Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-06, 13:03
Medlem
Hej,

Jag har problem med att få ljudet att komma ur alla 5 av mina högtalare i mitt 5.1 system. När jag är inne i properties i ljudkortet och testar alla högtalare kommer testljuden ur rätt högtalare, men när ag sedan kör t.ex iTunes eller vilket annat program som helst låter det endast ur mina två front- och centerhögtalare. Hur löser man detta?
Citera
2010-09-06, 13:46
Medlem
bjornenws avatar
Hejsan! Har du testat ladda ned drivrutiner?
Citera
2010-09-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornenw
Hejsan! Har du testat ladda ned drivrutiner?

Det fanns nån knapp som hette "update drivers" eller liknande som sa att jag hade de bästa drivrutinerna, men ajg testar dessa också, tack!
Citera
2010-09-06, 13:55
Medlem
Det kan väl även bero på vad du ställt in recievern att spela för något, för de ljud du spelar upp från datorn går bara på två kanaler. Alltså musiken är inte lagrad på mer än två kanaler och spelas således inte upp på fler. Om du därför använder dig utav PLII(Pro Logic 2) så kommer förstärkaren att spela ut det till 6 kanaler. Hur har du sedan kopplat datorn till förstärkaren?
Citera
2010-09-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frutten
Det kan väl även bero på vad du ställt in recievern att spela för något, för de ljud du spelar upp från datorn går bara på två kanaler. Alltså musiken är inte lagrad på mer än två kanaler och spelas således inte upp på fler. Om du därför använder dig utav PLII(Pro Logic 2) så kommer förstärkaren att spela ut det till 6 kanaler. Hur har du sedan kopplat datorn till förstärkaren?

3,5mm grön orange och svart (vet inte namnet på dem). Jag har testat i alla möjliga program, och det finns ett som heter "foobar" där man kan lura datorn att spela upp ljudet i de bakre kanalerna också, men jag vill ha det äkta ljudet.
Citera
2010-09-06, 14:58
Medlem
Andreasvbs avatar
Problemet är att du spelar upp stereo-ljud, d.v.s. 2 kanaler.
Och som du säger så kan man få foobar2000 att göra om dessa 2 kanaler till t.ex. 5.

Det enda du kan göra är att kolla om det finns en inställning för ditt ljudkort, eller högtalare.

Jag har samma problem med mitt ljudkort och Windows 7.
Använder ett X-Fi och om man aktiverar CMSS-3D har det ingen effekt, fungerade bra i XP och Vista.

Däremot kan man lura den om man ställer in den i Audio Creation Mode och ställer in så alla kanaler skickas till fronthögtalarna.
Citera
2010-09-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Problemet är att du spelar upp stereo-ljud, d.v.s. 2 kanaler.
Och som du säger så kan man få foobar2000 att göra om dessa 2 kanaler till t.ex. 5.

Det enda du kan göra är att kolla om det finns en inställning för ditt ljudkort, eller högtalare.

Jag har samma problem med mitt ljudkort och Windows 7.
Använder ett X-Fi och om man aktiverar CMSS-3D har det ingen effekt, fungerade bra i XP och Vista.

Däremot kan man lura den om man ställer in den i Audio Creation Mode och ställer in så alla kanaler skickas till fronthögtalarna.

Jag har ett SB X-Fi som av någon anledning inte fungerar, men jag ska se till att få igång det
Citera
2010-09-06, 16:08
Medlem
Andreasvbs avatar
Öppna Console Launcher.
Växla till Audio Creation Mode.
Välj fliken Multi-Channel Wave och bocka i alla kanaler under Front L/R.
Eventuellt ställ in Speaker Configuration till 5.1 Speakers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in