2010-08-24, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diablofreak
Det är precis så jag tänker tillämpa min bokföring från och med idag.
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga.

Kan jag vända mig till någon myndighet etc om jag anser att jag blivit lurad på en tjänst? Vart isf?
Eller är det en advokat som gäller?

Det är det ända jag vill veta i dagsläget. Jag tänker bestrida den senaste fakturan.

Stämma kan du alltid göra, men det är ju lite dåligt av dig att inte ta reda på saker och ting. fakturan du fick är helt rimlig i prisnivå. Vissa större byråer tar feta arvoden. Prova småbyråer istället. Där jab du få fasta priser eller rörliga timpriser.
Citera
2010-08-24, 17:36
Medlem
diablofreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Tinsrätten.

Bestrider du fakturan, är det din redovisningskonsult som får ta dig till tingsrätten för att få den fastslagen. Där är det han som har att visa att han haft det arbete som uppges på fakturan.

Så det som gäller är att driva en rättslig process mot det hela om jag vill få det hela bevisat?
Råder det inte någon form av kutym inom redovisningsbranschen? Jag tänkte på om det kanske finns en allmän instans inom redovisning där man kan vända sig vid just sådana här frågor..
Om jag går till en oberoende revisor som tar sig en titt på samma material och uppskattar arbetet i tid, kan jag inte använda mig av det på något sätt?
Citera
2010-08-24, 17:38
Medlem
diablofreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4570
Stämma kan du alltid göra, men det är ju lite dåligt av dig att inte ta reda på saker och ting. fakturan du fick är helt rimlig i prisnivå. Vissa större byråer tar feta arvoden. Prova småbyråer istället. Där jab du få fasta priser eller rörliga timpriser.

Okej, men det är i alla fall en sak som inte går ihop. Killen tar ca 1.200 kr i timmen. Fakturan jag fick landar på 4.300 kr. Jag vet att arbetet inte tagit mer än 1 timme. Vad gör jag?
Citera
2010-08-24, 17:43
Bannlyst
Citat:
Okej, men det är i alla fall en sak som inte går ihop. Killen tar ca 1.200 kr i timmen. Fakturan jag fick landar på 4.300 kr. Jag vet att arbetet inte tagit mer än 1 timme. Vad gör jag?

Ja du kan ju be om att han specificerar kostnaderna.

Jag hade gjort bokföringen åt dig för ca 400-450 kr per tim, momsen likaså. Dessutom hade du kunnat få ett fast pris om du trivs med det. Men nu jobbar jga inte med detta jsut nu. Bara så du vet vilka skillnader där finns i pris. Kvaliteten är densamma i princip.
Citera
2010-08-24, 17:47
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Så det som gäller är att driva en rättslig process mot det hela om jag vill få det hela bevisat?
Ja.
Citat:
Råder det inte någon form av kutym inom redovisningsbranschen? Jag tänkte på om det kanske finns en allmän instans inom redovisning där man kan vända sig vid just sådana här frågor..
Inte mig veterligen.
Citat:
Om jag går till en oberoende revisor som tar sig en titt på samma material och uppskattar arbetet i tid, kan jag inte använda mig av det på något sätt?
Jo, självklart kan du använda dig av det. Det är så man får saker bevisat inom berört område.

Ett tips inför framtiden, är att du själv lär dig bokföra. På så sätt har du full koll på allt som berör din verksamhet och är inte utlämnad till någon annan person. Det är faktiskt väldigt lätt egentligen, speciellt om du inte har mer än en handfull kvitton per månad.

Lär dig bokföring på 20 minuter
Citera
2010-08-24, 17:49
Medlem
relativs avatar
Låter helt klart som att du blivit blåst. Min revisor tar ungefär 1 timme på sig i månaden och då gör hon 60-70 kvitton. Hon konterar, bokför i datorn och ger mig momssiffrorna.

Har du testat att ställa gubben mot väggen? Om det kan lösas på det viset är det nog bäst. Att ta det rättsligt kommer kosta ännu mer. Bra att du ska sluta köpa hans tjänster också.
Citera
2010-08-24, 17:54
Medlem
diablofreaks avatar
Tack 4570 och Justitiemord för era svar.
Det jag vet i dagsläget är att jag blivit blåst. Den summan, 4.300kr går inte ihop med tiden som arbetet kräver.
Visst, jag har lärt mig den fatala vägen.. Man lär sig av sina misstag.

Men ärligt, jag vågar nog inte dra detta rättsligt med risk för att inte vinna fallet, även fast jag själv är helt övertygad om att det hela är befängt. Det känns riskabelt för 4.300kr. Då köper jag hellre droger och säljer på gatan.

Så för att få detta bevisat rätt så måste jag alltså vända mig rättsligt vilket kan vända sig emot mig. Skevt..
Jag tänker prova att ställa honom mot väggen. Ska försöka ta kontakt med en jurist bekant och få ett utlåtande för att i sin tur kunna använda det mot honom när jag för talan.

Tack till er som svarat. Om någon annan har ett förslag på vad jag kan göra nu, så för all del, dela med er..
Citera
2010-08-24, 18:00
Medlem
Justitiemords avatar
Du behöver inte vända dig till tingsrätten för att bestrida fakturan. Det är han som skall vända sig dit för att få betalt (och bevisa att han har rätt).

Om du däremot vill att revisorn återbetalar det som du redan erlagt, så krävs det att du drar honom till tinget. Såvida han inte går med på det frivilligt förstås.
Senast redigerad av Justitiemord 2010-08-24 kl. 18:03.
Citera
2010-08-24, 18:06
Medlem
diablofreaks avatar
Citat:
Du behöver inte vända dig till tingsrätten för att bestrida fakturan. Det är han som skall vända sig dit för att få betalt (och bevisa att han har rätt).

Om du däremot vill att revisorn återbetalar det som du redan erlagt, så krävs det att du drar honom till tinget. Såvida han inte går med på det frivilligt förstås.

Tack för att du klargjorde det.
Jag har inte betalt fakturan än, jag har ett par dagar till på mig.. Så det bästa är väl att försöka tala med honom och ev hota med att dra det rättsligt?
Citera
2010-08-24, 18:09
Bannlyst
Citat:
Tack 4570 och Justitiemord för era svar.
Det jag vet i dagsläget är att jag blivit blåst. Den summan, 4.300kr går inte ihop med tiden som arbetet kräver.
Visst, jag har lärt mig den fatala vägen.. Man lär sig av sina misstag.

Men ärligt, jag vågar nog inte dra detta rättsligt med risk för att inte vinna fallet, även fast jag själv är helt övertygad om att det hela är befängt. Det känns riskabelt för 4.300kr. Då köper jag hellre droger och säljer på gatan.

Så för att få detta bevisat rätt så måste jag alltså vända mig rättsligt vilket kan vända sig emot mig. Skevt..
Jag tänker prova att ställa honom mot väggen. Ska försöka ta kontakt med en jurist bekant och få ett utlåtande för att i sin tur kunna använda det mot honom när jag för talan.

Tack till er som svarat. Om någon annan har ett förslag på vad jag kan göra nu, så för all del, dela med er..

Det kan inte vara att revisorn debiterat för merkostnader som uppkommit, typ rådgivning via email, ringt skatteverket, porto och post, administration med papper osv osv. En advokat och revisor brukar vara duktig på att ta betalt för telefonrådgivning eller via email.
Citera
2010-08-24, 18:11
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Tack för att du klargjorde det.
Jag har inte betalt fakturan än, jag har ett par dagar till på mig.. Så det bästa är väl att försöka tala med honom och ev hota med att dra det rättsligt?
Du gör ett kryss över fakturan och skriver "motsätter mig betalningsansvar på grund av ej överenskommen prissättning" på den. Därefter är det upp till honom om han väljer att ta det vidare rättsligt.

Men som sagt, tala för all del med honom också och be honom specificera.

Har han F-skatt förresten? I annat fall åker du på att betala källskatt och arbetsgivaravgift för honom, vilket kan vara surt.
Senast redigerad av Justitiemord 2010-08-24 kl. 18:13.
Citera
2010-08-24, 18:22
Medlem
diablofreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4570
Det kan inte vara att revisorn debiterat för merkostnader som uppkommit, typ rådgivning via email, ringt skatteverket, porto och post, administration med papper osv osv. En advokat och revisor brukar vara duktig på att ta betalt för telefonrådgivning eller via email.

Det har jag verkligen svårt att tro, jag ska be honom specificera fakturan.
Följande står på fakturan:
Bokföring april-juni 2010 -- 3 500,00
Mervärdesskatt -- 875,00
Fakt. avg -- 00.00
SUMMA -- 4 375,00

Citat:
Du gör ett kryss över fakturan och skriver "motsätter mig betalningsansvar på grund av ej överenskommen prissättning" på den. Därefter är det upp till honom om han väljer att ta det vidare rättsligt.

Men som sagt, tala för all del med honom också och be honom specificera.

Har han F-skatt förresten? I annat fall åker du på att betala källskatt och arbetsgivaravgift för honom, vilket kan vara surt.
Ok. Han innehar F-skattebevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in