2010-08-30, 11:39
Bannlyst
Vad jag vet så finns det inget namn ens för vad ens helsyskon är till syskonens barnbarn, så då är det inte konstigt att det inte finns namn på vad alla halvingar är till andra halvingar.

Man är inte så mycket släkt som man tror om man menar att man har någon form av liknande genuppsättning

Mormor,morfar är man bara släkt med till 25%
kusiner 12,5%
sysslingar 3,1%
bryllingar (fyrmänningar) 0,8%
längre tillbaka så får man vara glad om man delar en promille, särskilt om man vill skryta med att man är adel eller ättling till Hin Håle
Citera
2010-08-30, 11:57
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Vad jag vet så finns det inget namn ens för vad ens helsyskon är till syskonens barnbarn, så då är det inte konstigt att det inte finns namn på vad alla halvingar är till andra halvingar.

Man är inte så mycket släkt som man tror om man menar att man har någon form av liknande genuppsättning

Mormor,morfar är man bara släkt med till 25%
kusiner 12,5%
sysslingar 3,1%
bryllingar (fyrmänningar) 0,8%
längre tillbaka så får man vara glad om man delar en promille, särskilt om man vill skryta med att man är adel eller ättling till Hin Håle
Jag är 100 % släkt med min morfar.

Om din morfar är italienare så är du däremot bara en fjärdedels italienare, eller hur man nu uttrycker sig gällande det.
Citera
2010-08-30, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag är 100 % släkt med min morfar.

Om din morfar är italienare så är du däremot bara en fjärdedels italienare, eller hur man nu uttrycker sig gällande det.

Menar du att din genuppsättning kommer bara från din morfar? Du måste ju ha 25% från din mormor och resterande från dina föräldrar.
Senast redigerad av triximixi 2010-08-30 kl. 12:06.
Citera
2010-08-30, 12:31
Medlem
Egon3s avatar
För Y-kromosomer liksom för mDNA gäller särskilda regler.
Citera
2010-08-30, 12:40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Menar du att din genuppsättning kommer bara från din morfar? Du måste ju ha 25% från din mormor och resterande från dina föräldrar.
Jag trodde att jag var rätt tydlig med att 25 % av genuppsättningen kommer från morfar med italienar-kommentaren. Det innebär inte att du är "25 % släkt" med honom. Tvilling eller femmänning, släkt är släkt.
Citera
2010-08-30, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag trodde att jag var rätt tydlig med att 25 % av genuppsättningen kommer från morfar med italienar-kommentaren. Det innebär inte att du är "25 % släkt" med honom. Tvilling eller femmänning, släkt är släkt.

Vad du gör är ju bara att klyva ordet släkt. Du kan ju hävda att du är 100% släkt med urmodern i Afrika om du vill, jag skulle säga att jag inte är det.
Senast redigerad av triximixi 2010-08-30 kl. 14:42.
Citera
2010-08-30, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
För Y-kromosomer liksom för mDNA gäller särskilda regler.

Hur då menar du? Och varför utelämnar du X-kromosomen när mDNA ärvs genom äggcellen som ju män saknar.
Fast det kanske är fel ställe att reda ut det på.
Citera
2010-08-30, 15:56
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Hur då menar du? Och varför utelämnar du X-kromosomen när mDNA ärvs genom äggcellen som ju män saknar.
Fast det kanske är fel ställe att reda ut det på.
Det tål att beröra mekanismen för arv, eftersom arv ha gett avtryck i språket. Blodet som metafor för arv är som sagt mindre lyckat om man vill beskriva genernas långdans. Ändå är Blodsvisan något av det mest fyndiga som skrivits i ämnet:
Text Hasse & Tage

Vad gäller ovanstående fråga så borde jag nog skrivit att mDNA och pojkarnas X- och Y-kromosomer följer särskilda regler. Det innebär kort sagt att arvet är osymmetriskt vad avser pappa och mamma. Flickor däremot får en X-kromosom från vardera föräldern. Inom husdjursaveln har man helt krassa termer för ärftlighet.
Citera
2010-08-30, 16:17
Medlem
Här hade det hänt en del över natten.
men hur som, i slutändan är vi inte släkt då alltså
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto