2011-07-10, 21:51
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoOo
Att det blir 20 meter fel är troligen för du för få nät om kring dig.

Nej, det tror jag inte att det beror på. Jag har > 10st. Tyckte du 20 meter var mycket? Jag tror knappast att det kan bli större noggranhet. Jag har provat att gå runt lite och oavsett var jag är (här hemma) så får jag exakt samma position på kartan.
Citera
2011-07-10, 21:55
Medlem
Knarkboxs avatar
Min pil pekade kanske 2-3 meter fel, rakt utanför mitt hus.
Citera
2011-07-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
Nej, det tror jag inte att det beror på. Jag har > 10st. Tyckte du 20 meter var mycket? Jag tror knappast att det kan bli större noggranhet. Jag har provat att gå runt lite och oavsett var jag är (här hemma) så får jag exakt samma position på kartan.
Min geo som den "spårade" var ca 10 meter fel. Det är ju fan ungefär samma radie med fel som en gps har (förutom min iPhone som brukar ha flera hundra meter fel efter att jag tappade den en gång ^^)
Citera
2011-07-10, 22:06
Medlem
GPS:en hade ju som nackdel att man var tvungen tak fri den utvecklades ju för gulfkriget för kunna hålla koll på soldaterna exakt var på kartan mitt i än öken. Tror Geo locationen har utvecklas för positionsbestämda än dator eller mobil som kan finnas inomhus.

Tekniken slängs ju in nu i HTML 5. HTML 5 är ju inte ännu färdigt och jag inte så insatt exakt hur den fungerar bara att den fungerar. Tekniken har ju använts ett tag i mobilerna exempel facebook appen locationen har ju använt den för komplettera när gps:en inte fungerar.
Citera
2011-07-10, 23:17
Medlem
lighten-ups avatar
Är det bara jag som får en träff ca 5 mil ifrån mitt hus?
Citera
2011-07-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Är det bara jag som får en träff ca 5 mil ifrån mitt hus?

Surfar du på W-lan?

Kollat din inställningar
chrome://settings/content
Kollat GEO eller platser på slaget

Kolla så du inte blockerar den sidan som du kör spåriningen på inte blockerad.
chrome://settings/contentExceptions#location

Har du flera W-lan runt dig som den kan spåra mot?
Citera
2011-07-11, 00:02
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Surfar du på W-lan?

Kollat din inställningar
chrome://settings/content
Kollat GEO eller platser på slaget

Kolla så du inte blockerar den sidan som du kör spåriningen på inte blockerad.
chrome://settings/contentExceptions#location

Har du flera W-lan runt dig som den kan spåra mot?

Jag använder Firefox 5.0.

Jag satt först kopplad till ett ADSL-modem via datorns trådlösa nätverkskort och hamnade 5 mil fel. Sen testade jag att koppla in ett usb-modem (från operatören 3) i datorn och hamnade då ännu längre bort.

Vad kan vara fel?

edit: Det här är helt sjukt - jag testade att reconnecta med usb-stíckan och hamnade ännu längre bort (igen)
Senast redigerad av lighten-up 2011-07-11 kl. 00:12.
Citera
2011-07-11, 00:18
Medlem
Citat:
Jag använder Firefox 5.0.

Jag satt först kopplad till ett ADSL-modem via datorns trådlösa nätverkskort och hamnade 5 mil fel. Sen testade jag att koppla in ett usb-modem (från operatören 3) i datorn och hamnade då ännu längre bort.

Vad kan vara fel?

edit: Det här är helt sjukt - jag testade att reconnecta med usb-stíckan och hamnade ännu längre bort (igen)

Ett fel du bor i skogen, kolla hur du ställer in den i FF här http://www.mozilla.com/sv-SE/firefox/geolocation/
Citera
2011-07-11, 00:51
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ett fel du bor i skogen, kolla hur du ställer in den i FF här http://www.mozilla.com/sv-SE/firefox/geolocation/

Det beror nog på det. Den sidan du länkade till har inte så mycket att ge om man säger så... Det står mest allmän info om geolocation och även hur man inaktiverar det.
Citera
2011-07-11, 02:01
Medlem
uMBERs avatar
Citat:
körde den på min laptop som går på wifi nätet tog ut mig exakt
http://html5demos.com/geo

Den visade endast rätt stad, Inge mer info..
Citera
2011-07-11, 06:27
Medlem
http://html5demos.com/geo är den som använder funktionen

Jag testade tracerouter länken som någon som dumpade gav mig fel på 1 km.

Jag testar den i FF fungerade fin fint fungerar i Chrome man måste svar på frågan tillåta GEO när den kommer upp.
Senast redigerad av FoOo 2011-07-11 kl. 06:36.
Citera
2011-07-11, 12:19
Medlem
salxars avatar
Citat:
Det beror nog på det. Den sidan du länkade till har inte så mycket att ge om man säger så... Det står mest allmän info om geolocation och även hur man inaktiverar det.
Om man bor i skogen finns det inga andra SSID att jämföra med, alltså så har den inget att gå på. Jag har ca 30 nätverk runt mig och den pekade ut att jag bodde i huset bredvid, så pricksäker är den verkligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in