2010-09-22, 11:08
Medlem
steelgurras avatar
När jag gör mina trummor i cubase (använder Addictive Drums) så blir det ju naturligtvis väldigt stelt och onaturligt. Finns det något sätt att göra kompet lite mer "levande"?
Citera
2010-09-25, 10:30
Medlem
Att tänka som en trummis när du programmerar är väl det viktigaste t.ex. att ställa in velocityn verklighetstroget och att inte programmera för svåra grejer, som trummis har man ju bara två händer och två fötter till sitt förfogande

Du kan ju även förskjuta vissa slag så det inte är snortight hela tiden och på så sätt få mer känsla i det.

Sen är även mixningen av trummorna jävligt viktig, och inte minst panoreringen.
Citera
2010-09-25, 10:59
Medlem
Isterpucks avatar
jag brukar "avtighta" mina trummor. Stäng av snap-funktionen och dra sakerna åt lite olika håll, men inte alltför mycket, vi snackar bara små små förskjutningar, jag är själv trummis och det är inte alltid vi är helt spot-on närmare bestämt aldrig om man zoomar in tillräckligt mycket.
Citera
2010-09-25, 11:20
Medlem
Bartman777s avatar
Intressant trådstart

Jag har själv hållit på med att göra musik i några år, och jag använder såklart miditrummor/samples.
Det är först på senare tid som jag själv börjat bry mig i att försöka få trumkompet att låta mer naturligt och äkta.

Det är faktiskt på låten som jag håller på med just nu som jag börjat ta tag i detta med att få det att låta mer realistiskt.

Jag har iaf gjort som de flesta andra här har sagt, att ändra trumslagen lite lite, så att det inte är "snortight" och även ändrat volymen på slagen, så inte alla slag låter exakt lika högt.

Jag tror väl att jag är klar med den delen nu, så nu återstår mixningen av trummorna.
Har ni några speciella tips på hur man får de att låta mer autentiska?

Jag är ju såpass klar att jag fattar att man ska jobba med compressor, EQ och reverb, men jag tänkte mer på om det fanns några extra "tips o trix" någon satt inne på och om det är något speciellt man bör tänka på under mixningen för att få det hela mer verkligt.

Eller finns det kanske ännu mer man kan göra som jag inte tänkt på, just med trumspåren, bortsett just mixning, paning, förskjutning/justering av tightheten och volymen på slagen?

Skulle bli väldigt tacksam för hjälpande svar då jag har tänkt att lägga ner lite extra mycket arbete på den här låten
Citera
2010-09-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterpuck
jag brukar "avtighta" mina trummor. Stäng av snap-funktionen och dra sakerna åt lite olika håll, men inte alltför mycket, vi snackar bara små små förskjutningar, jag är själv trummis och det är inte alltid vi är helt spot-on närmare bestämt aldrig om man zoomar in tillräckligt mycket.

Det finns en fuktion i Cubase som gör det där automatiskt åt dig. Jag minns inte riktigt vad den heter för jag använder inte Cubase längre men leta i quantize menyerna. Jag tror iofs att pluggar som addictive och superior drummer 2.0 har sånt här inbyggt, iaf den senare av de två.

Sen måste man lägga ner väldigt mycket tid på velocityn. Det finns inte riktigt några bra genvägar här, utan man får sitta och justera det på varje slag om man vill att det ska låta riktigt bra.
Citera
2010-09-26, 12:11
Medlem
bopbopbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Det finns en fuktion i Cubase som gör det där automatiskt åt dig. Jag minns inte riktigt vad den heter för jag använder inte Cubase längre men leta i quantize menyerna. Jag tror iofs att pluggar som addictive och superior drummer 2.0 har sånt här inbyggt, iaf den senare av de två.

Sen måste man lägga ner väldigt mycket tid på velocityn. Det finns inte riktigt några bra genvägar här, utan man får sitta och justera det på varje slag om man vill att det ska låta riktigt bra.

Absolut, velocity är viktigt för att få det levande. Jag använder Pro tools och där finns det en funktion som heter Random quantize där man kan ställa in hur många procent man vill kvantisera så att slagen inte riktigt hamnar på grid hela tiden. Skitbra för att få det hela lite mer levande.
Citera
2010-09-26, 22:40
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag har inte fått till det riktigt själv än, men jag tror att det kan göra en hel del att lägga till lite ghost-slag och/eller flamslag.
Någon trummis får gärna kommentera .

Citat:
Ursprungligen postat av CombichristarN
Att tänka som en trummis när du programmerar är väl det viktigaste t.ex. att ställa in velocityn verklighetstroget och att inte programmera för svåra grejer, som trummis har man ju bara två händer och två fötter till sitt förfogande

Du kan ju även förskjuta vissa slag så det inte är snortight hela tiden och på så sätt få mer känsla i det.

Sen är även mixningen av trummorna jävligt viktig, och inte minst panoreringen.

Ungefär vad är verklighetstrogen velocity? (kanske enklare att ge exempel på motsatsen)
Hur bör man panorera trummor? Jag brukar nog lägga dom i mitten, kanske lite lite ut åt nåt håll på high-hat.
Citera
2010-09-27, 03:32
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ungefär vad är verklighetstrogen velocity? (kanske enklare att ge exempel på motsatsen)
Hur bör man panorera trummor? Jag brukar nog lägga dom i mitten, kanske lite lite ut åt nåt håll på high-hat.

Veolicityn ska du lägga väldigt ojämnt från slag till slag, samma med volymen för att få det mer levande.
Angående pannoreringar så är det individuelt. Men tänk på att inte lägga ex hihat+crash på vänster och resten höger.. Kommer låta skit.

Mina inställningar är :
hi-hat : Lite vänster ifrån centern
Virvel : Center
Baskagge : Center
Vänster crash : hälften åt vänster
Vänster puka : 75% vänster
Höger puka : 75% höger
Golv puka : Center
Ride alt kina : 50% höger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera