2010-08-23, 16:18
Avslutad
Hade en lite märklig konversation med en på jobbet. Vi pratade stora lottovinster och killen säger på fullaste allvar att han skulle föredra att vinna 1 miljon istället för 100miljoner.

Anledningen till hans tänk var det att han skulle tappa respekten för pengarnas värde och inte uppskatta det lilla i livet.

Någon som håller med om det? Jag försökte förklara för honom att självklart anpassar man sig beroende på plånboken, men man måste ju inte köpa det allra dyraste och sprätta med korten bara för att. Och även att en miljon inte räker sådär jättelänge om man har planer på hus som exempel.

Har man 100miljoner är man fri och behöver inte oroa sig för framtiden eller titta på prislappen, vilken man enligt mig fortfarande får göra om man har endast 1 miljon.

Vad säger ni?
Citera
2010-08-23, 16:20
Medlem
Denoms avatar
Beror på från person till person såklart, jag själv hade föredragit att jobba på något sätt även om jag var ekonomiskt oberoende, mest som tidsfördriv. Men livssituationen ser annorlunda ut oavsett om man vinner 1 eller 100 miljoner (såklart i större utsträckning om man vinner 100) så jag hade självklart tagit 100 miljoner om jag ens fick frågan.
Citera
2010-08-23, 16:21
Medlem
Det finns ju ett antal skräckhistorier om människor som vinner mycket pengar. Det går åt helvete med det mesta, relationer, knark osv osv. Så det kan väl ligga något i att vinna en summa som är hanterbar rent mentalt kanske?
Citera
2010-08-23, 16:26
Avslutad
Att man skulle sysselsätta sig på något sätt är ju inte att utesluta, inte för att man bara sitter och rullar tummarna och kollar ut genom fönstret. Men man kanske köper delar i något företag eller testar att öppna egen firma eller vad som.

Att det sedan kan gå åt helvete och att några tappat förståndet kan jag också tänka mig. Men ändå så är ju 100miljoner bättre än "bara" 1miljon.
Citera
2010-08-23, 18:48
Medlem
Roidzens avatar
Har du 100miljoner så köper du inte det billigaste varianten av till exempel en bil, människan är girig! Förutom de personer som bor i djungeln och inte vet vad pengar är för något.
Citera
2010-08-25, 02:07
Medlem
Jag kan förstå hans tänk, som redan sagts i tråden så finns många exempel på människor som inte alls har kunnat hantera så mycket pengar utan dragit på sig stora spenderbyxorna och sedan fortsatt spendera långt efter att vinstpengarna tagit slut. Dock så tror jag att det är individuellt hur man reagerar, det finns ju också exempel på människor med feta bankkonton som lever helt vanliga Svenssonliv och ser pengarna och deras potentiella garanti för ett ekonomiskt oberoende som en trygghet ifall livet någon gång skulle gå åt skogen.

Själv så tillhör jag den senare kategorin. Jag har alltid levt hyfsat enkelt, inte snålt men inte heller köpt på mig en massa saker som jag inte behöver. Däremot, i de fall jag verkligen behöver något, så brukar jag satsa på en produkt av lite högre kvalitet eftersom jag tror att det lönar sig i längden och då kostar det förstås också en del extra. Det synsättet skulle inte förändras om jag råkade vinna 100 miljoner. Däremot så skulle jag nog känna en enorm trygghet då eftersom jag visste att jag satt säkert i båten även om jag skulle bli helt utan annan försörjning. Jag skulle också fortsätta jobba men mer på ideell basis. Skillnaden skulle snarare vara att jag skulle unna mig något gott att äta lite oftare eller kunde resa bort och hälsa på vänner spontant utan att bekymra mig vad tågbiljetten kostade. Sådana saker.

Mitt svar blir alltså, hellre 100 miljoner än en miljon.
Senast redigerad av Paltgren 2010-08-25 kl. 02:22.
Citera
2010-09-02, 22:29
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paltgren
Själv så tillhör jag den senare kategorin. Jag har alltid levt hyfsat enkelt, inte snålt men inte heller köpt på mig en massa saker som jag inte behöver. Däremot, i de fall jag verkligen behöver något, så brukar jag satsa på en produkt av lite högre kvalitet eftersom jag tror att det lönar sig i längden och då kostar det förstås också en del extra. Det synsättet skulle inte förändras om jag råkade vinna 100 miljoner. Däremot så skulle jag nog känna en enorm trygghet då eftersom jag visste att jag satt säkert i båten även om jag skulle bli helt utan annan försörjning. Jag skulle också fortsätta jobba men mer på ideell basis. Skillnaden skulle snarare vara att jag skulle unna mig något gott att äta lite oftare eller kunde resa bort och hälsa på vänner spontant utan att bekymra mig vad tågbiljetten kostade. Sådana saker.

Mitt svar blir alltså, hellre 100 miljoner än en miljon.

Instämmer helt i föregående talare..
Citera
2010-09-02, 22:33
Medlem
Spritzys avatar
Man kan ju alltid hyra en luftballong och kasta ut några miljoner under en allsvensk fotbollsmatch.
Citera
2010-09-03, 22:43
Medlem
OBERIUs avatar
Skulle hellre vinna 100 mille men jag förstår honom. Speciellt kärleks- och kompisrelationer tror jag skulle bli knepigt efter en sådan vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in