2010-08-17, 22:51
Medlem
Dreamyns avatar
Hej!

Nu är det så här att jag och min sambo precis har sprungit på det perfekta huset till oss två och ska ta och snacka med en bankman om ett ev lönelöfte.
Det stora problemet i kråksången är att jag dessvärre dragit på mig ett gäng betalningsanmärkningar, och det vet vi väl hur banken ser på det? Jag har dock inga skulder kvar längre, men anmärkningarna ligger som sagt kvar ett bra tag till.
Så, min sambo tjänar runt 21500/månad brutto och jag ligger på samma nivå ungefär. Han har inga studielån, underhåll eller andra lån att betala.
Huset vi kollat på har ett utgångsbud på 850.000, och så lagfart och pantbrev till det. Kontantinsatsen har vi, så utgår vi från att vi får kåken för 850.000 så hamnar själva huslånet på 765.000 totalt (Sen tänkte vi försöka få på lite mer än köpesumman för tillbyggnad av carport etc)
Hur som haver, hans föräldrar är beredda att gå in som medlåntagare, och dom har bl.a en kåk värd ca 4 milj (totala lånesumman kvar på det huset understiger 1 miljon men jag kommer inte ihåg den exakta summan), samt sommarstuga för ytterligare 5 - 600.000 och sammanlagda sparade pengar på närmare 300.000.
Tror ni att det här kan gå vägen? Eller tror ni att vi måste se våran dröm glida oss ur händerna?
Citera
2010-08-17, 22:59
Avslutad
Borde gå bra. Jag tycker det är för hög belåningsgrad rent privatekonomiskt sett, men banken borde vara ok med det åtminstone med att föräldrarna går in som medlånare.
Citera
2010-08-18, 00:05
Medlem
Det ska inte vara några bekymmer alls då din sambo bör få lånet beviljat enbart baserat på sin inkomst.
Citera
2010-08-18, 00:17
Medlem
edge22s avatar
Ska väl gå vägen men du vet om att det numera är 15% i kontantinsats som gäller, eller?

Detta sedan 1 augusti 2010.
Citera
2010-08-18, 12:10
Medlem
Dreamyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Ska väl gå vägen men du vet om att det numera är 15% i kontantinsats som gäller, eller?

Detta sedan 1 augusti 2010.

För att citera från Swedbanks hemsida

"Du kan låna till 90 procent av köpeskillingen/marknadsvärdet av den bostad du vill låna till. Resterande 10 procent är kontantinsatsen som du själv betalar."

Sen har jag varit i kontakt med dom flertalet gånger och fått bekräftat att kontantinsatsen SKALL höjas, men att det ännu inte genomförts. Iaf inte hos Swedbank, Uppsala. Hur som haver, skulle dom höja den innan vi köper något, så har vi pengar till det också, så det är inget större problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in