2012-05-12, 13:49
Medlem
-=Damian=-s avatar
tja Joffo! förlåt för ett sent svar, har helt missat nya inlägg
läste igenom ditt förra inlägg och förstår problemet. tyvärr är jag inte så bra på läggning, utan mer på slipning. men du borde kunna såga upp en skåra stor nog för en arm att där det sviktar som mest då att du får ner en extra regel som du kan kränga in under golvet för att stabilisera det, tänk på bara att den kommer röra sig med tiden ändå och ge nya sättningar, så en så grov planka som möjligt är ju att rekommendera
hoppas jag gav dig någon idé iallafall
Citera
2012-05-12, 14:05
Medlem
breakbabess avatar
Hur mycket kostar det på ett ungefär att slipa mitt Dabema golv på cirka 35kvm?

Hur blir det längs med väggar osv, hur nära kan ni slipa?

Golvet är rätt exklusivt och kostade cirka 1200kr/kvm så vill inte att det blir förstört eller ser dåligt ut..
Citera
2012-05-12, 19:46
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes
Hur mycket kostar det på ett ungefär att slipa mitt Dabema golv på cirka 35kvm?

Hur blir det längs med väggar osv, hur nära kan ni slipa?

Golvet är rätt exklusivt och kostade cirka 1200kr/kvm så vill inte att det blir förstört eller ser dåligt ut..
Hej!
Dabema går som exotiskt träslag och kostar lite mer pga att de är känsliga för sliprevor som syns mkt tydligare än i tex ek. och detta innebär att man får slipa extra noga med finare papper än normalt och lägga lite mer tid åt detta för att garantera ett snyggt resultat.
Ang hur nära vi kommer så kommer vi hela vägen in såvida det är jämna och hela golvfoder.
Dock rekomenderar man att man plockar bort dom ändå för att undvika repor och så på fodret. men det är inte många som orkar med detta så man slipar oftast med de sittande och det är inga problem alls!
Ja Dabema är inget lekmanna golv, dyrt, ovanligt men ett jävligt snyggt och tåligt golv!
Ska du ha med vanlig enkel standard 1 komponents lack så blir priset med ROT på 35kvm 5513:-

sedan finns ju andra bättre eller exlusivare behandlingar och då stiger priserna mer.
självklart är det skillnader i pris beroende på vart i landet och vilken firma du väljer att anlita!

Hoppas du fick svar nog på dina frågor!
Citera
2012-05-13, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
tja Joffo! förlåt för ett sent svar, har helt missat nya inlägg
läste igenom ditt förra inlägg och förstår problemet. tyvärr är jag inte så bra på läggning, utan mer på slipning. men du borde kunna såga upp en skåra stor nog för en arm att där det sviktar som mest då att du får ner en extra regel som du kan kränga in under golvet för att stabilisera det, tänk på bara att den kommer röra sig med tiden ändå och ge nya sättningar, så en så grov planka som möjligt är ju att rekommendera
hoppas jag gav dig någon idé iallafall

Jodå, tack för svaret. Ger lite mer självförtroende inför uppgiften.
Citera
2012-06-09, 20:02
Medlem
tystlåtens avatar
Jag håller på att handjaga en hall och en "inre hall" med bandslip. Golvet sitter ihop och består av massiv ek ca 15-20mm och är på totalt kanske 10 kvadrat. Det är ett jävla jobb vill jag lova! Damm över allt och pirr i händerna efter en längre svettig körning. Det har tidigare varit en plastmatta bestående av 30x30cm-sektioner lagd på detta underbart vackra golv och fukt från moppning etc har trängt ner i skarvarna. Får ta runt 2mm för att få rent. Jävla dårar.

Hur som helst, min fråga är om jag begår ett misstag om jag oljar i stället för att lacka ett hallgolv? Metern närmast dörren funderar jag på att lägga klinker men övriga golvet kommer att bli ansatt av ungar med leriga stövlar osv. Jag har inga problem med att underhålla golvet med såpa och olja.

Vidare undrar jag om det går att lacka ett tidigare oljat golv? Hur mycket kan man tänkas behöva slipa bort för att få lacken att fästa?

Mycket tacksam för svar. Jag vill inte handjaga mer.
Citera
2012-06-09, 20:17
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tystlåten
Jag håller på att handjaga en hall och en "inre hall" med bandslip. Golvet sitter ihop och består av massiv ek ca 15-20mm och är på totalt kanske 10 kvadrat. Det är ett jävla jobb vill jag lova! Damm över allt och pirr i händerna efter en längre svettig körning. Det har tidigare varit en plastmatta bestående av 30x30cm-sektioner lagd på detta underbart vackra golv och fukt från moppning etc har trängt ner i skarvarna. Får ta runt 2mm för att få rent. Jävla dårar.

Hur som helst, min fråga är om jag begår ett misstag om jag oljar i stället för att lacka ett hallgolv? Metern närmast dörren funderar jag på att lägga klinker men övriga golvet kommer att bli ansatt av ungar med leriga stövlar osv. Jag har inga problem med att underhålla golvet med såpa och olja.

Vidare undrar jag om det går att lacka ett tidigare oljat golv? Hur mycket kan man tänkas behöva slipa bort för att få lacken att fästa?

Mycket tacksam för svar. Jag vill inte handjaga mer.

fy helvete.. modigt gjort! akta händerna bara du kan få vibrationsskador som ger dig kronisk smärta i händerna :S
Självklart är olja ett bra alternativ då det är fruktansvärt snyggt på ek samt att du kan alltid fräscha upp det och/eller göra små reperationsslipningar i golvet utan att det blir bestående skillnader, ett tips är dock eftersom det är en hall att du kanske överväger att Hårdvaxa ovanpå oljan (eller rent med hårdvax från grunden och upp, men det blir dyrt), OSMO säljer hårdvax och det är drygt som fan, börja med en 0.75L burk, det räcker nog misstänker jag om du mättat golvet med olja i botten (här räcker det faktiskt att du köper en skitolja från typ biltema eller rusta eller likvärdig lågkvalité då du bara ska mätta träet med skiten). det ger dig en mer lackliknande yta, men ändå oljans färg och värme från träet, plus du slipper pilla så mycket med golvet i efterhand. räcker att du tvättar av det med en såpa med bivaxer i (heter Oljepleie). vid hårt slitage kan man dock återvaxa det igen, men det håller mycket mycket bättre än endast olja.
OBSERVERA att det är väldigt noga med finslipningen när du oljar, slag och vändningar från en bandslip syns jättetydligt i efterhand, rekommenderar att du avslutar med 120 korn på en rondellslip och kör NOGA för att du inte ska reta dig för mycket på småfel i hela golvet!

att lackera ett tidigare oljat golv går utmärkt såvida du är säker på att all olja är borta (det tränger sällan djupare än 1-1½ mm) är man osäker kan man använda en 2 komp lack så stör oljan inte på samma vis utan det härdar oavsett!
Citera
2012-06-09, 21:12
Medlem
tystlåtens avatar
Tusen tack för ditt svar -=Damian=- och må solen lysa på dig i sommar!

Men jävlar, du menar alltså att det är extra noga med finslipningen när man oljar? Jag har hittills bara kört med 40- och 60-papper för att få bort all gammal kletig lack och fuktskador, och visst finns det en HEL del misstag från detta.. Min bandslip har 75mm bredd och har en tendens att rolla och ge mindre fina jack i detta underbara golv. Kanske skulle jag ha köpt en 100mm i stället.

Vad exakt menas med en rondellslip? Jag har en rätt ordentlig excenterslip som jag tänkte avsluta med. Är detta olämpligt?

Jag tror iaf att jag kör på en ordentlig oljning och sedan hårdvax från OSMO på det.
Oljade golv är ju helt galet snygga.

Ungarna går ju att dressera.
Citera
2012-06-09, 21:34
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Tusen tack för ditt svar -=Damian=- och må solen lysa på dig i sommar!

Men jävlar, du menar alltså att det är extra noga med finslipningen när man oljar? Jag har hittills bara kört med 40- och 60-papper för att få bort all gammal kletig lack och fuktskador, och visst finns det en HEL del misstag från detta.. Min bandslip har 75mm bredd och har en tendens att rolla och ge mindre fina jack i detta underbara golv. Kanske skulle jag ha köpt en 100mm i stället.

Vad exakt menas med en rondellslip? Jag har en rätt ordentlig excenterslip som jag tänkte avsluta med. Är detta olämpligt?

Jag tror iaf att jag kör på en ordentlig oljning och sedan hårdvax från OSMO på det.
Oljade golv är ju helt galet snygga.

Ungarna går ju att dressera.

ja det är A och O i ett oljat golf att underarbetet är perfekt, olja penetrerar mer än lack och revor efter slippapper eller andra nivåskillnader suger mer olja än de jämna, alltså blir dessa också mörkare = revor, ojämnheter m.m kommer bli mörka linjer/fält m.m, och det det INTE klokt ut, det gör såhär med lack också men det syns inte lika tydligt. så inte för att göra dig ledsen... men jämna för fan ut alla grövre ojämnherter du kan med 60 korn med din bandslip, sedan använd hellre excenterslipen med korn 60 och kör bort övriga misstag/ojämnheter, avsluta med korn 120 med excentern. ett golv är aldrig en bra ide att köra med handmaskiner alls blir sällan perfekt resultat. (kanske inte skulle berätta här att en golvslipare kunde slipat golvet till dig för max 1500- 2000:- eller ännu billigare och låtit dig själv behandla det?)

haha vaxar du kan du låta ungarna härja, skiter du i hårdvax.. köp en piska i rotting och kalla på barnen
Citera
2012-06-09, 22:05
Medlem
tystlåtens avatar
2000kr bara? Det var ju för fan vad jag gav för bandslipen. Jag skulle med andra ord ha frågat dig innan jag gav mig in på detta dammhelvete
På en höft har jag bara gjort max 25% av jobbet så det frestar på att kontakta en golvslipare, men samtidigt skulle det kännas lite som ett nederlag

Tack för tipset om rottingen iaf
Och tack för dina vettiga synpunkter!
Citera
2012-06-09, 22:12
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
2000kr bara? Det var ju för fan vad jag gav för bandslipen. Jag skulle med andra ord ha frågat dig innan jag gav mig in på detta dammhelvete
På en höft har jag bara gjort max 25% av jobbet så det frestar på att kontakta en golvslipare, men samtidigt skulle det kännas lite som ett nederlag

Tack för tipset om rottingen iaf
Och tack för dina vettiga synpunkter!

haha plus kostnaden för papperna och allt slit! och sen när dammsugaren i hemmet lägger av för att fint slipstoft passerar filterna som inte är anpassade för så fint damm i de mängderna och bränner motorn så kan du plussa på kostnaden för en ny också

ja det är inte dyrare att få hjälp serru haha, på vår firma kostar det 80:- per kvadratmeter + moms minus ROT och minimum debitering är 20 kvadratmeter dock.. men ändå haha!

ja NU kan du inte lägga av haha! sälj bandslipen när du är klar så kanske det täcker slipbanden iallafall
Citera
2012-06-09, 22:45
Medlem
tystlåtens avatar
Ja men du måste förstå att jag är genuin pedant och detta golv kan mycket väl driva barn och fru ifrån huset. Jag vill absolut inte ha några repor kvar när oljan väl stryks på och jag vill iaf ha kvar ungarna, även om de repar golven.

Med givna förutsättningar, tror du att jag kan ro detta i hamn med ett perfekt resultat, eller ska jag kalla in proffsen?

Jag köpte en grovdammsugare och en liten deltaslip enkom för detta golv så det hade garanterat varit billigare att ta in en riktig überslipare.

Det är hur som helst ett jävla vackert golv.

Var i landet jobbar du?
Citera
2012-06-09, 23:13
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ja men du måste förstå att jag är genuin pedant och detta golv kan mycket väl driva barn och fru ifrån huset. Jag vill absolut inte ha några repor kvar när oljan väl stryks på och jag vill iaf ha kvar ungarna, även om de repar golven.

Med givna förutsättningar, tror du att jag kan ro detta i hamn med ett perfekt resultat, eller ska jag kalla in proffsen?

Jag köpte en grovdammsugare och en liten deltaslip enkom för detta golv så det hade garanterat varit billigare att ta in en riktig überslipare.

Det är hur som helst ett jävla vackert golv.

Var i landet jobbar du?

Är du så jävla pedant så... sälj prylarna. Använd pengarna till ett proffs haha tro mig, har aldrig sett en "hemmaslipare " lyckas med ett arbete helt. Finns en anledning till att vi kräver minst 3500 timmar av en lärling innan de anses ha lärt sig tillräckligt haha plus han gör jobbet på 1 timme sen kan du olja haha.
Haha jag jobbar i NV skåne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in