2004-06-05, 19:55
Medlem
sursomfans avatar
I tråden om M_A_Rs varning säger Scepter följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Scepter
Jag har precis lika mycket eller lite behörighet som någon annan, varningar är inte beslut som tas av enskilda moderatorer.

Min fråga blir då vad systemet med moderatorer i varje delforum egentligen innebär. Betyder det att varje enskild moderator i varje delforum kan/ska varna för regelbrott? Varför har man då delat upp forumet mellan sig?
Citera
2004-06-05, 20:01
Medlem
LadyTieras avatar
Han syftar på vårt nuvarnade varningsystem (antar jag) då sammanlagt 3 (minst) skall ha röstat för en aktion gentemot en användare innan den ges.

detta för att minska inblandning av personliga åsikter och få till en diskussion om tveksamma varningar. undantagen är de som spammar reklam, de som flamar vill och de som annonserar, de åker oftast direkt efter ett pm till admin eller admin2

edit; moderatorerna har ett grundansvar i sina egna forum och det är enklare om man är fokuserad på att sköta de forum där man har ett intresse/kunskap
Citera
2004-06-05, 20:07
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Han syftar på vårt nuvarnade varningsystem (antar jag) då sammanlagt 3 (minst) skall ha röstat för en aktion gentemot en användare innan den ges.

detta för att minska inblandning av personliga åsikter och få till en diskussion om tveksamma varningar. undantagen är de som spammar reklam, de som flamar vill och de som annonserar, de åker oftast direkt efter ett pm till admin eller admin2

Har det här utannonserats offentligt? Det är en bra idé men jag har inget minne av att jag läst om den här förändringen.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
edit; moderatorerna har ett grundansvar i sina egna forum och det är enklare om man är fokuserad på att sköta de forum där man har ett intresse/kunskap

Absolut.
Citera
2004-06-05, 20:10
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Har det här utannonserats offentligt? Det är en bra idé men jag har inget minne av att jag läst om den här förändringen.

inte i en egen tråd men det har påpekats ett flertal ggr. det tillkomm efter en mängd kritiserade varningar (några berättigade andra mest tramsade om) som en del i förbättringen efter det store rabaldret för ett tag sedan.

i min mening har vi på så sätt minskat varningar och tagit bort en del beslut man annars kan förhasta fram.
Citera
2004-06-05, 20:43
Medlem
Tippi Hedrens avatar
För tydlighetens skull kan man också påpeka att det är ett förfarande som tar ganska lång tid. Ett par-tre dagar, minst, brukar det ta från att en report post kommer in till att en varning delas ut, därför att alla moddar helt enkelt inte är uppkopplade samtidgt. I en del fall drar diskussionerna dessutom iväg, särskilt när det gäller snåriga fall eller när det gäller tolkningar av regler. Demokrati är mer tidsödande än diktatur, men fördelen är att alla moderatorer i slutändan kan ställa sig bakom alla varningar. Det ska egentligen inte spela någon roll vem som delar ut en varning, men för det mesta brukar det vara den moderator som har ansvar för det forum varningen gäller. Godtycket minskar, eftertanken ökar, rättvisan ökar, stämningen ökar, läget blir bättre. Som sagt, det finns inga konspirationer, målet för alla mods är att öka smidigheten och göra Flashback till ett bättre ställe att hänga på.
Citera
2004-06-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
...
Det ska egentligen inte spela någon roll vem som delar ut en varning, men för det mesta brukar det vara den moderator som har ansvar för det forum varningen gäller.
...
*Hoppar in i diskussionen, bara så där... *

Jag tror att jag skrivit detta förut men eftersom ämnet kommer på tal igen...

Reglerna är ju desamma för användare som moderatorer, eller hur...
Ändå tycker jag att moddsen ska ställa högre krav på sej själva och varandra för att visa hur en diskussion bör föras utan regelbrott. Hoppas att ni har den informella kontakten.

Ibland kan det vara svårt, tycker jag, att veta om en moderator är modd i just den aktuella diskussionen (och därmed uttalar sej som moderator).

Tips.
Moderatorerna bör därför ange sina ämnen i signaturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in