Varit sjukskriven sedan mars 2009 , och under den tiden har jag inte fått några pengar överhuvudtaget. Har ej jobbat innan så trodde jag ej var berättigad till någon ersättning. Dock för någon dag sedan så fick jag reda på att jag kunde få garantiersättning : " Om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls kan du få sjuk- eller aktivitetsersättning i form av garantiersättning. "
Så frågan är om jag kan ansöka om ersättning från mars 2009? Då jag varit sjukskriven under hela tiden? Kan också tillägga att jag vid ett tag var halft sjukskriven , då det var meningen att jag skulle arbetsträna. Jag frågade då om ersättning också , men fick till svar att jag inte var berättigad till någon , pga av att jag inte jobbat? Då arbetsförmedlingen gjort ett stort jävla fel och sagt att jag inte är berättigad till något... så har jag gått och pressat mig själv till att jobba , fastän jag mår skit = vilket har lett till att jag i nuläget mår riktigt kasst..
.. Känns jävligt surt då jag gått i 1½ år typ utan några pengar , så egentligen borde jag väl ha rätt till att få ersättning från mars 2009 ? Förlåt för lite lulligt inlägg ..
Varit sjukskriven sedan mars 2009 , och under den tiden har jag inte fått några pengar överhuvudtaget. Har ej jobbat innan så trodde jag ej var berättigad till någon ersättning. Dock för någon dag sedan så fick jag reda på att jag kunde få garantiersättning : " Om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls kan du få sjuk- eller aktivitetsersättning i form av garantiersättning. "
Så frågan är om jag kan ansöka om ersättning från mars 2009? Då jag varit sjukskriven under hela tiden? Kan också tillägga att jag vid ett tag var halft sjukskriven , då det var meningen att jag skulle arbetsträna. Jag frågade då om ersättning också , men fick till svar att jag inte var berättigad till någon , pga av att jag inte jobbat? Då arbetsförmedlingen gjort ett stort jävla fel och sagt att jag inte är berättigad till något... så har jag gått och pressat mig själv till att jobba , fastän jag mår skit = vilket har lett till att jag i nuläget mår riktigt kasst..
.. Känns jävligt surt då jag gått i 1½ år typ utan några pengar , så egentligen borde jag väl ha rätt till att få ersättning från mars 2009 ? Förlåt för lite lulligt inlägg ..
Testat å ringa och fråga alternativt kolla hemsidan....?
Testat å ringa och fråga alternativt kolla hemsidan....?
Mjo har ringt in där , dum som jag är så glömde jag givetvis att fråga om jag kunde söka från mars 2009 . Dom sa bara att jag skulle fylla i en ansökan och skicka in.
Ska dock dit där imorgon , tänkte mest bara höra här ifall någon visste. Är sjukt nojjig över att jag inte kommer få några pengar ...
ot varför citera när du är den första som svarar, varför citera 1a inlägget över huvud taget. folk förstår att du svarar på ts start om man bara skriver nåt.
ont: kan du bevisa att dom har sagt att du inte kan få, så kanske du kan få sen när du blev sjukskriven, annars förmodligen inte, och ditt ord räcker nog inte som bevis.
Vet i alla fall att varje gång jag har varit där så har jag frågat om ersättning , och har alltid fått samma svar.. dvs NEJ*endast alfa. Kan ju tillägga att jag haft säkert 5-6st olika handläggare , så det är därför jag har frågat om ersättningen varenda gång. Någon måste ju fan ha koll? Speciellt när försäkringskassan ligger i samma byggnad ?
Morsan var också med en gång och frågade handläggaren om jag var berättigad till någon ersättning. Fick då som svar att vi skulle skicka in till alfakassan , vilket jag gjorde. I 3 månader gick jag och väntade på svar ifrån alfakassan , men inget svar. Så nästa gång jag var på arbetsförmedlingen så frågade jag varför det tar sån tid att få svar. Då sade killen att jag visst inte var berättigad till det .. för jag hade ju inte jobbat... Det kunde han ju inte sagt ifrån början eller så? Då gick jag i 3 månader och väntade på svar , så var jag fan inte ens berättigad till att få det... Arbetsförmedlingen här är ett skämt
Senast redigerad av stengolv 2010-09-12 kl. 22:12.
Du blandar ihop Aktivitetsstöd och Aktivitetsersättning, vilket är två helt olika saker. Det enda de har gemensamt är att det oftast inte innebär någon aktivitet.
Aktivitetsstöd är en arbetslöshetsunderstöd medan aktivitetsersättning är för långtidssjukskrivna.
Saxat ur försäkringskassans hemsida.
Aktivitetsstöd
Vem kan få aktivitetsstöd?
Du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i något av följande arbetsmarknadspolitiska program:
* jobb- och utvecklingsgaranti
* arbetsmarknadsutbildning
* arbetslivsinriktad rehabilitering
* arbetspraktik
* stöd till start av näringsverksamhet
* projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning
* vägledning med mera.
Du kan också ha rätt till aktivitetstöd om du deltar i jobbgaranti för ungdomar. Om du är under 25 år krävs att du uppfyller villkoren för rätt till ersättning från a-kassan.
Hur stort aktivitetsstöd får man?
Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa
Uppfyller du inte villkoren för att få ersättning från a-kassan får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.
Om du uppfyller villkoren för a-kassa
Uppfyller du villkoren för ersättning från a-kassan eller är utförsäkrad beräknas ditt aktivitetsstöd på ersättningen från a-kassan. Du kan få högst 680 kronor och lägst 320 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.
Utvecklingsersättning
Du som är 18-24 år och deltar i jobbgaranti för ungdomar, men inte uppfyller kraven för ersättning från a-kassan, kan få utvecklingsersättning i stället för aktivitetsstöd.
Du kan också få utvecklingsersättning om du inte har fyllt 25 år, inte har rätt till ersättning från a-kassan och går direkt från jobbgaranti för ungdomar till jobb- och utvecklingsgarantin. Jobb- och utvecklingsgarantin är ett annat arbetsmarknadspolitiskt program.
Utvecklingsersättningen är skattefri. Den är inte semester-, pensions- eller sjukpenninggrundande.
Uppfyller du villkoren för ersättning från a-kassan får du inte utvecklingsersättning. Då har du rätt till aktivitetsstöd. Fyller du 25 år under tiden som du deltar i programmet får du också rätt till aktivitetsstöd.
Hur mycket får man i utvecklingsersättning?
Du får 134 kronor per dag om du har ett slutbetyg från gymnasiet. Har du inget slutbetyg får du 48 kronor per dag till och med den 30 juni det år du fyller 20. Därefter får du 134 kronor per dag även om du saknar slutbetyg. Beloppen gäller för år 2009.
Aktivitetsersättning
Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.
Vem kan få aktivitetsersättning?
Du kan få aktivitetsersättning från och med juli det år som du fyller 19 till och med månaden innan du fyller 30. Som längst kan du beviljas aktivitetsersättning tre år i taget.
Din arbetsförmåga ska vara nedsatt med minst en fjärdedel i alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel anställningar med lönebidrag.
Du kan själv ansöka om aktivitetsersättning, eller så kan vi besluta att byta ut din sjukpenning mot aktivitetsersättning.
Hur mycket får jag i ersättning?
Beroende på hur mycket din arbetsförmåga är nedsatt kan du få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels aktivitetsersättning.
Aktivitetsersättning kan vara inkomstrelaterad eller i form av garantiersättning.
Garantiersättning får du om du har haft låga inkomster eller inga inkomster alls. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.
Hel inkomstrelaterad ersättning ger dig 64 procent av den inkomst som vi beräknar att du troligen skulle ha haft om du hade arbetat. Den kallas för antagandeinkomst.
Är du fortsatt sjukskriven kan du ju inte få vare sig aktivitetsstöd eller Utvecklingsgarantin eftersom du ju inte är arbetssökande och står till förfogande på arbetsmarknaden. Återstår i så fall någon ersättning ifrån sjukförsäkringen.
Senast redigerad av StureSventon 2010-09-13 kl. 09:17.
aktivitetsersättning är det som förut kallade förtidspension, för folk under 29... Garantibeloppet, det är lite av en stupstocksnivå för vad den lägsta ersättning som betalas ut är. Förutsätter dock att man blir beviljad aktivitetsersättnignen, vilket inte är lätt. Du har som jag läser det, missuppfattat lite vad garnatiersättningen i aktivitetsersättningen är..