2010-08-22, 02:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken.Olsson
bosnier/serber/kroater är i grunden likvärdiga men problemet med bosnier är att de av någon anledning lätt börjar hänga med araber och annat MENA-pack och därmed blir problematiska de med. Detta gäller givetvis främst i ungdomsåren vilket jag har egen erfarenhet av. Att serber och kroater inte hänger med dessa kanske är pga deras nationalistiska hat mot religionen som islam och i och med att bosnijaker är muslim-light så har de ingen "skyddsvall" mot att hänga med undermåliga raselement.

Slutsats: Det är ingen principiell skillnad på bosnier/serber/kroater men bosnier kan i sin ungdom ofta hänga i MENA gäng vilket inte ger någon positiv bild bland gemene svensk.
Dom flesta från mellanöstern i Sverige är kristna precis som serberna. Orsaken till att många fler bosnier än kroater&serber umgås med blattar är att dom flesta bosnierna kom på 90-talet och placerades i förorter.
2010-08-22, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sateliten
Ja. Men precis som ingen säger "tigriyaner" utan eritreaner har jag aldrig hört någon säga "bosniaker". Dessutom kallar sig serber och kroater från Bosnien väldigt sällan för bosnier utan det är nästan endast bosnier. Men eftersom det står som det står, kan det väl handla både om bosniaker och alla som kommer från Bosnien.

De flesta serber från Bosnien jag träffat säger alltid att de är serber från Bosnien, vissa har tom sagt att de är från Serbien för att slippa bli förknippade med muslimer från Bosnien.
2010-08-22, 11:45
Bannlyst
Citat:
Okej då prövar jag igen.

Vad är era tankar om bosnier? Hur tycker ni generellt deras integration har gått? Hur uppfattar ni dem som folkgrupp? Är de flesta bosnier bra eller dåliga för Sverige? Har ni några egna erfarenheter?

Jag vill apsolut inte att detta blir en balkantråd så inga diskussioner om Balkan, krigen och annat som föregick eller fortfarande föregår. Vi pratar om bosnier i Sverige! Och jag ser helst även att den som hävdar någonting styrker det på nåt sätt(egen erfarenhet, någon annan källa....) eftersom det underlättar att förstå varför personen tycker som den gör då.

Hoppas denna trådstart var legitim nog.

Har aldrig haft problem med varken serber,kroater eller muslimer från Bosnien.

Har varit småincidenter dock när jag ser bosniaker i full muslimsk mundering med sina klänningar och odlat skägg som ser ut som talibaner och vissa gånger när man snällt väntar på att folk skall gå av spårvagnen så har de svurit åt mig för att jag väntat på att folk skall gå av. Dock blev de häpnande när jag gav dem svar på tal.

Någon enstaka gång har jag blivit kallat för cetnik när jag haft på mig min tshirt där det står Serbien på trots att jag inte är någon cetnik.

Men jag har nog annars bara positiva erfarenheter av dem, och glad att jag stött på flera bosniaker via jobbet som blir glada när de får veta att jag är serb eftersom jag trott att de skulle tycka illa om mig.
2010-08-22, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfZeus
Helt okej folk. Ibland är de lite dryga och efterblivna men de lär sig med tiden.

Vänta lite nu...du som är iranier eller kurd eller vad fan du nu är för bottenskrap borde inte sitta här och klanka ner på folk som har betydligt lättare att integrera sig än vad du/ni nånsin kommer ha mycket tack vare att bosnier är europeer samt är vitare och ljusare än vad du/ni nånsin kommer vara.
2010-08-22, 11:54
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Varför anser du att bosnier inte är integrerade? Är du svensk förresten?

Vill inte att bara en massa invandrare kommer och skriver. Helst SVENSKAR.
De pratar inte lika mycket med svenskar som serber och kroater.
2010-08-22, 12:43
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrinaII
Bosnier bäst på Svenssonliv:
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.100322-bosnier-bast-pa-svenssonliv

Ibrisagic = svensk ledamot i Europaparlamentet för moderaterna
http://ibrisagic.net/

Omanovic = riksdagsledamot för socialdemokraterna
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=043972220518

Selimovic = tvåa i Folkpartiets provval till riksdagen 2010
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/selimovic-tvaa-i-fps-provval-1.995892

Azra Duliman = Fröken Sverige 2009
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1571264/azra-ar-den-forsta-muslimska-froken-sverige

Zlatan = Svensk nationalhjälte

Denni Avdić Allsvenskans bästa målskytt denna säsong
2010-08-22, 12:56
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Slutsats: Det är ingen principiell skillnad på bosnier/serber/kroater men bosnier kan i sin ungdom ofta hänga i MENA gäng vilket inte ger någon positiv bild bland gemene svensk.

Kanske för att dom flesta bosnier kom hit under 90 talet? Se bara på det spektakulära helikopter rånet där var det serber och folk från MÖ inblandade.
Det finns ingen regel vilka som umgås med vilka, känner även flertal yngre serber som umgås med yngre albaner utan några som helst problem. Vilket är naturligtvis bra pekar på att läget på Balkan håller på att normaliseras äntligen.
Senast redigerad av Sunrise01 2010-08-22 kl. 12:58.
2010-08-22, 13:10
Medlem
Kuken.Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Kanske för att dom flesta bosnier kom hit under 90 talet? Se bara på det spektakulära helikopter rånet där var det serber och folk från MÖ inblandade.
Det finns ingen regel vilka som umgås med vilka, känner även flertal yngre serber som umgås med yngre albaner utan några som helst problem. Vilket är naturligtvis bra pekar på att läget på Balkan håller på att normaliseras äntligen.
Ja, håller med. Som jag skrev ingen eg skillnad men av bl a den anledningen så ser man ibland l
lite ner på dem vilket är synd. Ex juggar är ofta trevliga, lojala och roliga människor. Albaner är däremot fullständigt värdelösa och det är synd att ni juggar ej kan se varandra som de brödrafolk ni är och ta avstånd från albanerna..
2010-08-22, 13:13
Medlem
Jensofswedens avatar
De är trevliga i 99% av fallen
2010-08-22, 13:32
Bannlyst
Citat:
Albaner är däremot fullständigt värdelösa
Naturligtvis inte, albanerna är ett beundransvärt folk som klarar av att reproducera sig själva när nästan alla andra europeiska folk väljer att begå kollektivt självmord. Dessutom har de beundransvärda albanerna alltid varit fast beslutna att bekämpa det storserbiska hotet på Balkan.

Citat:
det är synd att ni juggar ej kan se varandra som de brödrafolk ni är och ta avstånd från albanerna..
Brödrafolk begår inte folkmord mot varandra och albanerna har inte begått folkmord på icke-albaner så om något är det just albanerna som är vårt illyriska brödrafolk på Balkan.
2010-08-22, 13:37
Medlem
Kuken.Olssons avatar
Förstår ni andra bosnier att folk som drina förstör för er?
2010-08-22, 13:38
Medlem
Citat:
Förstår ni andra bosnier att folk som drina förstör för er?

Varför? det han sa stämmer ju?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in