Sätter det i ordning.
1. Ja
2. Ja
3. Tilläggsavgift (kontrollavgift), om ej erläggs => bedrägligt beteende
4. Se ovan.

Har vi inte redan besvarat alla dessa frågor typ en miljon gånger redan?

Är du verkligen säker på trean? Det finns ju ingen lag som säger att man måste ha leg på sig. Nu vet jag inte om SL kanske har krav på att man måste kunna påvisa sin ålder?


Om den inte betals blir det väl till o börja med påminnelseavgifter och inkasso som kontrollavgiften går till - det är väl ifall man försöker "lura" kollektivtrafikföretaget att det inte var en själv som åkte som man kan dömas för bedrägligt beteende? Har för mig att om man åker dit i trafiken flera gånger kan man också dömas för det. Alltså, om du åker dit (siffra tagen ur intet nu) 10 gånger på 2 månader.

Har du någon källa på det du säger?
Citera
2014-10-20, 23:36
  #3423
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Är du verkligen säker på trean? Det finns ju ingen lag som säger att man måste ha leg på sig. Nu vet jag inte om SL kanske har krav på att man måste kunna påvisa sin ålder?


Om den inte betals blir det väl till o börja med påminnelseavgifter och inkasso som kontrollavgiften går till - det är väl ifall man försöker "lura" kollektivtrafikföretaget att det inte var en själv som åkte som man kan dömas för bedrägligt beteende? Har för mig att om man åker dit i trafiken flera gånger kan man också dömas för det. Alltså, om du åker dit (siffra tagen ur intet nu) 10 gånger på 2 månader.

Har du någon källa på det du säger?
Kollektivtrafikföretagen har att omndu åker på reducerad biljett (läs: allt utom fullprisnför vuxen) så måste du kunna visa upp tillstånd/bevis på att du har rätt att åka med. Den.

För bedrägligt beteende, läs runt i tråden. Det läggs fram igen och igen varför.
Citera
2014-12-05, 01:02
  #3424
Medlem
Hur ofta kollar bussförarna leg om man åker på reducerat pris?
Citera
2014-12-05, 01:03
  #3425
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Hur ofta kollar bussförarna leg om man åker på reducerat pris?
Hur långt är ett snöre?

Det kan ingen av oss här ge dig ett säkert svar på. Det varierar mellan förarna.
Citera
2015-01-12, 21:01
  #3426
Medlem
EDL1885s avatar
I tunnelbanan får dem inte hålla fast en men det får dem på pendeln för den lyder under järnvägslagen. På en tunnelbanestation i centrala stan såg jag en gång två kontrollanter hålla fast en kille jag sa åt dem att släppa honom för det va olaga frihetsberövande och dem släppte honom. Så i tunnelbanan kan ni vara lugna bara gå förbi dem. Tar dem tag i dig mot din vilja är det ofredande
Citera
2015-01-12, 22:32
  #3427
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EDL1885
I tunnelbanan får dem inte hålla fast en men det får dem på pendeln för den lyder under järnvägslagen. På en tunnelbanestation i centrala stan såg jag en gång två kontrollanter hålla fast en kille jag sa åt dem att släppa honom för det va olaga frihetsberövande och dem släppte honom. Så i tunnelbanan kan ni vara lugna bara gå förbi dem. Tar dem tag i dig mot din vilja är det ofredande

Om du läser tråden och så kan du återkomma efter det
Citera
2015-01-13, 10:27
  #3428
Medlem
EDL1885s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Om du läser tråden och så kan du återkomma efter det
Jag har läst en del av tråden dessutom har jag en del vänner som jobbar inom kollektivtrafiken. Så jag vet vad dem får och inte får göra
Citera
2015-01-13, 10:32
  #3429
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EDL1885
Jag har läst en del av tråden dessutom har jag en del vänner som jobbar inom kollektivtrafiken. Så jag vet vad dem får och inte får göra
Då borde du också ha lärt dig skillnaden på vad kontrollanterna faktiskt får göra juridiskt och var deras chefer tycker gränsen går. Som att de med största sannolikhet släppte för att du började göra en scen och dumma dig (enligt dem).
Citera
2015-02-21, 03:39
  #3430
Medlem
Redors avatar
Kan ingen bara lägga fram några "Do and Dont´s" vid biljettkontroller?.

1. Vilka befogenheter har egentligen en kontrollant, skillnad på tunnelbaneområde och Pendeltåg, Lokalbanor etc?
2. Vilka rättigheter har jag gentemot kontrollanterna? måste jag visa ID, hur långt får dem gå beträffande kvarhållning osv osv

etc...


Biljettkontrollanterna måste vara den näst mest hatade yrkesgruppen efter P-vakter. Men kontrollanterna har sig lite själva att skylla eftersom i princip alla har en approach som att alla fuskåker och att som Stasi bara måste få sätta dit någon.
Citera
2015-02-21, 09:23
  #3431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EDL1885
I tunnelbanan får dem inte hålla fast en men det får dem på pendeln för den lyder under järnvägslagen. På en tunnelbanestation i centrala stan såg jag en gång två kontrollanter hålla fast en kille jag sa åt dem att släppa honom för det va olaga frihetsberövande och dem släppte honom. Så i tunnelbanan kan ni vara lugna bara gå förbi dem. Tar dem tag i dig mot din vilja är det ofredande

Intressant, järnvägslagen har inget specifikt som hanterar just den här frågan. Däremot så har ombordpersonal på tåg vissa möjligheter att avvisa personer som stör ordning enligt JVL.

Den lagtext som är relevant vid tilläggsavgifter är http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770067.HTM
samt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm när vi berör bedrägligt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Kan ingen bara lägga fram några "Do and Dont´s" vid biljettkontroller?.

1. Vilka befogenheter har egentligen en kontrollant, skillnad på tunnelbaneområde och Pendeltåg, Lokalbanor etc?
2. Vilka rättigheter har jag gentemot kontrollanterna? måste jag visa ID, hur långt får dem gå beträffande kvarhållning osv osv

etc...


Biljettkontrollanterna måste vara den näst mest hatade yrkesgruppen efter P-vakter. Men kontrollanterna har sig lite själva att skylla eftersom i princip alla har en approach som att alla fuskåker och att som Stasi bara måste få sätta dit någon.

Det har lagts fram en stor mängd såna poster, men folk vill inte läsa.

1. Se de lagtexter som hänvisas till.
2. Betalar du tilläggsavgift så är det inget fel, då har du giltig biljett. Betalar du inte, så handlar det om brottet bedrägligt beteende enligt BrB, och du kan därmed gripas av envar, då brottet som begåtts har fängelse i straffskala.

Och tänk va fint det vore om folk faktiskt betalade för de tjänster de nyttjar, då skulle vi inte behöva varken biljettkontrollanter eller parkeringsövervakare. Men så långt tänker du väl inte?
Citera
2015-02-21, 21:17
  #3432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
[---]


Det har lagts fram en stor mängd såna poster, men folk vill inte läsa.

1. Se de lagtexter som hänvisas till.
2. Betalar du tilläggsavgift så är det inget fel, då har du giltig biljett. Betalar du inte, så handlar det om brottet bedrägligt beteende enligt BrB, och du kan därmed gripas av envar, då brottet som begåtts har fängelse i straffskala.

Och tänk va fint det vore om folk faktiskt betalade för de tjänster de nyttjar, då skulle vi inte behöva varken biljettkontrollanter eller parkeringsövervakare. Men så långt tänker du väl inte?
Att en del aldrig lär sig här utan tror att man kan lägga ihop 1+c och få ett givet svar.

Det finns bara en enda sanning men anser ni att det finns bevis mot, så som domar eller liknande så länka. Det som följer under är det som gäller.

1. Har man ingen biljett och det är uppenbart (på bar gärning) så kan vem som helst göra ett envarsgrip.
1a. Dock kan vi typ aldrig säkert veta om någon har biljett eller inte. Räcker ju inte med att vi ser att personen inte köper någon och sen går på ett tåg. Finns ju månadsbiljetter och liknande.
1b. Om en person vägrar visa en biljett för en biljettkontrollant så finns det lite möjliga scenario. T ex avvisas man från tåget. Dock är detta inte "på bar gärning" eftersom man inte vet om personen har biljett eller ej.
1c. När man köper en biljett ingår man ett avtal om att visa biljetten vid kontroll. Gör man ej detta så är det avtalsbrott och man kan bli civilrättsligt stämd. Detta ifall man ej accepterar en tilläggsavgift.
1d. Har man ej köpt någon biljett är jag undrande på om man har ingått ett avtal att faktiskt visa biljetten ombord. Kan man sen bli stämd om man vägrar tilläggsavgiften? Eller ingår man avtal genom att gå ombord? Mig veterligen händer detta vid köp av biljett. Osäker dock här!

2. Om man nu har gjort sig skyldig till bedrägligt beteende och det är på bar gärning (hur det nu skulle vara möjligt?) så är det ett brott. I Sverige kan vi inte köpa oss fria från brott - ej heller genom att betala en tilläggsavgift eller liknande. Detta är nämligen ingen bot för ett brott man begått. Så en person som skriver under en tilläggsavgift eller betalar direkt (om man kan?) skulle jag som privatperson i så fall kunna gripa direkt efter. Personen har ju faktiskt gjort sig skyldig till ett brott som kan ge fängelse.
2a. Vägrar man ta emot en tilläggsavgift (ej att man tagits på bar gärning) för att man _ej_ visar biljett - orsak egalt - så betyder inte det att man gör sig skyldig till brott som har fängelse i straffskalan. Att vägra ta emot en tilläggsavgift är ej straffbart. Det är ett civilrättsligt mål om något.

3. De som hävdar att man kan betala sig fri från sitt bedrägliga beteende genom att ta emot en tilläggsavgift kommer få problem logiskt här i 2a.

4. Självklart vill biljettkontrollanten veta vem du är ifall du inte vill ta emot en tilläggsavgift för att likväl skicka den hem till dig eller liknande. Dock finns det ingen skyldighet att visa legitimation eller liknande. Och fortfarande är det inte "på bar gärning". Det är enbart misstanke om brott.

5. Vid misstanke om brott får endast polis (och liknande) gripa. Det en kontrollant kan göra är alltså att ringa till polisen att det är en misstänkt gärningsman ombord. Sen är det polisens sak att hantera.
5a. Kontrollanten kan även avvisa personen "utan" giltig biljett.

6. Det som är straffbart är däremot om kontrollanten håller fast en person han misstänker sakna biljett. Det är olaga frihetsberövande, vilket är ett allvarligt brott!


Detta ovan får gärna alla som inte håller med motbevisa. För om det nu är på något annat sätt borde det finnas mängder med domar och liknande.

Hittills har jag aldrig sett någon kontrollant våga ta och hålla fast någon. Ni kommer säkert säga att det beror på att de inte orkar etc... men de vet vad de får och inte får.

Ring direkt till polisen och fråga om ni vill ha en källa. Detta är bekräftat från minst en polis. Även advokater har uttalat sig om detta i tv etc. Även för bara någon vecka sen var det uppe på tapeten med ett liknande fall men dock inte exakt identiskt.

Så, ni som nu jobbar som kontrollanter kanske kan hålla er till sanningen i tråden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback