Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-24, 09:58
Medlem
Hej.

Köpte ett nytt grafikkort samt skärm och har fått lite problem.

Spelade wow (ja jag är en sån), och i en period med mycket effekter började skärmen bete sig som när kortet är överhettat eller överbelastat. Dvs blinka och det uppstår streck. Tillslut var hela skärmen full med streck och jag var tvungen att starta om datorn. Nu fick inte skärmen någon signal men jag fick igång den igen genom att byta plats på min dvi/vga kabel till skärmen med dvi/hdmi kabeln till recievern.

Jag kollade upp temp och aktivitet i windows när problemen uppstår och allt ser normalt ut. Tänkte att det kanske kan vara grafikkortet som får för lite ström då det är nyare och mycket kraftfullare än mitt gamla. Tror verkligen inte det handlar om överhettning.

Fick problem o starta datorn igen idag när den stått i viloläge halva natten. Var tvungen o starta om samt fiddla lite med sladdarna igen bakom för att den skulle gå igång. Men tog väsentligt mycket längre tid innan det fixade sig mirakulöst.

Gamla kortet var ett Gainward Geforce 9600GT med en skräp LCD skärm och nya är ett ATI Radeon HD 5870 GT samt en benq 21.5tum LED full hd skärm.

Står på lådan att grafikkortet kräver ett nätagg med minst 500watt, min har 550. Men så har jag ju 4x corsair 1gb minnen samt 2 diskar. En SAMSUNG HD401LJ (400GB disk) och en Western digital 32MB 1TB disk.

EDIT; Jag har nyaste drivrutinerna.
Senast redigerad av Et5hagu 2010-09-24 kl. 10:19.
Citera
2010-09-24, 10:15
Medlem
Degerlundens avatar
Vad det är för hårddiskar och om din datorskärm är led är helt irrelevant.

Ett första steg bör vara att stress-testa grafikkortet och övervaka temperaturen. Återkom gärna med resultaten sen.

Tips på stress-test;

http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm

Annars kan du ju låna ett nätagg av en polare och testa om det blir någon skillnad.

Sen heter ditt grafikkort 5870 eller 5770, finns inget 5880.
Citera
2010-09-24, 10:32
Medlem
Misstype 5880, ändrat.

Benchmark: 612.

Körde stresstestet och skärmen började få störningar efter någon minut. Efter fyra minuter på 100% aktivitet höll den på o packa ihop (streck och helbild med skräp) så fick lov att stoppa testet.

Temperaturen var aldrig över 60 grader.

Vid och bild;
http://www.youtube.com/watch?v=VHMo1uMdoCE

http://oi56.tinypic.com/2d2ayac.jpg
Senast redigerad av Et5hagu 2010-09-24 kl. 11:17.
Citera
2010-09-24, 13:11
Medlem
Klockade ner gpu till 700MHz och Memory till 890MHz och allt flimmer / bildfel försvann...

Något fel på kortet?
Citera
2010-09-24, 13:48
Medlem
hasenfrasens avatar
Reklamera kortet.
Citera
2010-09-24, 19:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Et5hagu
Klockade ner gpu till 700MHz och Memory till 890MHz och allt flimmer / bildfel försvann...

Något fel på kortet?

Kortet måste testas i en annan dator för att helt säkert avgöra om det är fel på kortet. Underklockning kan också lösa problem som har med moderkortet, nätaggregat etc att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in