2010-09-01, 11:40
Medlem
Egon3s avatar
Kanske kan man använda en beloppsnotation för negativa adjektiv/adverb.

|-3| = |+3| = 3

|sämst| = |bäst| = superlativ
Citera
2010-09-01, 13:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Fast egentligen betyder "superlativ" den högsta graden av något i en jämförelse.

>>Dålig - sämre - sämst<<, är en jämförelse där superlativet beskriver det mest negativa.

Som jag sa - det finns ingen motsats. Då även det mest negativa är ett superlativ, så blir det en motsats till sig själv. Som i engelskans "negative superlative", vilket ibland används även i svenskan.
Citera
2010-09-01, 20:01
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Fast egentligen betyder "superlativ" den högsta graden av något i en jämförelse.

>>Dålig - sämre - sämst<<, är en jämförelse där superlativet beskriver det mest negativa.

Nej, man jämför inte komparationsgraderna utan olika referenter i den verkliga världen. Att superlativen skulle ange den högsta graden är en lika gammal som märklig missuppfattning som skollärare envisats med att föra vidare generation efter generation. För som bekant kan X vara sämre än Y, trots att Y är sämst i sin kommun. Och Z är riktigt dålig, till och med sämre än både X och Y.
Citera
2010-09-01, 20:37
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Nej, man jämför inte komparationsgraderna utan olika referenter i den verkliga världen. Att superlativen skulle ange den högsta graden är en lika gammal som märklig missuppfattning som skollärare envisats med att föra vidare generation efter generation. För som bekant kan X vara sämre än Y, trots att Y är sämst i sin kommun. Och Z är riktigt dålig, till och med sämre än både X och Y.

Jag var kanske lite slarvig i min formulering. Nu skrev jag visserligen i en jämförelse, men skulle givetvis använt "ökad" eller "tilltagande" i stället för "högsta".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in