2010-08-24, 15:29
Medlem
Har en fundering, borde det inte vara smartare/lättare att köra OS X program genom något wine linkande då Linux och OS X ligger varandra ganska nära om jag inte förstått fel? Finns det något sådant, och om det inte finns, varför inte?
Citera
2010-08-24, 16:17
Medlem
Akademikers avatar
I teorin - kanske, efter som båda är byggda på UNIX liknande system.
Har dock ingen aning om hur det funkar i praktiken
Citera
2010-08-24, 16:47
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Man kan väl porta program?
Citera
2010-08-24, 17:06
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Har en fundering, borde det inte vara smartare/lättare att köra OS X program genom något wine linkande då Linux och OS X ligger varandra ganska nära om jag inte förstått fel? Finns det något sådant, och om det inte finns, varför inte?

Kanske lättare, men i sådana fall skulle det behövas ett projekt motsvarande Wine som ersatte de API:er som OS X använder, såsom Cocoa och Carbon, plus att jag inte riktigt har koll på hur OS X applikationer hanterar stödet för både x86/64 och PCC arkitekturer, men det borde väl någon som kodar för den platformen ha koll på.

Hur som helst så beror förmodligen avsaknaden av ett sådant projekt på att det helt enkelt finns färre program till OS X (jämfört med Windows) som folk med andra system vill kunna använda.

Här har du en artikel på Slashdot som tar upp din fråga:
http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=07/07/30/0230204

Artikeln är förvisso från 2007 så det kan väl ha hänt något sedan dess, men jag har i alla fall inte stött på något projekt likt det du efterlyser.
Citera
2010-08-24, 17:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Man kan väl porta program?

Fast det förutsätter ju att det handlar om program med öppen källkod, eller att man har god hand med de ursprungliga utvecklarna och får deras kod, hjälp och tillåtelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in