Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-04, 22:54
Medlem
UACs avatar
Tjena!
Bygger sakta men säkert ut mitt lilla Mac-imperium i huset. Efter TimeCapsulen är nästa projekt en skrivare. Just nu har vi endast en MacBook Pro och några IPhones, men det blir på sikt fler Macar och säkerligen en iPad.

Nu är frågan, är det någon som helst fördel med att ansluta en skrivare med USB-kabel till TC, jämfört med att köpa en skrivare med inbyggd wifi?

Kan man ha en skrivare med inbyggd skanner och använda USB på TC, eller måste man i så fall använda en skrivare/skanner med WiFi om man vill kunna använda den trådlöst med flera datorer?
Citera
2010-09-04, 23:55
Medlem
knappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Nu är frågan, är det någon som helst fördel med att ansluta en skrivare med USB-kabel till TC, jämfört med att köpa en skrivare med inbyggd wifi?

Fördelen är att det är billigare att köpa skrivare utan wifi, och ha den kopplad via usb istället.

Citat:
Kan man ha en skrivare med inbyggd skanner och använda USB på TC, eller måste man i så fall använda en skrivare/skanner med WiFi om man vill kunna använda den trådlöst med flera datorer?

Scanner via wifi går inte, surt. Måste via usb. Har själv en Samsung SCX-4500.

edit: hjärnsläpp och felskrvning
Senast redigerad av knappen 2010-09-05 kl. 00:04.
Citera
2010-09-05, 00:42
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knappen
Scanner via wifi går inte, surt. Måste via usb. Har själv en Samsung SCX-4500.

Är du säker? Jag är ganska säker på att jag kan scanna trådlöst med min Lexmark Pro205.

Verkar dock inte gå att scanna med en skrivare ikopplad i en TC, så då får man koppla in den via USB eller göra det trådlöst som jag har för mig att det funkar.
Senast redigerad av Lethas 2010-09-05 kl. 00:45.
Citera
2010-09-05, 00:57
Medlem
knappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethas
Är du säker? Jag är ganska säker på att jag kan scanna trådlöst med min Lexmark Pro205.

Verkar dock inte gå att scanna med en skrivare ikopplad i en TC, så då får man koppla in den via USB eller göra det trådlöst som jag har för mig att det funkar.

Det beror på scannerprogrammet om det stödjer en trådlös eller letar i USB. Har sökt i två år efter en lösning och inte kommit en mm närmare.
Citera
2010-09-05, 21:35
Medlem
UACs avatar
Tackar för svaren. Nu vet jag vilka frågor jag skall ställa i butiken.

Huvudspåret blir att inte gå via TC. Den står dumt till eftersom vårt förstajack (och modem) är bakom soffan i vardagsrummet, och det går inte enkelt att dra sladdar dit. Vill ju inte ha skrivaren där.
Citera
2010-09-05, 22:16
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Tackar för svaren. Nu vet jag vilka frågor jag skall ställa i butiken.

Huvudspåret blir att inte gå via TC. Den står dumt till eftersom vårt förstajack (och modem) är bakom soffan i vardagsrummet, och det går inte enkelt att dra sladdar dit. Vill ju inte ha skrivaren där.
Koppla om jacken då. Skitenkelt.
http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/teleuttag/
Senast redigerad av flipper1446 2010-09-05 kl. 22:18.
Citera
2010-09-26, 20:42
Medlem
UACs avatar
Hej, dags för återkoppling!

Jag stegade iväg till ElGiganten och inhandlade ett st. HP Photosmart C309 med skrivare, scanner och kopiering. Den är ansluten till till TC via WiFi. Var lite småbökigt att förstå vilket lösenord som skulle knappas in var i de olika inställningarna, men nu fungerar allt perfekt.

Jag behöver alltså ingen USB-kabel för att skanna.

Vill jag skriva ut från en annan dator får jag först installera drivrutinerna på den från skrivarens CD-skiva, men sen skall det också fungera.

Skrivaren har även blåtand för att man skall kunna skicka bilder direkt från mobiltelefonens kamera, men vad hjälper det när man bara har iPhones. Och för Apple får man inte skicka bilder med blåtand.
Senast redigerad av UAC 2010-09-26 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in