2010-08-26, 19:40
Medlem
zoddris avatar
Ska försöka förklara mig enkelt.

Jag är med i en bokklubb, i november/december förra året ringde de och erbjöd mig att prova på en ny tidning som de skulle börja ge ut.
Jag tackade ja (det var billigt) och så var det med det.

Nån tidning har aldrig dykt upp, ej heller nån räkning för prövotiden.

Idag får jag ett brev var de hävdar att jag är skyldig dem en liten summa pengar för denna prenumeration.

Vad är egentligen mina rättigheter/skyldigheter i detta fall?
Jag har ju ingen lust att betala för något som jag aldrig har fått, samtidigt har jag tackat ja till en produkt och det är ju inte helt enkelt för mig att bevisa att jag aldrig fått nån tidning.

Jag har mailat deras kundtjänst och meddelat att jag bestrider fakturan eftersom jag aldrig fått varan. Hur bör jag gå vidare ifall de vill bråka?
Citera
2010-08-26, 21:01
Medlem
Forbliranonyms avatar
Det du kan göra är ju att maila ringa och kriga så mycket det bara går!
Citera
2010-08-26, 21:11
Medlem
burfogels avatar
Jag är amatör inom detta:

Citat:
Ursprungligen postat av zoddri
Nån tidning har aldrig dykt upp, ej heller nån räkning för prövotiden.

Idag får jag ett brev var de hävdar att jag är skyldig dem en liten summa pengar för denna prenumeration.

Du ingick ett avtal med förlaget, därför ska du betala. De behöver inte ens skicka ut en faktura utan det är ditt ansvar att se till att du följer din del av dealen, det vill säga betala.

Om inte tidningen dök upp skulle du ringt och meddelat dem detta, det är inte lätt för dem att veta om den kom fram till dig eller inte.
Citera
2010-08-27, 00:09
Medlem
zoddris avatar
Jo, problemet är ju att jag aldrig kollat upp var tidningen blivit. Det sades att det var en helt ny tidning och jag antog mer eller mindre att projektet aldrig blev av när det aldrig dök upp nåt nummer.

Sen antar jag att jag helt enkelt glömde bort det, fram tills nu det vill säga..

Men är det inte lite märkligt att det tar 9 månader innan de märker att det saknas pengar på deras konto?
Citera
2010-08-27, 00:26
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoddri
Jo, problemet är ju att jag aldrig kollat upp var tidningen blivit. Det sades att det var en helt ny tidning och jag antog mer eller mindre att projektet aldrig blev av när det aldrig dök upp nåt nummer.

Sen antar jag att jag helt enkelt glömde bort det, fram tills nu det vill säga..

Men är det inte lite märkligt att det tar 9 månader innan de märker att det saknas pengar på deras konto?

Jo, fast det stoppar inte det faktum att du ingick ett avtal med dem.

Sen kan man inte bara "anta" att projektet inte blev av eftersom det inte kom någon tidning.

Visst är det märkligt att de inte vill ha sina pengar förrän nu, men det gör inte din skyldighet mindre att betala. De har ju tre år (eller är det fem?) att kräva betalt.
Citera
2010-08-27, 01:56
Medlem
Kyrioss avatar
Du har enligt distansavtalslagen rätt till att ångra ditt köp från exempelvis en telefonförsäljare i upp till 14 dagar från det att du mottagit varan. Kravet för detta är att varan är i väsentligen oförändrat skick. Ifall du inte fått information om ångerrätt så har du dessutom ångerrätt fram tills dess att du får ett dokument (digitalt går även det bra) om din lagstadgade rätt att ångra ditt köp.

I det här fallet så bör det ju inte vara något problem med att ångra köpet, då du inte fått varan.
Citera
2010-08-28, 13:31
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrios
Du har enligt distansavtalslagen rätt till att ångra ditt köp från exempelvis en telefonförsäljare i upp till 14 dagar från det att du mottagit varan. Kravet för detta är att varan är i väsentligen oförändrat skick. Ifall du inte fått information om ångerrätt så har du dessutom ångerrätt fram tills dess att du får ett dokument (digitalt går även det bra) om din lagstadgade rätt att ångra ditt köp.

I det här fallet så bör det ju inte vara något problem med att ångra köpet, då du inte fått varan.

Ångerrätten gäller inte tidningsprenumerationer.
Citera
2010-08-28, 14:41
Medlem
Kyrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Där ser man.
Citera
2010-08-28, 15:47
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley

Men oavsett så har han ju inte fått varan, det kan ju vara lite svårt att bevisa då han inte klagat under hela prenumerationstiden, men det kan man ju tycka borde betyda att han ska kunna slippa undan räkningen. De kan ju knappast kräva betalt för ingenting?
Citera
2010-08-28, 15:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Jo, fast det stoppar inte det faktum att du ingick ett avtal med dem.

Sen kan man inte bara "anta" att projektet inte blev av eftersom det inte kom någon tidning.

Visst är det märkligt att de inte vill ha sina pengar förrän nu, men det gör inte din skyldighet mindre att betala. De har ju tre år (eller är det fem?) att kräva betalt.
Sluta skämta nu. Han har inte fått den utlovade varan och då är det bara att bestrida, självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in