2010-09-12, 21:41
Medlem
stengolvs avatar
Tjoflöjt!

Lite kort.

Varit sjukskriven sedan mars 2009 , och under den tiden har jag inte fått några pengar överhuvudtaget. Har ej jobbat innan så trodde jag ej var berättigad till någon ersättning. Dock för någon dag sedan så fick jag reda på att jag kunde få garantiersättning : " Om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls kan du få sjuk- eller aktivitetsersättning i form av garantiersättning. "

Så frågan är om jag kan ansöka om ersättning från mars 2009? Då jag varit sjukskriven under hela tiden? Kan också tillägga att jag vid ett tag var halft sjukskriven , då det var meningen att jag skulle arbetsträna. Jag frågade då om ersättning också , men fick till svar att jag inte var berättigad till någon , pga av att jag inte jobbat? Då arbetsförmedlingen gjort ett stort jävla fel och sagt att jag inte är berättigad till något... så har jag gått och pressat mig själv till att jobba , fastän jag mår skit = vilket har lett till att jag i nuläget mår riktigt kasst..

.. Känns jävligt surt då jag gått i 1½ år typ utan några pengar , så egentligen borde jag väl ha rätt till att få ersättning från mars 2009 ? Förlåt för lite lulligt inlägg ..
Citera
2010-09-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stengolv
Tjoflöjt!

Lite kort.

Varit sjukskriven sedan mars 2009 , och under den tiden har jag inte fått några pengar överhuvudtaget. Har ej jobbat innan så trodde jag ej var berättigad till någon ersättning. Dock för någon dag sedan så fick jag reda på att jag kunde få garantiersättning : " Om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls kan du få sjuk- eller aktivitetsersättning i form av garantiersättning. "

Så frågan är om jag kan ansöka om ersättning från mars 2009? Då jag varit sjukskriven under hela tiden? Kan också tillägga att jag vid ett tag var halft sjukskriven , då det var meningen att jag skulle arbetsträna. Jag frågade då om ersättning också , men fick till svar att jag inte var berättigad till någon , pga av att jag inte jobbat? Då arbetsförmedlingen gjort ett stort jävla fel och sagt att jag inte är berättigad till något... så har jag gått och pressat mig själv till att jobba , fastän jag mår skit = vilket har lett till att jag i nuläget mår riktigt kasst..

.. Känns jävligt surt då jag gått i 1½ år typ utan några pengar , så egentligen borde jag väl ha rätt till att få ersättning från mars 2009 ? Förlåt för lite lulligt inlägg ..

Testat å ringa och fråga alternativt kolla hemsidan....?
Citera
2010-09-12, 21:53
Medlem
stengolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Testat å ringa och fråga alternativt kolla hemsidan....?

Mjo har ringt in där , dum som jag är så glömde jag givetvis att fråga om jag kunde söka från mars 2009 . Dom sa bara att jag skulle fylla i en ansökan och skicka in.

Ska dock dit där imorgon , tänkte mest bara höra här ifall någon visste. Är sjukt nojjig över att jag inte kommer få några pengar ...
Citera
2010-09-12, 21:56
Medlem
ot varför citera när du är den första som svarar, varför citera 1a inlägget över huvud taget. folk förstår att du svarar på ts start om man bara skriver nåt.

ont: kan du bevisa att dom har sagt att du inte kan få, så kanske du kan få sen när du blev sjukskriven, annars förmodligen inte, och ditt ord räcker nog inte som bevis.
Citera
2010-09-12, 22:02
Medlem
Är tämligen säker på att du bara kan söka aktivitetsersättning för 3 månader bak i tiden...
Citera
2010-09-12, 22:08
Medlem
stengolvs avatar
Ptja bevis och bevis..

Vet i alla fall att varje gång jag har varit där så har jag frågat om ersättning , och har alltid fått samma svar.. dvs NEJ*endast alfa. Kan ju tillägga att jag haft säkert 5-6st olika handläggare , så det är därför jag har frågat om ersättningen varenda gång. Någon måste ju fan ha koll? Speciellt när försäkringskassan ligger i samma byggnad ?

Morsan var också med en gång och frågade handläggaren om jag var berättigad till någon ersättning. Fick då som svar att vi skulle skicka in till alfakassan , vilket jag gjorde. I 3 månader gick jag och väntade på svar ifrån alfakassan , men inget svar. Så nästa gång jag var på arbetsförmedlingen så frågade jag varför det tar sån tid att få svar. Då sade killen att jag visst inte var berättigad till det .. för jag hade ju inte jobbat... Det kunde han ju inte sagt ifrån början eller så? Då gick jag i 3 månader och väntade på svar , så var jag fan inte ens berättigad till att få det... Arbetsförmedlingen här är ett skämt
Senast redigerad av stengolv 2010-09-12 kl. 22:12.
Citera
2010-09-13, 09:01
Medlem
StureSventons avatar
Du blandar ihop Aktivitetsstöd och Aktivitetsersättning, vilket är två helt olika saker. Det enda de har gemensamt är att det oftast inte innebär någon aktivitet.

Aktivitetsstöd är en arbetslöshetsunderstöd medan aktivitetsersättning är för långtidssjukskrivna.

Saxat ur försäkringskassans hemsida.

Aktivitetsstöd

Utvecklingsersättning

Aktivitetsersättning

Är du fortsatt sjukskriven kan du ju inte få vare sig aktivitetsstöd eller Utvecklingsgarantin eftersom du ju inte är arbetssökande och står till förfogande på arbetsmarknaden. Återstår i så fall någon ersättning ifrån sjukförsäkringen.
Senast redigerad av StureSventon 2010-09-13 kl. 09:17.
Citera
2010-09-13, 09:15
Medlem
stengolvs avatar
^ Ja du har rätt , jag menade givetvis aktivitetsersättning
Citera
2010-09-15, 18:51
Medlem
aktivitetsersättning är det som förut kallade förtidspension, för folk under 29... Garantibeloppet, det är lite av en stupstocksnivå för vad den lägsta ersättning som betalas ut är. Förutsätter dock att man blir beviljad aktivitetsersättnignen, vilket inte är lätt. Du har som jag läser det, missuppfattat lite vad garnatiersättningen i aktivitetsersättningen är..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in