Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-20, 11:12
Medlem
Tja.
Ja, jag har letat efter trådar med samma problem men hittar inget!

Datorn har krånglat ett tag och då och då efter någon timmes användning av datorn så slutar den starta program och vägrar reagera på vad man än gör. Pga. detta var jag tvungen att stänga datorn via strömswitchen.
Dagarna efter skulle jag köra igång datorn igen och då frågade datorn under startupen ifall jag ville starta i felsäkert läge, normalt, senast fungerande osv. Jag valde självklart senast fungerande och datorn hängde sig. Startade om via strömswitchen igen och valde normalt, samma sak där. Felsäkert läge fungerar inte heller, det som händer när man väljer felsäkert läge är att det kommer lite text på underkanten av skärmen, sen blir allt svart.

Har väntat på resultat ifrån datorn men nej, ingenting.
Citera
2010-09-20, 11:27
Medlem
hasenfrasens avatar
Kan du starta och köra datorn med en Ubuntu Live-CD är det fel på Windows-installationen. Installera om eller reparera.

Kan du INTE starta och köra datorn med en Ubuntu Live-CD är det förmodligen något fel på din hårdvara. Felsök genom att byta ut delar eller låt någon annan felsöka åt dig.

http://www.google.com/search?q=felsökning+dator+site:flashback.org
Citera
2010-09-20, 11:36
Medlem
Har tyvärr ingen CD/DVD-spelare på datorn, utan installerade XP via USB.
Är inte heller säker på om jag har SP2 eller 3 så jag kan inte köra någon reparation via USB heller.

Är riktigt sugen på att formatera datorn men har ganska viktiga filer på skiten.
Citera
2010-09-20, 11:52
Medlem
Amarths avatar
fixmbr

http://lmgtfy.com/?q=fixmbr

Vill du behålla dina viktiga filer på hårddisken så stäng av datorn ordentligt eller skapar du backup.

Du kan även boota upp Ubuntu live på en USB-sticka. Föredrar att du provar Ubuntu först innan du kör t ex fixmbr osv
Citera
2010-09-20, 14:33
Medlem
Amarths avatar
I alla "Data problem" trådar som jag svarar på så dör tråden. Vad händer? Är ni rädda för mina lösningar?
Citera
2010-09-20, 14:33
Medlem
Även virus kan få datorn att bli så där.
Citera
2010-09-22, 14:07
Medlem
Sorry för det sena svaret grabbar har haft full upp med jobb o hela köret, uppskattar hjälpen!

Provade först att reparera med WinXP på USB men det funkade inte.
Drog sen över Ubuntu Live på USB-minnet och har installerat allt utan problem, provade köra in stickan i bärbara datorn och då kände den bärbara datorn igen minnet som en Ubuntu Live CD. Problemet är att jag inte kunnat köra Ubuntu Live heller, datorn startar inte med det och säger att det är diskfel. Det gör den när jag har inaktiverat boot från HDD och när jag aktiverar HDD boot igen så försöker den boota från HDD även fast USB är prioriterat.

Förstår inte vad fan den håller på med. Fel på USB-minnet kanske? Använder en Sandisk Cruzer 2GB.

fixmbr kommer väl vara lite omöjligt eftersom den inte reagerar på boot från usb, eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2010-09-22, 14:23
Medlem
Fungerade med annat USB-minne. Kul att man suttit och krigat med ett defekt USB-minne och trott att det var fel på datorn.
Är inne på Ubuntu nu och ska kopiera över mina filer.

Gillade fan Ubuntu alltså, är det någonting man kan köra på eller?
Kör mycket Cubase + en massa VSTi-pluggar på datorn, funkar allt som i Windows eller ska man fortsätta med WinXP?

Tack för hjälpen allihopa.
Citera
2010-09-22, 15:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör vidare med XP då Ubuntus Wine inte är 100-procentig med alla windows-appar.
Citera
2010-09-22, 16:24
Medlem
Googlade runt lite och hittade samma tips faktiskt, tack!

Problemet med min dator var då förmodligen att Windows-installationen knasade då jag varken kunde starta datorn i vanligt läge eller felsäkert läge. Har förmodligen med virus att göra, hade lite virus på datorn innan jag installerade AVG antivirus, så det måste ha varit det.

Tack för hjälpen alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in