2010-08-22, 16:06
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marionel
för övrigt har jag också upplevt att dom ofta umgås med sina muslim bruchoor från förorten. Använder ofta ord som "Wallah" "Bismillah" "jalla" "abow" osv

Wallah finns faktiskt också i det kroatiska språket, i form av interjektionen vala.

Du skulle bli förvånad om du visste hur många vardagliga serbokroatiska ord som har turkiskt ursprung. Det är inte bara "bosniakerna" som använder orientaliska ord och uttryck.
Senast redigerad av BandieraRossa 2010-08-22 kl. 16:10.
2010-08-22, 16:08
Medlem
Adazanims avatar
Ärligt, skötsamt och hederligt folk.
2010-08-22, 16:18
Medlem
marionels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Wallah finns faktiskt också i det kroatiska språket, i form av interjektionen vala.

Du skulle bli förvånad om du visste hur många vardagliga serbokroatiska ord som har turkiskt ursprung. Det är inte bara "bosniakerna" som använder orientaliska ord och uttryck.

naturligtvis har det osmanska riket haft sina influenser på balkan, din identitetslösa lilla kommunist. Men det betyder inte att européer skyltar med det direkt, fast bosnienmuslimer är ju inga riktiga europeer så det förklarar saken.
2010-08-22, 16:26
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
naturligtvis har det osmanska riket haft sina influenser på balkan, din identitetslösa lilla kommunist. Men det betyder inte att européer skyltar med det direkt, fast bosnienmuslimer är ju inga riktiga europeer så det förklarar saken.

För det första, är jag varken kommunist eller identitetslös. Muslimer från Bosnien (och från Hercegovina) är visst européer, eftersom de ju är kroater och serber av muslimsk tro. Hur menar du att "bosniakerna" skyltar med sin orientalism? Många skäms snarare, och har dessutom ofta något kollektivt behov av att framstå som europeiska till sättet. Hade turken fortfarande styrt på Balkan, hade det varit en helt annan visa, förstås. Helst vill de göra sig av med det islamiska oket, men då skulle ju också deras identitet försvinna. Det är en svår balansgång, och jag kan förstå att många är förvirrade.
2010-08-22, 16:41
Medlem
Citat:

Orka med dig och ditt Islam-hat. Du och bosnier har en hel del likadan blod i er. Kristendomen härstammar inte från Kroatien precis min vän. Du som katolik är du då också arab?
2010-08-22, 16:43
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
För det första, är jag varken kommunist eller identitetslös. Muslimer från Bosnien (och från Hercegovina) är visst européer, eftersom de ju är kroater och serber av muslimsk tro. Hur menar du att "bosniakerna" skyltar med sin orientalism? Många skäms snarare, och har dessutom ofta något kollektivt behov av att framstå som europeiska till sättet. Hade turken fortfarande styrt på Balkan, hade det varit en helt annan visa, förstås. Helst vill de göra sig av med det islamiska oket, men då skulle ju också deras identitet försvinna. Det är en svår balansgång, och jag kan förstå att många är förvirrade.

Knappast. Dock är det inte lätt att vara religös i det numera gudlösa Norden det gäller att balansera mycket samma sak gäller även för kristna.

Svt hade en serie om muslimer i Sverige förra året där var en bosnisk tjej med. Finns ett videoklipp om henne med i länken.

Citat:
Arnela är 24 år och född i Bosnien. Till Sverige och Perstorp kom hon redan som tioåring. Hon är duktig på kampsporter och flyttade till Stockholm 2006 för att studera på idrottskonsulentlinjen på Bosöns idrottsfolkhögskola. På Bosön har hon funnit sitt paradis eftersom hon älskar idrott
http://www.ur.se/Serie/Muslim-i-Europa/Program-i-serien/program-1/
2010-08-22, 16:46
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
"Bosniaker" är knappast någon höjdarfolkgrupp här får ni några "svenska" "bosniaker" och vad dom bidragit med till samhället:

smutset som vägrade skaka hand med en kvinna för att det var emot hans religion, och HAN fick skadestånd på 60 000:-
http://politisktinkorrekt.info/2010/02/08/domen-mot-af-muslim-vagrade-skaka-hand-vann-malet/comment-page-9/

smutset som planerade terrordåd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article473820.ab

för övrigt har jag också upplevt att dom ofta umgås med sina muslim bruchoor från förorten. Använder ofta ord som "Wallah" "Bismillah" "jalla" "abow" osv

En annan sak jag stör mig på är att dom alltid skryter om hur dom ligger högt uppe i utbildningstatistiken, trots att samtliga kroater och serber från Bosnien ingår i den. Men dom tolkar det givetvis som att det endast gäller"bosniakerna"

Klart vi ska skryta, är du avundsjuk eller? Försök inte ta åt er äran, hur många bosnierkroater finns det ens i Sverige? Inte många precis

Sen över till serberna, om inte serberna ifrån Serbien (som har varit här sen 60-70 talet) ligger i topp varför skulle bosnierserberna göra det?

Hur känns det att sandnegerar/turkar/halvaraber som vi bosniaker är lyckas bättre än ditt misslyckade folkslag här i Sverige
Senast redigerad av blackjackk 2010-08-22 kl. 16:48.
2010-08-22, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leon666
Vad är det som gör att dessa dras till MENA-folk det är väl ändå muslimerna från Bosnien som dras till MENA-folk och inte seberna eller kroaterna från Bosnien??
För att dom som umgås med MENA-folk ofta bott i förorter, dom flesta bosnier bodde i förorter då dom flesta kom hit på 90-talet. Alla serber och kroater från förorterna umgås också med MENA-folk.
2010-08-22, 16:54
Bannlyst
Citat:
Lägg ner skitsnacket, det bosniska folket existerade långt innan vi blev muslimer. Är det någon som är i identitetskris så är det dom bosniska serberna som vänt sitt folk ryggen och blivit serber på 20 år. Innan slutet av 1800-talet var ni stolta bosnier.
2010-08-22, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrkva
För att dom som umgås med MENA-folk ofta bott i förorter, dom flesta bosnier bodde i förorter då dom flesta kom hit på 90-talet. Alla serber och kroater från förorterna umgås också med MENA-folk.

Jag är uppväxt i förorten men umgås inte med MENA-folk och skulle inte göra det heller jag har svårt att tro att serber eller kroater umgås med MENA-folk faktiskt oavsett var de bor.

Faktum är att jag känner både kroater samt serber som vuxit upp i förorten men ingen av dem umgås med MENA-folk.
Senast redigerad av leon666 2010-08-22 kl. 17:00.
2010-08-22, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrkva
Lägg ner skitsnacket, det bosniska folket existerade långt innan vi blev muslimer. Är det någon som är i identitetskris så är det dom bosniska serberna som vänt sitt folk ryggen och blivit serber på 20 år. Innan slutet av 1800-talet var ni stolta bosnier.

Det bosniska folket fanns även om det inte står mycket om er i historieböckerna och det känns en aningen glest med fakta och bevis..

Bosniaker förekom dock inte innan utan är en nyskapande term, i vilket syfte vet jag inte.

Har tom frågat muslimer från Bosnien hurvida bosniak förekommit tidigare men alla jag frågat dementerar att bosniak förekommit tidigare..
2010-08-22, 17:00
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Klart vi ska skryta, är du avundsjuk eller? Försök inte ta åt er äran, hur många bosnierkroater finns det ens i Sverige? Inte många precis

Sen över till serberna, om inte serberna ifrån Serbien (som har varit här sen 60-70 talet) ligger i topp varför skulle bosnierserberna göra det?

Hur känns det att sandnegerar/turkar/halvaraber som vi bosniaker är lyckas bättre än ditt misslyckade folkslag här i Sverige
Bosnier var föregångarna till araberna i Sverige. De var dock lite mer tillbakadragna och gjorde inte så mycket väsen av sig då de aldrig uppnådde kritisk massa likt smutsfolken från MENA. Ser man hur det ser ut i Bosnien idag med fanatiska muslimer och araber så ser man ju vilket skitland det har blivit och hur synd det var att Jugoslavien inte fick sköta sina inre angelägenheter ifred.

Märkligt hur ni blattar helt ogenerat kan vara nationalistiska/nationalister men när vi svenskar är det är vi rasister. Det råder fred och frihet i Bosnien, varför åker bosniaker/bosnier inte hem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in