Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Rykande gitarrer, brölande saxofon, rockande & rullande riff, tre ackord, stölder, lån, skamlösa hyllningar och Lundell dundrar in med vad Springsteen misslyckas med. Året är 2002 och Uffe smäller till med en dubbelplatta som tamigfan är det bästa han gjort, textraden "Jag är på väg till fronten igen..." beskriver allt och mannen känns helt enkelt mer vital än någonsin.
- "Dicks Spitfire"
- "Vackra Anita"
- "Fria fåglar i ett fritt land"
- "Fyra hjul som rullar"
- "Öppet hela natten"
- "På den andra sidan"
- "Röd klänning"
- "S:t Monica"
- "Jag har jobbat för hårt"
- "Hela huset skakar"
och en rad från "Röd klänning" får avsluta det hela.
"
Du får mitt hjärta att slå ... lite fortare"
Jag slänger in de 10 bästa som inte är med på "Club Zebra".
Vi börjar med "
På fri fot" som får representera Lundell anno 1970-nånting med en lysande titel och typisk Lundell-rock. "
(Oh la la) Jag vill ha dej" må vara uttjatad men varje person som sett Lundell live vet att den förtjänar sin plats på en 10-i-topp-lista. "
Snart kommer änglarna att landa" är ytterligare en lysande låt med lysande titel och lika lysande text och Uffe drömde förmodligen om en plats på Phil Spectors julskiva. Han gör året innan sin bästa Dylan-imitation och kompas av ett band som gör sin bästa Mott The Hoople.-imitation på "
Stackars Jack" och även om "
Cool Water - på den gyldene freden" inte är en Lundell-låt kan kombinationen Vreesvijk/Lundell inte misslyckas. Vilken inte heller sker.
Jag blev överförtjust i den tuffare sida Lundell visade upp på vissa låtar när "
På andra sidan drömmarna" dök upp (och då hade vi tack och lov inte fått Neil Young/Crazy Horse-skiten som skulle komma några år senare). "
Den natt som aldrig dagas" är så jävla tung och "
Gott att leva" är så jävla bra och även om plattan också har ett par riktigt bra lugna låtar plockar vi med dessa två. "
Slugger" och "
Fanzine" tilltalar mig inte alls men titellåten på den första är en riktig riktigt bra låt och titeln "
Slugger" är så klockren.
"
Män utan kvinnor" är en av mannens bästa plattor och jag kunde i stort sett valt vilken låt som helst från den. Valet blir "
Cadaques" som kunde vara plockad från Dylans "
Oh Mercy" vilken dag i veckan som helst. Vi avslutar med Lundells bästa 80-talare "
Damaskus" som hittas på "
Evangeline" och den är bara så otroligt vacker.