Citat:
Ursprungligen postat av Sateliten
Okej då prövar jag igen.
Vad är era tankar om bosnier? Hur tycker ni generellt deras integration har gått? Hur uppfattar ni dem som folkgrupp? Är de flesta bosnier bra eller dåliga för Sverige? Har ni några egna erfarenheter?
Jag vill apsolut inte att detta blir en balkantråd så inga diskussioner om Balkan, krigen och annat som föregick eller fortfarande föregår. Vi pratar om bosnier i Sverige! Och jag ser helst även att den som hävdar någonting styrker det på nåt sätt(egen erfarenhet, någon annan källa....) eftersom det underlättar att förstå varför personen tycker som den gör då.
Hoppas denna trådstart var legitim nog.

Har aldrig haft problem med varken serber,kroater eller muslimer från Bosnien.
Har varit småincidenter dock när jag ser bosniaker i full muslimsk mundering med sina klänningar och odlat skägg som ser ut som talibaner och vissa gånger när man snällt väntar på att folk skall gå av spårvagnen så har de svurit åt mig för att jag väntat på att folk skall gå av. Dock blev de häpnande när jag gav dem svar på tal.
Någon enstaka gång har jag blivit kallat för cetnik när jag haft på mig min tshirt där det står Serbien på trots att jag inte är någon cetnik.
Men jag har nog annars bara positiva erfarenheter av dem, och glad att jag stött på flera bosniaker via jobbet som blir glada när de får veta att jag är serb eftersom jag trott att de skulle tycka illa om mig.