Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-28, 18:01
Medlem
Plus avatar
Hej allihop!

Jag har sedan nåra veckor tillbaka gått i tankar att jag ska formatera om min Acer Aspire 6920G m. WinVista. Idag hittade jag en bra träff på google som förklarade hur jag tar mig in i eRecovery vid uppstart av datorn. Nyfiken som man är vill man ju testa, så det gjorde jag.

När jag senare klickade "Gå ur" för att avsluta eRecovery efter att ha tittat hur det såg ut och bekräftat den rätta tangentkombinationen (ALT+F10) vägrar datorn att läsa in windows. Eftersom jag då redan gjort säkerhetskopiering av alla mina dokument tänkte jag att det är väl inte hela världen så jag förbereder mig och startar om datorn för att göra återställningen. När jag då startar eRecovery igen är de båda återställningsalternativen gråmarkerade (går ej att klicka på).

Då letar jag upp mina återställningsskivor, de jag brände när jag fick datorn och kör en återställning i samma program från dessa. Allt fortsrider utan några som helst bekymmer, jag blir uppmanad att sätta i nästa cd-skiva på ungefär 50% och återställningen fortsätter utan problem. 100% nås och jag tänker att "Äntligen är det klart".

Nu startar jag om datorn igen, men nu kommer jag inte heller längre utan eRecovery startar igen och hur jag än bär mig åt startar inte windows. När jag nu skriver detta inlägg har jag startat datorn från en Ubuntu CD och kör live.

Jag är ytterst tacksam för alla förslag på åtgärder och alla tips som kan hjälpa mig att få igång den 2 år gamla trotjänaren. Att beställa ett nytt Win7 Ultimate har jag också funderat över men om det inte är absolut nödvändigt sparar jag gärna pengarna. Jag kan också tillägga att jag inte har tillgång till några andra Windows-skivor.

Återigen, tack på förhand.
Plu
Citera
2010-08-28, 18:38
Medlem
Installera Ubuntu och var glad. Ev ladda ned Windows 7 och installera?
Citera
2010-08-28, 18:48
Medlem
Plus avatar
Att använda ubuntu på heltid tror jag blir svårt för mig då jag är en windows-människa som dessutom använder ganska tunga program som kräver detta operativsystem. Jag har heller aldrig haft något emot piratkopierad programvara, men på operativsystemsnivå är jag inte beredd att använda det.
Citera
2010-08-28, 23:21
Medlem
hasenfrasens avatar
Bränn ut/låna vilka Vista-skivor som helst och vilken version som helst (allt från Starter till Ultimate) så kan du få den 100 lagligt enligt Microsoft med små enkla medel då din dator har SLIC 2.0 i BIOS. http://forums.mydigitallife.info/threads/5619-Vista-OEM-Activation-How-it-Works

Resten av hjälpen hittas @ http://forums.mydigitallife.info/forums/4-Windows-Vista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in