Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-07, 01:52
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Finns det någon bestämd, eller önskvärd funktion som Flashback skall bidra med? Eller är tanken att detta forum skall vara till för att vem som helst, när som helst, ska få skriva vad fan h*n vill.

Har sökt - har inte funnit - finns det redan en tråd, ge mig skit..

För mig finns det flera olika användare av detta forum. Men, i min mening, två särskilda som jag vill lyfta fram i denna tråd.

1. De som verkligen vill använda detta forum som en hjälp för sig själva - medan man försöker hjälpa andra som har någon seriös fråga/funderinger eller seriöst diskussionsunderlag.

2. De som använder forumet för att skriva av sig, allt från troll till dem som använder forumet för att ibland svara seriöst och ibland oseriöst.

Jag är medveten om att det finns fler kombinationer än dessa två, men jag försöker med dessa två täcka så många områden som möjligt.

Diskussionsunderlagen jag vill lägga fram är följande:

a) Vilken av de här två "Flashbackanvändarna" tycker ni mest om?

b) Vilken av dem två är ni själva?

c) Vill ni ha mer av någon av dessa eller är ni nöjda som det är?

d) Är jag helt ute och cyklar med dessa två "Flashbackindivider"?

e) Samt, ni som varit här längre (detta är jag egentligen mest intresserad av) håller ni med mig eller finns det någon annan "typ" av "Flashbackanvändare" som jag borde lyfta fram/borde någon av dessa försvinna?

Om jag nu ska försöka upprätthålla sann FB-anda så borde jag börja.

Jag ser mig som "FB-are" nummer 2. Ibland är jag seriös, och ibland mindre. Jag tycker att båda forumanvändarna är nödvändiga för att upprätthålla den sköna stämningen vi ändå har här. Jag tycker mest om användaren som jag ibland ser är seriös, och ibland driver med trådskaparen. Troll har jag faktiskt inte så mycket över för alls, såvida de inte är allt för uppenbara och faktiskt leder till diskussion.

Det hela kanske blev lite flummigt, samt långt, men förhoppningsvis är det i alla fall någon som orkar ta sig igenom det jag skrivit och ge mig sin syn på detta, enligt mig, underbara forum.

Puss!
Senast redigerad av ZooyorkeR 2010-09-07 kl. 01:57.
Citera
2010-09-07, 01:58
Bannlyst
Jag är väl endast här pga kampen mot alla knäppgökar och annat löst folk som vräker ur sig massa felaktiga åsikter, sen försöker jag bara hjälpa dem att förstå rätt. Det är det som är grejen - IRL vågar jag inte säga emot dessa odjur eftersom då hamnar jag i trubbel.
Citera
2010-09-07, 02:11
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriumet
Jag är väl endast här pga kampen mot alla knäppgökar och annat löst folk som vräker ur sig massa felaktiga åsikter, sen försöker jag bara hjälpa dem att förstå rätt. Det är det som är grejen - IRL vågar jag inte säga emot dessa odjur eftersom då hamnar jag i trubbel.

Ja men nu pratar vi absolut inte om verkligheten Det här är ändå vår tillflyktsort där vi får vara vem fan vi vill! Men menar du att du snarare är här för att tillrättavisa folk (till det som dig är sant) än att fråga för din egna skull eller svara på andras frågor? Det kanske jag faktiskt helt missade, jag har ju sett många som vill försöka påverka andra människor här genom att argumentera för vad de står för.

Jag menar, se bara min signatur, jag försöker påverka andra samtidigt som jag försöker hjälpa folk när de behöver + driva med folk som ställer så konstiga/dumma frågor. Som sagt, det finns nog väldigt många olika kombinationer varför människor väljer att skriva här. Men vad är den ursprungliga meningen med Flashback?
Citera
2010-09-07, 02:26
Medlem
Evilyns avatar
Jo, jag håller med dig.
Jag tillhör grupp nr 2. Är oftast seriös i vad jag skriver, men ibland är det verkligen skitkul att göra folk förbannade. Kanske för att de inte kan lappa till mig över nätet, antar jag. :P
Citera
2010-09-07, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZooyorkeR
Men vad är den ursprungliga meningen med Flashback?

Du hittar väl det du letar efter här: http://www.flashback.se/faq/

https://www.flashback.org/sp5306063
Senast redigerad av Mysteriumet 2010-09-07 kl. 02:37.
Citera
2010-09-07, 02:55
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag försöker köra på en kombination av dina alternativ 1 och 2 och föredrar nog det framför ett av dem.

Angående Flashbacks funktion.
Saxat ur Admins inlägg om chatten...

Senast redigerad av Allaballawalla 2010-09-07 kl. 02:58.
Citera
2010-09-07, 08:32
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jo, jag håller med dig.
Jag tillhör grupp nr 2. Är oftast seriös i vad jag skriver, men ibland är det verkligen skitkul att göra folk förbannade. Kanske för att de inte kan lappa till mig över nätet, antar jag. :P

Precis vad jag tycker också. Nu när jag fått två riktigt bra länkar börjar jag inse att det ändå är själva idén med Flashback, just att man ska kunna provocera och komma med sin egna tankar. Efter att ha läst de två artiklarna från de två andra som svarat i tråden så börjar jag faktiskt få en allt större respekt för detta forum! (Även fast artiklarna kanske var något vinklade)
Citera
2010-09-07, 08:37
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriumet
Du hittar väl det du letar efter här: http://www.flashback.se/faq/

https://www.flashback.org/sp5306063

Den första länken var ju grymt intressant att läsa och jag tackar för den! Hinner inte just nu läsa igenom den andra länken men ska göra det när jag kommer hem ikväll. Riktigt kul att se hur allt började och hur det sedan varit. Hade verkligen ingen uppfattning alls om hur det var! Kul det där med CIA också haha.

Undrar om äldre medlemmar känner att detta forum, som jag efter ha läst artikeln, har blivit för "main stream" idag. Känns som att alla finns på flashback!

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
text

Tack som fan för den "artikeln" också. Riktigt intressant den med! Jag tror det är många som oss, som kör någon slags kombination av dessa två. För mig blir det roligare att vara lite oseriös ibland, även fast jag vet att jag gör vissa förbannade. Men faktum är ju, nu efter ha läst det du och "Mysteriumet" länkat, att det är det som är grundidén till Flashback.

Edit: Vill inte försöka dissa dig genom att skriva "artikeln", kommer bara inte på vad jag ska kalla det Intressant var det!
Citera
2010-09-07, 10:04
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag skulle tro att de absolut flesta är en kombination; ibland seriös och hjälpsam och ibland småtramsig och oseriös.
Precis som du säger tror jag nämligen också att båda sidor behövs.
Hade forumet enbart bestått av faktamänniskor som benhårt höll sig till den enda vägen, sanningen, så hade forumet varit så jävla urtråkigt att iaf jag inte skulle brytt mig om att stanna.
Som tur är finns här båda typerna representerade och jag skulle som sagt tro att de flesta har båda sidor i sig.

Sen har vi ju tyvärr de som är enbart typ två och det är de jag stör mig mest på...den där typen som bara inte kan låta bli att i varje relationstråd kläcka ur sig "tar hon den i tvåan?", som i en seriös tråd inte kan låta bli att skämta om meningslösheter; helt enkelt aspies som inte fattar att var sak har sin tid och plats.

I slutändan behövs båda för att skapa ett levande forum och jag tycker att det för det mesta fungerar. Vi mods känner ett stort ansvar att få bort så mycket skräp som möjligt och tvåan-kommentarer och liknade raderas idag obönhörligen, vilket hjälpt en hel del för den allmänna stämningen.

Självklart var det många gånger roligare förr när Typ 2 närmast styrde forumet, men ändå tror jag att de flesta vill ha forumet som det det är idag: ett forum där man ställer frågorna man inte kan ställa någon annanstans och där man oftast får bra svar.
Citera
2010-09-08, 01:09
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
text

OT. Tackar tackar för svaret. Mycker roligt att se en äldre medlems syn på forumet och hur det har förändrats och även riktigt kul att du som moderator tar dig tid att skriva. Skulle också vilja tacka er för ert jobb! Även fast jag själv kläcker ut mig OT någon gång så uppskattar jag verkligen erat jobb, även fast man ibland inte delar samma åsikt som alla moderatorer

OnT. Det du skrev är väldigt och sant och jag kan bara instämma. När en diskussion får liv är det nog faktiskt just från den medlemmen som är en kombination av de två typerna som levererat. Enbart fakta alternativt enbart skit leder oftast inte till något alls.

Vill bara säga att jag är mycket nöjd med svaren jag fått!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in