2010-08-30, 10:55
Medlem
Hej

Glömde att godkänna en räkning för betalning i min internetbank förra månaden och den blev aldrig betald. Blev först uppmärksammad om detta misstag när nästa månads räkning kom med en påminnelseavgift, betalade självklart den (3 veckor) förfallna räkningen på en gång. Dock hade ärendet hunnit gå till inkasso, så några dagar senare kom det ett brev med krav därifrån.

Undrar om det är ok att skicka till inkasso innan man skickat ut en påminnelse? Någon påminnelse har jag nämligen inte fått, varför det dröjde så länge för mig att rätta till misstaget. Anser att det borde vara rimligt att kunna kräva en påminnelse först.
Citera
2010-08-30, 11:39
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Hej

Glömde att godkänna en räkning för betalning i min internetbank förra månaden och den blev aldrig betald. Blev först uppmärksammad om detta misstag när nästa månads räkning kom med en påminnelseavgift, betalade självklart den (3 veckor) förfallna räkningen på en gång. Dock hade ärendet hunnit gå till inkasso, så några dagar senare kom det ett brev med krav därifrån.

Undrar om det är ok att skicka till inkasso innan man skickat ut en påminnelse? Någon påminnelse har jag nämligen inte fått, varför det dröjde så länge för mig att rätta till misstaget. Anser att det borde vara rimligt att kunna kräva en påminnelse först.

Självklart måste dom skicka ut en påminnelse innan dom ddrar det till inkasso, ring både företaget och inkasso bolaget så borde detta lösa sig.
Citera
2010-08-30, 11:57
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Självklart måste dom skicka ut en påminnelse innan dom ddrar det till inkasso, ring både företaget och inkasso bolaget så borde detta lösa sig.

Jasså? Vad baserar du det på?

Tips: Datainspektionen
Citera
2010-08-30, 12:40
Medlem
Walkman1337s avatar
Såvitt jag vet så måste det inte alls skickas ut påminnelser innan det går till inkasso. Om du exempelvis får en parkeringsbot så får du inte en påminnelse på att den ska betalas (i alla fall inte i min hemkommun) utan den går raka vägen till inkasso. Har hört flera som har råkat ut för detta.
Citera
2010-08-30, 14:17
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Jasså? Vad baserar du det på?

Tips: Datainspektionen

Oj!
Citera
2010-08-30, 14:26
Medlem
Sen är det ju även skillnad på om de ådragit inkasso firman att sköta påminnelserna!

Ring dom, berätta du betalta in, däremot kan du få betala en avgift för du skicka in för sent.
Citera
2010-08-30, 17:13
Medlem
Ok, då vet jag.

Eftersom min sena betalning var registrerad någon dag efter att det hunnit gå till inkasso så får jag reglera inkassokostnaden med inkassobolaget.

Dock har jag på nästa faktura blivit påförd en påminnelseavgift på 50 kronor. Detta tycker jag är mindre ok, eftersom jag aldrig fick kännedom om påminnelsen. Nu påstår dom att det gått ut en påminnelse fast att den måste försvunnit i posthanteringen. Är det ens någon idé att försöka få denna avgift krediterad, nu handlar det inte om beloppet utan av princip helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in