Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-21, 00:57
Medlem
Nu är det så att min helt nya dator från Inet har börjat krascha slumpmässigt.
Ibland kan den hålla sig vid liv i flera timmar, ibland i något dygn men ibland så kraschar den efter 10/20/30 -minuters användande.

Det är helt slumpmässigt alltså..

Komponenterna i datorn;

Chassi: Fractal Design Define R3, Svart
CPU: Intel Core i7 930, 2.80GHz
RAM: Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
...Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R
Grafik: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Nätagg: Corsair VX 550W 80+
DVD-brännare: x2 Samsung SH-S223C 22X DL Svart
HDD 1: 1TB Western Digital Caviar Blue SATA II
HDD 2: Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Windows 7 x64-bit

Det är extremt irriterande och även skadligt för datorn.
Jag har pratat med Inet och dom rådde mig att aktivera någon inställning i BIOS'en som tydligen skulle förbättra minnena. Men det verkade inte hjälpa..

Jag har uppdaterat alla drivrutinerna till de nyaste, så alla komponenter har de senaste uppdateringarna.

Kan det vara så att jag måste uppdatera BIOS'en också?
Jag vågar dock inte göra det med tanke på konsekvenserna..

Bör man prova att uppdatera BIOS eller hur ska man göra?
Jag har sparat ner min nuvarande BIOS som en fil på datorn fall i fall.

Tacksam för svar!
Citera
2010-09-21, 00:58
Medlem
8FJN349Ds avatar
Jag skulle prova en ominstallation av operativsystemet. Om inte det funkar så testa att uppdatera BIOS.

Kolla även temperaturerna.
Citera
2010-09-21, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8FJN349D
Jag skulle prova en ominstallation av operativsystemet. Om inte det funkar så testa att uppdatera BIOS.

Kolla även temperaturerna.

Okej.

Temperaturerna är helt normala, då dom ligger mellan 45-50C.
Citera
2010-09-21, 09:38
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Vad säger loggboken, vilka händelser anges tiderna runt krasherna????
Citera
2010-09-21, 10:33
Medlem
Då får ingen blåskärm? Det bara kraschar?
Om det bara kraschar helt random kan det vara nödvändigt att uppdatera bios.
Citera
2010-09-21, 11:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deJonki
Då får ingen blåskärm? Det bara kraschar?
Om det bara kraschar helt random kan det vara nödvändigt att uppdatera bios.

Nej, det är nog inget fel på själva bioset. Men det finns inställningar för bla minneshastighet som man kanske bör titta närmare på. Dessa inställningar når man i regel genom att trycka på F2, F10 eller liknande direkt när man startar datorn.

Jag skulle dock råda dig att hämta hem testprogrammet memtest86 från http://www.memtest86.com/ som skall brännas till en bootbar cd-skiva och köra det en längre stund och se om datorn hänger sig då.

Om datorn inte hänger sig under testerna så ligger felet antingen i grafikkortet eller i operativsystemet (vanligtvis felaktiga eller dåliga drivrutiner)

Om datorn hänger sig under memtest86 så kan det antingen bero på en felaktig minnessticka eller på fel minnesinställningar i bios. Misstänker du felaktigt minne så kan du köra testerna med bara ett eller två minnesstickor installerade.
Senast redigerad av Megaforce 2010-09-21 kl. 11:12.
Citera
2010-09-21, 14:20
Medlem
Kan mycket väl vara så, dock kan vi inte utesluta bios. Eftersom det kan påverka instabilitet kan även vara så att det bios du har nu inte stödjer ram minnena fullt ut, bios är alltid bra att uppdatera för att kunna utesluta att det inte är det som orsakar problemet.
Citera
2010-09-21, 14:29
Medlem
jag tror jag fått något liknande problem, min dator har bara stängt av sig av sig själv en 3-4 gånger under senaste veckorna och nu idag kan jag inte starta datorn mer än i felsäkert läge (har det igång just nu). När jag sätter igång den (har windows xp) så kommer jag så långt så att jag kan trycka på mitt konto men precis då får jag en blåskärm med massa text om att ett problem har upptäckts och att datorn has been shut down to prevent damage on your computer
står bland annat 1RQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

sedan står det vad man ska göra och se ifall man kan avinstallera någon nyligen gjord installation men har inte gjort detta vad jag kan veta och sedan kommer någon form av teknisk information där det står
3 konstiga märken sedan STOP 0x0000000A (0x00000000, 0x00000002, 0x00000001, 0x8204E80C)

någon som vet något om detta eller?

edit: kan det ha något med temperaturen att göra? att processorn har blivit överhettad, kanske kan fläkten vara lite dålig på denna datorn (den är bärbar) då den kan bli rätt varm undertill när den varit igång ett tag.
Senast redigerad av skaneboy 2010-09-21 kl. 14:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in