2010-09-21, 23:19
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmbabe
Ulf Lundell har inte gjort tio bra låtar.

Bra försök där gumman

Min lista, utan någon egentligen inbördes ordning då:

• Jag saknar dej - Live På Tyrol
  • Connemara - Live På Tyrol
  • En fri man i stan - Den Vassa Eggen
  • Lejon på Gotland - Öppna Landskap
  • Skuld - Xavante
  • Skandinavien - På Andra Sidan Drömmarna
  • Slugger - Slugger
  • När duellen är över - Natten Hade Varit Mild Och Öm
  • Äktenskap - Den Vassa Eggen
  • Rialto - Den Vassa Eggen
Citera
2010-09-22, 02:18
Medlem
Nu vill jag egentligen inte vara den som är den men som med många bra artister man gärna snöar sig in på glömmer man ofta bort det självklara. Nu lyssnar jag inte så mycket på Ulf Lundell men jag anser fortfarande att Öppna Landskap är en av låtarna som verkligen profilerar Sverige. Det är en fantastisk låt, så enkelt är det. Samma sak gäller Lit De Parade.

Jag säger inte att det här är något negativt, märker det ofta hos mig själv när jag rabblar upp bra låtar med mina favoritartister. Det är som att nämna Masters of War och Visions of Johanna men fullständigt glömma bort att All Along the Watchtower är en av världshistoriens bästa låtar... sen kan jag ju se det helt fel, Öppna Landskap kanske inte alls är så bra?

Jävlar vad jag kissar ord just nu, det här inlägget skulle knappt bli en rad långt... aja, så kan det gå ibland
Citera
2010-09-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
Nu vill jag egentligen inte vara den som är den men som med många bra artister man gärna snöar sig in på glömmer man ofta bort det självklara. Nu lyssnar jag inte så mycket på Ulf Lundell men jag anser fortfarande att Öppna Landskap är en av låtarna som verkligen profilerar Sverige. Det är en fantastisk låt, så enkelt är det. Samma sak gäller Lit De Parade.

Jag säger inte att det här är något negativt, märker det ofta hos mig själv när jag rabblar upp bra låtar med mina favoritartister. Det är som att nämna Masters of War och Visions of Johanna men fullständigt glömma bort att All Along the Watchtower är en av världshistoriens bästa låtar... sen kan jag ju se det helt fel, Öppna Landskap kanske inte alls är så bra?

Jävlar vad jag kissar ord just nu, det här inlägget skulle knappt bli en rad långt... aja, så kan det gå ibland

Fast i Lundells fall känns det som att man måste nämna de mindre kända låtarna eftersom folk tror att han bara är Öppna Landskap, Oh la la la, jag vill ha dej och Sextisju, Sextisju. Ack så beklagligt.
Citera
2010-09-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
En bra lista - och glädjande nog har du med Fullt ut. Här är Lasse Halapi briljant.

1. Det är inte ensamhet
Jag vet inte hur många gånger jag har sett Lundell men aldrig har han spelat den här låten som han av någon anledning ratade när Utanför Murarna skulle ges ut. Har länge varit en av mina favoriter och till och från ligger den etta på min lista.
2. Ryggen fri
3. Under askan
Längre inåt landet är Lundells bästa och mest helgjutna skiva och har egentligen bara konkurrens av Xavante. Nu vrålar säkert Den vassa eggen-dyrkarna rakt ut men så är det i min Lundellvärld. Jag kan faktiskt inte avvara ett enda spår och speciellt inte dessa två.
4. Gruva
Avslutningen på Xavante är dyster som en kolsvart natt men jag älskar när Lundell är dyster.
5. Stackars Jack
Ytterligare ett fenomenalt spår från Längre Inåt Landet.
6.Du tog mej
Den alternativa versionen. Eller det är ju egentligen två helt olika låtar med samma text. Livslinjen en hel del intressant som han aldrig gav ut - eller som senare kom som extraspår på digipack-utgåvorna.
7.Tre Bröder
Det enda spåret som är bra på 12 Sånger men ack vilken fin sång.
8.Fullt ut
Som sagt...
Män utan kvinnor, producerad av Halapi, är underskattad. Jag har aldrig förstått mig på Babywriter men annars är skivan hans bästa under 90-talet, efter Xavante.
9.Det jag vill minnas
Xavante igen.
10.Evangeline
Medryckande melodi som är oemotståndlig.

Det är omöjligt att göra en rättvis topp-tio med Lundell. Ser att jag har missat minst tjugo spår som är lika bra som de ovan.

Dock har jag jävligt svårt för Lundell när han är på sitt mest bredbenta rockhumör. Jag har egentligen aldrig gillat det. I ett vinterland lät bra under ett par lyssningar men sen fick jag nog. Det är inte det mest bredbenta han har gjort men en av de tråkigaste. Jag har förresten aldrig gillat Springsteens The Rising heller...

Fin lista. Antar att du menar att Babywriter inte faller dig i smaken, snarare än att du missat att den handlar om hans kära skrivmaskin. Själv tycker jag den är rätt charmig. Han verkar onekligen ha ett hatkärleksförhållande till sitt skrivande.

Delar din uppfattning om Lundell och rock. Tar emellertid av mig hatten och bugar inför kraften i låtar som Cadaques, En ny dag randas, Stora vägen, Rött, En ängel på isen, Folket bygger landet och inte minst Den vassa eggen. Även Omaha är en klart godkänd rocklåt.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2010-09-24 kl. 21:41.
Citera
2010-09-25, 10:07
Medlem
Eitzels avatar
Rykande gitarrer, brölande saxofon, rockande & rullande riff, tre ackord, stölder, lån, skamlösa hyllningar och Lundell dundrar in med vad Springsteen misslyckas med. Året är 2002 och Uffe smäller till med en dubbelplatta som tamigfan är det bästa han gjort, textraden "Jag är på väg till fronten igen..." beskriver allt och mannen känns helt enkelt mer vital än någonsin.
  • "Dicks Spitfire"
  • "Vackra Anita"
  • "Fria fåglar i ett fritt land"
  • "Fyra hjul som rullar"
  • "Öppet hela natten"
  • "På den andra sidan"
  • "Röd klänning"
  • "S:t Monica"
  • "Jag har jobbat för hårt"
  • "Hela huset skakar"

och en rad från "Röd klänning" får avsluta det hela.
"Du får mitt hjärta att slå ... lite fortare"
Citera
2010-10-08, 11:40
Medlem
Nu glömmer jag säkert massor men tar de 10 jag kommer att tänka på nu.
Ingen inbördes ordning, förutom Sanna som jag tycker är otroligt vacker. Har säkert glömt massor som sagt, väldigt spontant.

• Sanna
• Jag saknar dej
• Senare år
• Hon gör mig galen
• Lit De Parade
• Tuff Match
• En fri man i stan
• Aldrig så ensam
• Jorden till himlen
• Chans
Citera
2010-10-10, 18:53
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Rykande gitarrer, brölande saxofon, rockande & rullande riff, tre ackord, stölder, lån, skamlösa hyllningar och Lundell dundrar in med vad Springsteen misslyckas med. Året är 2002 och Uffe smäller till med en dubbelplatta som tamigfan är det bästa han gjort, textraden "Jag är på väg till fronten igen..." beskriver allt och mannen känns helt enkelt mer vital än någonsin.
  • "Dicks Spitfire"
  • "Vackra Anita"
  • "Fria fåglar i ett fritt land"
  • "Fyra hjul som rullar"
  • "Öppet hela natten"
  • "På den andra sidan"
  • "Röd klänning"
  • "S:t Monica"
  • "Jag har jobbat för hårt"
  • "Hela huset skakar"

och en rad från "Röd klänning" får avsluta det hela.
"Du får mitt hjärta att slå ... lite fortare"
Jag slänger in de 10 bästa som inte är med på "Club Zebra".

Vi börjar med "På fri fot" som får representera Lundell anno 1970-nånting med en lysande titel och typisk Lundell-rock. "(Oh la la) Jag vill ha dej" må vara uttjatad men varje person som sett Lundell live vet att den förtjänar sin plats på en 10-i-topp-lista. "Snart kommer änglarna att landa" är ytterligare en lysande låt med lysande titel och lika lysande text och Uffe drömde förmodligen om en plats på Phil Spectors julskiva. Han gör året innan sin bästa Dylan-imitation och kompas av ett band som gör sin bästa Mott The Hoople.-imitation på "Stackars Jack" och även om "Cool Water - på den gyldene freden" inte är en Lundell-låt kan kombinationen Vreesvijk/Lundell inte misslyckas. Vilken inte heller sker.

Jag blev överförtjust i den tuffare sida Lundell visade upp på vissa låtar när "På andra sidan drömmarna" dök upp (och då hade vi tack och lov inte fått Neil Young/Crazy Horse-skiten som skulle komma några år senare). "Den natt som aldrig dagas" är så jävla tung och "Gott att leva" är så jävla bra och även om plattan också har ett par riktigt bra lugna låtar plockar vi med dessa två. "Slugger" och "Fanzine" tilltalar mig inte alls men titellåten på den första är en riktig riktigt bra låt och titeln "Slugger" är så klockren.

"Män utan kvinnor" är en av mannens bästa plattor och jag kunde i stort sett valt vilken låt som helst från den. Valet blir "Cadaques" som kunde vara plockad från Dylans "Oh Mercy" vilken dag i veckan som helst. Vi avslutar med Lundells bästa 80-talare "Damaskus" som hittas på "Evangeline" och den är bara så otroligt vacker.
Citera
2011-01-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
Nu glömmer jag säkert massor men tar de 10 jag kommer att tänka på nu.
Ingen inbördes ordning, förutom Sanna som jag tycker är otroligt vacker. Har säkert glömt massor som sagt, väldigt spontant.

• Sanna
• Jag saknar dej
• Senare år
• Hon gör mig galen
• Lit De Parade
• Tuff Match
• En fri man i stan
• Aldrig så ensam
• Jorden till himlen
• Chans

Vill göra om min lista massor, det varierar så himla mycket, beroende på hur livet ser ut. Men att jag glömt en del självklarar låtar är pinsamt. Nu ser min lista ut såhär istället.
  • Sanna
  • Jag saknar dej
  • Connemara
  • Isabella (Hur kan ingen valt den kanske bästa av dem alla!?)
  • Club Zebra
  • Coco
  • Lit De Parade
  • Senare År
  • Hon gör mig galen
  • Chans

Omöjligt o göra listor. Ändrar mig säkert igen, är väll skit samma egentligen.
Citera
2011-01-15, 11:22
Bannlyst
Snönfaller och vi med den, lång långt till sommaren! personlig favorit, och naturligtvis Älskad och sedd från Måne över haväng plattan, ingen kan tycka illa om den låten.
Senast redigerad av yvert 2011-01-15 kl. 11:33.
Citera
2012-02-06, 19:43
Medlem
gurka96cools avatar
Jag finner det märkligt att ingen har med Jolly Roger. Fruktansvärt bra låt.
Citera
2012-04-26, 16:08
Medlem
Svårt att bara välja 10, men jag gör ett försök!

1. Isabella
2. Club Zebra
3. Ut Ur Mörkret (Slutna Rum-versionen)
4. Mina Sista Pengar
5. Coco
6. Den Stora Ensamheten Utanför Allt
7. Gå Upp På Klippan
8. Rom I Regnet
9. Tempel
10. Paradise Park
Citera
2019-11-27, 19:11
Bannlyst
#1 (framför allt mellan/försnacket) är:

Ulf Lundell smädar kungen - Live Mosebacke (1977)
https://www.youtube.com/watch?v=H-EPo3MuOjE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in