2010-08-29, 18:11
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonassallstrom2
Får man behålla pengar om man jobbat svart?

Blir du påkommen får du betala inkomstskatt och sedan skattetillägg. Skatten är 30 % och sedan 40 % på den skatt du skall betala in.

T.ex. Du tjänar 100000 svart. Du blir påkommen av skatteverket. Skatteverket taxerar upp dig med 30000 kr. På 30000 kr vill skatteverket ha 40 % skattetillägg,det blir 12000 extra, du får betala 42000 kronor totalt. Kvar får du behålla 58000 kronor.
Citera
2010-08-29, 18:25
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Blir du påkommen får du betala inkomstskatt och sedan skattetillägg. Skatten är 30 % och sedan 40 % på den skatt du skall betala in.

T.ex. Du tjänar 100000 svart. Du blir påkommen av skatteverket. Skatteverket taxerar upp dig med 30000 kr. På 30000 kr vill skatteverket ha 40 % skattetillägg,det blir 12000 extra, du får betala 42000 kronor totalt. Kvar får du behålla 58000 kronor.

Fel. Det Skattetverket gör är att man upptaxerar dig med 100 000 kr. Du får alltså avdrag på
detta belopept för skatt m m.

När det gäller företagare brukar man dock ge en rabatt för detta om det är fråga om en
skönstaxering.

Kontentan blir ofta att du får en nästan en lika stor räkning som det belopp du har
stoppat i fickan (det kan skilja en del orkar inte dra alla exempel med siffror).
Citera
2010-08-29, 20:34
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Fel. Det Skattetverket gör är att man upptaxerar dig med 100 000 kr. Du får alltså avdrag på
detta belopept för skatt m m.

När det gäller företagare brukar man dock ge en rabatt för detta om det är fråga om en
skönstaxering.

Kontentan blir ofta att du får en nästan en lika stor räkning som det belopp du har
stoppat i fickan (det kan skilja en del orkar inte dra alla exempel med siffror).

Que?
Citera
2010-08-29, 21:51
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Que?

Tappade bort ett INTE. Comprende nu?

Citat:
Fel. Det Skattetverket gör är att man upptaxerar dig med 100 000 kr. Du får alltså INTE avdrag på detta belopept för skatt m m.
Citera
2010-08-30, 19:52
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Tappade bort ett INTE. Comprende nu?

Skatteverket upptaxerar dig, några avdrag har jag inte tagit upp, bara taxerad skatt och skattetillägg.
Citera
2010-08-30, 20:17
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Skatteverket upptaxerar dig, några avdrag har jag inte tagit upp, bara taxerad skatt och skattetillägg.

Sorry. Så blir det när man håller på med femtioelva saker samtidigt.

Det var den här meningen som fick mig att missförstå dig.

Citat:
Skatteverket taxerar upp dig med 30000 kr.

Egentligen sker upptaxeringen med 100 000 kr även om nu c:a 30 000 kr av detta utgör
kommunal inkomstskatt.

Den totala skatt med straffavgifter som kan påföras kan dock skilja om du är t ex egen
företagare. Då blri det även egenavgift och skattetillägg på detta plus moms plus skattetillägg.
Citera
2010-08-31, 04:01
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Egentligen sker upptaxeringen med 100 000 kr även om nu c:a 30 000 kr av detta utgör
kommunal inkomstskatt.

Den totala skatt med straffavgifter som kan påföras kan dock skilja om du är t ex egen
företagare. Då blri det även egenavgift och skattetillägg på detta plus moms plus skattetillägg.

Jag blev skönstaxerad. Då blev det inkomstskatten 30 % + skattetillägget om 40 % på den skatt jag ansågs skulle betalas.

Det lustiga är att skatteverket behövde inte bevisa vart jag fick inkomsten från utan att dras påstående var det enda riktigt godkända beviset. Men jag var tvungen att med dokument att bevisa att jag inte hade haft inkomsten.
Citera
2010-08-31, 07:23
Medlem
Vi borde ha samma regler som i USA när det kommer till narkotika relaterade pengar, ifall man inte har bevis att man använt vita pengar till divers inköp så blir det förverkat direkt gäller även ifall du amortera ditt huslån en gång så blir hela huset förverkat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in