2010-09-07, 22:57
Medlem
Hej.

Jag ska åka ner till Stockholm nu om några dagar. Jag har inte varit där så mycket under mitt liv, men nu har jag tagit reda på en del shops som jag tänkt besöka. Men jag skulle även vilja förkovra mig bland vanliga kläder och besöka standard-butiker såsom H&M, MQ osv. I mellanstora städer i Sverige där det finns fler än tex en HM-butik, så har de olika butikerna olika utbud. Jag har fått höra att i Stockholm så har H&M, MQ osv riktigt stora butiker där de erbjuder allt som finns i deras sortiment under samma tak! (Det är alltså inte fördelat mellan olika butiker.)

Är det någon som har lust att berätta för mig vilka som är de allra största H&M och MQ-butikerna i Stockholm?
(Andra klädkedjor går också an, men det är mest H&M och MQ's labels jag tänkt spana in)
Citera
2010-09-07, 23:24
Medlem
Imoyess avatar
Känns tråkigt att du är ute efter just HM och MQ när du kommer till sthlm.
Är själv inte sthlmare men har varit där några gånger så har ju blivit lite shopping, tycker faktiskt nk i sthlm är rätt schysst, någon affär som hette pub tror jag.
Sen fanns det även massa mindre schyssta affärer, bla. på söder fanns det mycket trendigt, kommer dock inte ihåg några namn men någon sthlmare kanske kan tillägga.
Citera
2010-09-07, 23:32
Medlem
oj svårt att säga men själv föredrar jag den i sturegallerian av någon anledning vad det gäller mq men annars är den i gallerian bra... eller den på hum tror det är hamngatan...
H6m störst på drottninggatan. tror till och med det är där i närheten de har sitt huvudkontor. (sedan finns liljeholmens centrum oxå. ) dock inte hm jag syftade på då utan bra centrum. ett måste är att besöka topshop. weekday på drottninggatan. pub som du nämnde. monki. eller zara. sedan grandpa på söder är gullig. och kolla på söder huvudtaget... många fin fina butiker... östermalm har en del guldkorn till secondhand butiker... även söder och myrorna. stadmissonen vid trekanten är en av de mest fyndtäta. typ stora loppisar.. ja everything sedan gina tricot på sveavägen precis vid plattan. nk självklart. lycka till
Citera
2010-09-08, 15:14
Medlem
Tack för era svar!

Jag hade tänkt besöka Weekday och Zara. PUB visste jag inte något om, men där ska jag också titta in! De ligger väl nära varandra på drottninggatan va?
Sen ska jag titta förbi NK.
Sen är det som sagt de stora H&M samt MQ jag letar efter.

Fler tips på butiker välkomnas!
Citera
2010-09-08, 15:19
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Tack för era svar!

Jag hade tänkt besöka Weekday och Zara. PUB visste jag inte något om, men där ska jag också titta in! De ligger väl nära varandra på drottninggatan va?
Sen ska jag titta förbi NK.
Sen är det som sagt de stora H&M samt MQ jag letar efter.

Fler tips på butiker välkomnas!

Weekday och Zara ligger på Drottninggatan fast ganska långt från varandra. PUB har du på Hötorget där du även har en hel drös med andra butiker. De stora H&M-butikerna jag kommer att tänka på är den på Hamngatan bredvid NK samt Drottninggatan.
Citera
2010-09-08, 15:37
Medlem
Tack för ditt svar. Är NK, PUB, Hötorget osv på gångavstånd från centralstationen och från varandra? (Med gångavstånd menar jag att det tar max 30 min att promenera) Jag kommer anlända med tåg och hade tänkt promenera omkring i Stockholm. Om jag nu åker tunnelbana, finns det en hållplats värd att hoppa av vid där det finns massa butiker i närheten? (Känns onödigt att åka tunnelbana för att besöka en butik, sen en ny tunnelbana till nästa butik osv. Jag vill liksom hamna i ett kluster av shops. )

Någon som vet var den största MQ ligger?
Senast redigerad av Mandelmusen 2010-09-08 kl. 16:01.
Citera
2010-09-08, 16:23
Medlem
brianmolkos avatar
tack vare begränsningar är den väl inte så mycket större ändå
Citera
2010-09-08, 20:43
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Tack för ditt svar. Är NK, PUB, Hötorget osv på gångavstånd från centralstationen och från varandra? (Med gångavstånd menar jag att det tar max 30 min att promenera) Jag kommer anlända med tåg och hade tänkt promenera omkring i Stockholm. Om jag nu åker tunnelbana, finns det en hållplats värd att hoppa av vid där det finns massa butiker i närheten? (Känns onödigt att åka tunnelbana för att besöka en butik, sen en ny tunnelbana till nästa butik osv. Jag vill liksom hamna i ett kluster av shops. )

Någon som vet var den största MQ ligger?

Ja, alla dessa tre platser är inom rimliga gångavstånd både från T-centralen och varandra. Tar inte mer än en kvart mellan alla.

Annars tycker jag att du ska gå till Hötorget, kolla runt utbudet däromkring och dessutom passa på att fråga i butikerna om de kan ge tips om liknande affärer.
Påväg till NK och H&M på Hamngatan kan du lika gärna gå in på Gallerian där det finns ett MQ, vilken jag såg att du ville besöka.
Sedan vill jag även slå ett slag för Norrmalmstorg där du har SOLO, en av mina favoritbutiker, men också ACNE, Filippa K, Massimo Dutti och ännu en ZARA-butik. Har du tid kan du även svänga ner på Biblioteksgatan mot Stureplan och frottera i de längs gatan liggande butikerna, bla Gants flagship-store och Tommy Hilfiger vet jag ligger där.

Nu vet jag inte hur pass klädintresserad du är men jag gillar butikerna som ligger mellan Mariatorget och Zinkensdamm på Södermalm, så har du tid att svänga förbi dem, bland andra Nitty Gritty, A.P.C. och Our Legacy så tycker jag att du ska göra det.
Citera
2010-09-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Ja, alla dessa tre platser är inom rimliga gångavstånd både från T-centralen och varandra. Tar inte mer än en kvart mellan alla.

Annars tycker jag att du ska gå till Hötorget, kolla runt utbudet däromkring och dessutom passa på att fråga i butikerna om de kan ge tips om liknande affärer.
Påväg till NK och H&M på Hamngatan kan du lika gärna gå in på Gallerian där det finns ett MQ, vilken jag såg att du ville besöka.
Sedan vill jag även slå ett slag för Norrmalmstorg där du har SOLO, en av mina favoritbutiker, men också ACNE, Filippa K, Massimo Dutti och ännu en ZARA-butik. Har du tid kan du även svänga ner på Biblioteksgatan mot Stureplan och frottera i de längs gatan liggande butikerna, bla Gants flagship-store och Tommy Hilfiger vet jag ligger där.

Nu vet jag inte hur pass klädintresserad du är men jag gillar butikerna som ligger mellan Mariatorget och Zinkensdamm på Södermalm, så har du tid att svänga förbi dem, bland andra Nitty Gritty, A.P.C. och Our Legacy så tycker jag att du ska göra det.

Stort tack för ett mycket utförligt svar.
Citera
2011-02-02, 18:15
Medlem
O.k.,allla de uppräknade butikerna är säkert jättebra UNDER FÖRUTSÄTTNING att du är en kvinna i åldern 15-45,har en JÄÄÄVLIIIGT BRA ÅRSINKOMST,och ett GENUINT intresse för själva shoppandet i sig,och inte så mkt behovsanpassad inköpsstrategi. -Det här med Sthlm,och just då Sthlm city(alltså primärt Norrmalm,med angränsande ytterdistrikt till densamma,såsom tex Ö-malmstorg,och Odenplan),så är det ju GÅNGAVSTÅND TILL/FRÅN NÄSTAN VILKA KOORDINATER SOM HELST !.-När det gäller "väderlekens små överraskningar",så kan dessa dock göra en vandring från tex Hötorget till Centralen,till en riktig pina !.När isande kastvindar blåser in från skärgården(Nov-Mars),el. en tryckande värmebölja(Juli-Aug) förorsakar illamående och svimningskänslor när den kombineras med stanken från de etanoldrivna SL-bussarnas avgaser,..njee,..sådana dagar skulle jag inte råda dig att välja city ö-huvudtaget faktiskt.-Men om du nu ändå MÅSTE SHOPPA just en sådan dag,skulle jag föreslå att du tar tunnelbanans blåa linje,med ändstation Akalla.Gå av vid stationen Kista,och du befinner dig redan vid avstigningen,nästan direkt,i Kista galleria.Kista galleria är ganska unikt med svenska mått mätt,då det dels är väldigt flådigt på ett amerikanskt/internationellt sätt,men framförallt,är STOOOOORT SÅ IN I BOMBEN !!.Här finns utöver butiker,även en osannolik uppsättning med restauranger/serveringar,med allsköns inriktning(mkt asienrelaterat bla).De flesta av,de i Sverige största "drakarna",finns här representerade,typ Dressmann,Cervera,H&M,MQ,osv. .Att jag föreslår just denna,är att anläggningen är 100% invändig,och alltid klimatanpassad.-Ingen kyla,hetta,regn,snö,el. blåst kan sålunda störa ditt shoppade.-Ett alternativ till K.G. är Täby centrum.-Till upplägget ungefär detsamma,men ändå inte.. Det är dock lite bökigt att ta sig dit kommunalt,men långtifrån omöjligt !.(Ring gärna SL,på; 08/6001000,och se då till att få prata "live" med en riktig människa !.Med den "automatiska reseplaneraren" kan det sluta på psykakuten fortare än du anar !.) Men,men,..för att återvända till Sthlm city så finns ju tex Gallerian(Hamngatan),där det finns det mesta får de flesta.Mittemot ligger NK,Ökänt för sina dyra priser,men ändå en väldigt trevlig plats att besöka.Det är/var Sthlms första varuhus,å då snackar vi överdådigt 1800-tal,byggt med Bloomingdales,Saks,och Macy´s som förebild.-I dag dock galleria,där enskilda butiker har ersatt varuhusets olika avdelningar.Stora Åhle´ns-varuhuset på Klarabergsgatan skulle man kunna beskriva som "NK för folk med normala inkomster".-Med omfattande sortiment i allsköns prisklasser finns även här parfym/skönhetsavd.,med egna montrar för Lacoste,YSL,osv. När det gäller PUB(Drottninggatan/Hötorget),så har de inte lyckats få till det när det gäller vettig planering.Det är samma varuhus tekniskt sett,men Drottninggatan "klyver huset med ett svärdshugg",vilket gör att det blir "två varuhus",fast det egentligen är ett å samma.-Stort sortiment.Prismässigt lite från fall till fall.
-Generellt,kanske nånstans mellan NK å Åhle´ns...

När det gäller småbutiker å serveringar så finns det ju tonvis med dessa i hela distriktet.Jag skulle ändå framhålla Drottninggatan som n:r 1.Här finns alltifrån riksbekanta Buttericks,ett MYCKET seriöst och välsorterat antikvariat,exklusiv hemmabio-butik,allehanda klädbutiker däribland "Fuskpäls-centrum"(jo,det heter faktiskt så !),Second hand,och mkt,mkt mer..(Gillar du ost,bör du inte missa ost,-och delikatessaffären ungefär i höjd med korsningen till Olof Palmes gata.) Där Drottninggatan passerar Sergels torg finns förmodligen den exklusivaste klockaffären i Sverige.Här trängs de vanliga märkena för "penisförstoring" såsom Breitling,Rolex,och Omega,med mer "lull-lull för fantasterna",som Patek Phillippe,Chopard,och Panerai.-5 minuter runt knuten,på Klarabergsgatan,har Teknikmagasinet en shop i vilken man kan få en klocka för under hundringen,å som fungerar alldeles utomordentligt i åratal framöver !(Det enda kruxet med dessa är ju dock armbanden,som verkligen är bajsdåliga !)."Kändaste märket" i denna "kollektion" är japanska "Q & Q". Längre söderut på samma gata(Drottninggatan) finns åtskilliga möjligheter att pröva det senate inom kaffekulturen(kanske en "dubbel mocciavelli-espresso med kanelrippel" ?!..¤hi-hi¤),utföra e-ärenden på ngt internetcafé,el. en mättande och flottig burgare av olika slag.

Gamla stan har ju förvisso också massor av småbutiker,..men..,nä,..det är inget jag rekommenderar ur shoppingsynpunkt.-Gamla Stan har emmellertid många andra starka sidor,främst sommartid.

Nu får det räcka för dagen.

/M.
Citera
2011-02-02, 23:46
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten2
Text.

Puh, det där var ett helvete att läsa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera