Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-26, 13:02
Medlem
heliumftws avatar
Jag har spenderat hela morgonen till att försöka formatera om min dator, och efter 5 timmar är jag beredd att ge upp.

När jag startar datorn läser den Windows skivan och står på "Loading Windows files..." i ca 10 minuter, för att sedan ge mig ett felmeddelande där det står:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. Insert your Windows installation disc and restart your computer.
2. Choose your language settings, and then click "Next."
3. Click "Repair your computer."

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

File: NETIO.SYS (Denna varierar, står olika filer varje gång.)
Status: 0xc000098
Info: Windows failed to load because a required file is missing, or corrupt.

Jag har installerat en ny hårddisk igår, och misstänkte att det var det som spökade, men även efter att jag kopplat ur den får jag felmeddelandet.

Jag provade att ladda ner Windows och bränna ner på skiva för att se om det var min skiva som var trasig, men får liknande error där. Enda skillnaden är att den inte ens försöker ladda filerna.

Jag lyckades ta mig till "Install now" skärmen en gång, men kom på att jag glömt något och startade om, och sen dess har det inte fungerat. Hur kan jag fixa detta? Har googlat och felsökt och gjort allt jag kan förgäves, och snart pallar jag inte mer

Tack på förhand
Citera
2010-08-26, 13:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Jag skulle prova med en annan CD-läsare...

Finns det någon dator som du kan låna från? Annars köp en ny CD/DVD-läsare/brännare!
Citera
2010-08-26, 13:16
Är det 2 olika releaser du använt dig av?
Citera
2010-08-26, 13:33
Medlem
prova skivan i en annan dator??
Citera
2010-08-26, 13:35
Medlem
heliumftws avatar
Har provat ett flertal olika releaser, ja.

Jag tänkte att jag skulle prova installera på en ny partition genom Windows, och sedan bara formatera hela C: men fick då detta felmeddelande: http://i267.photobucket.com/albums/ii316/ensiferum_ftw/ds.png

Jag är 99% säker på att det varken är fel på skivan eller CD-läsaren, då båda fungerar felfritt till allt annat.
Citera
2010-08-26, 13:47
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliumftw
Har provat ett flertal olika releaser, ja.

Jag tänkte att jag skulle prova installera på en ny partition genom Windows, och sedan bara formatera hela C: men fick då detta felmeddelande: http://i267.photobucket.com/albums/ii316/ensiferum_ftw/ds.png

Jag är 99% säker på att det varken är fel på skivan eller CD-läsaren, då båda fungerar felfritt till allt annat.

OK! Jag ser felet!!!!!

Du tror alltså att du kan formatera om C:\ med Windows redan startat???!!!!!

Prova att STARTA datorn mot CD-skivan istället!!!

Där tar du bort samtliga partitioner och skapar en ny partition (valfri storlek) som du formaterar till NTFS (ej snabbt) och som du installerar windows till... Väl i Windows använder du diskhanteraren för att skapa ev. andra partitioner....
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2010-08-26 kl. 13:53.
Citera
2010-08-26, 15:04
Medlem
heliumftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
OK! Jag ser felet!!!!!

Du tror alltså att du kan formatera om C:\ med Windows redan startat???!!!!!

Prova att STARTA datorn mot CD-skivan istället!!!

Där tar du bort samtliga partitioner och skapar en ny partition (valfri storlek) som du formaterar till NTFS (ej snabbt) och som du installerar windows till... Väl i Windows använder du diskhanteraren för att skapa ev. andra partitioner....

Nej nej så är det inte alls, haha.

Jag försökte självklart att starta med skivan i början (alltså sätta den som first boot device). Det jag menade var att jag provade installera Win7 på en ny partition för att sedan starta Win7 på den partitionen och sedan ta bort den versionen jag har nu.
Citera
2010-08-26, 15:11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Nej nej så är det inte alls, haha.

Jag försökte självklart att starta med skivan i början (alltså sätta den som first boot device). Det jag menade var att jag provade installera Win7 på en ny partition för att sedan starta Win7 på den partitionen och sedan ta bort den versionen jag har nu.

Ahhh...! då hänger jag med....

Om du installerar windows till "partition2" så går det inte att ta bort partition 1 beroende på att uppstartsfiler alltid läggs på den primära partition som markerats aom "Aktiv"..

M.a.o. är det bättre att kopiera undan ev. data man vill spara och sedan ta bort samtliga befintliga partitioner under installationens inledning! (Som jag skrev)
Citera
2010-08-29, 21:43
Medlem
heliumftws avatar
Det visade sig vara fel på alla mina 3 CD-läsare (I know, what are the odds)

Köpte en ny CD-läsare på min lokala teknikhandel och problemet är löst
Citera
2010-08-29, 22:01
Medlem
Citat:
Det visade sig vara fel på alla mina 3 CD-läsare (I know, what are the odds)

Köpte en ny CD-läsare på min lokala teknikhandel och problemet är löst

Fyfan! Hur många timmar arbete la du ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in