2010-08-30, 17:08
Medlem
Det där är väl lika dialektalt som om man förkortar "coca cola" med "cola" eller "coca".

För mig heter det Pommes och Cola, men om jag minns rätt säger hela jävla skåne "coca" och större delarna av östergötland "Pomme". Har flyttat runt lite i mina dar och det är alltid lika roligt att byta landskap och inse att dom har sina egna ideer på hur man uttalar saker och ting.
2010-08-30, 17:16
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Det uttalas "påmm frité", med tanke på att "pommes frites" (som det stavas) är franska så är de sista bokstäverna tysta. Samma som att "garage" är ifrån franskan, man säger inte e-et där heller.
Jag tror du menar rätt, men "frité" var en väldigt missvisande stavning i så fall.

Själv säger jag "pomm fritt" eller kortare "pommes". Ibland skämtsamt "kommes".
2010-08-30, 17:21
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Jag tror du menar rätt, men "frité" var en väldigt missvisande stavning i så fall.

Själv säger jag "pomm fritt" eller kortare "pommes". Ibland skämtsamt "kommes".

Om man ska gå efter det det franska så är det så det ska uttalas, men jag säger också "Påmm Fritt", lite försvenskat i alla fall.
2010-08-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Ibland skämtsamt "kommes".

Jag brukar kalla det "Potatispinnar" när jag e på rätt humör, mest för att det knappt är potatis i dom iallafall!
2010-08-30, 17:32
Medlem
Effiestonems avatar
Pommes såklart!

Har aldrig hört någon säga pomme. Det låter bara fel!
2010-08-30, 17:53
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Om man ska gå efter det det franska så är det så det ska uttalas, men jag säger också "Påmm Fritt", lite försvenskat i alla fall.
På franska uttalas det /pɔmfʁit/ och inget annat, närmsta svenska motsvarighet "pomm fritt" (eller "påmm" som du stavar det).
2010-08-30, 18:00
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judge4
Det där är väl lika dialektalt som om man förkortar "coca cola" med "cola" eller "coca".

För mig heter det Pommes och Cola, men om jag minns rätt säger hela jävla skåne "coca" och större delarna av östergötland "Pomme". Har flyttat runt lite i mina dar och det är alltid lika roligt att byta landskap och inse att dom har sina egna ideer på hur man uttalar saker och ting.

aa för jag och min flickvän kommer ifrån två olika ställen i östergötland, och där hon kommer ifrån så verkar varenda jäkel säga pomme haha!
2010-08-30, 18:06
Medlem
patgarrets avatar
Vi kallar det Bums Tror det kom från "bummfrittes" vilket kortades ner till bums.
2010-08-30, 18:08
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patgarret
Vi kallar det Bums Tror det kom från "bummfrittes" vilket kortades ner till bums.

och vart fick ni ordet bummfrittes ifrån då? det har jag verkligen aldrig hört talas om
2010-08-30, 18:10
Medlem
Milkcrates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
och vart fick ni ordet bummfrittes ifrån då? det har jag verkligen aldrig hört talas om

Antingen säger jag pomm fritt eller pommes.
2010-08-30, 18:12
Medlem
Hildeberts avatar
Klart man säger pomme
2010-08-30, 18:17
Medlem
kubisks avatar
pomme har jag då aldrig hört talas om! pommes eller pomfritt (pommes frites) säger jag!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in