2010-08-16, 21:13
Medlem
Micromats avatar
Hejsan,

För att beskriva problemet, så börjar jag kort med att berätta att jag har downgradeat en laptop från vista till xp, men fujitsu siemens som är tillverkarna hade ej drivrutiner som stödjer detta på sin officiella hemsida. men det finns drivrutiner till tex. nätverkskortet osv till xp. Nu efter mycket har jag fått igång trådlösa (drivrutiner till knapparna som sätter på trådlösa) och har installerat drivrutiner för nätverkskortet. Jag kan hitta trådlösa nätverk nu samt ansluta. Men jag får "Automatisk privat ip-adress" alltså 169...och ingen gateway mm.

min fråga är vad det är som fattas? Kan det vara så att det fattas nån form av protokoll eller liknande, jag tittade på en laptop brevid mig som också kör xp och under egenskaper för det trådlösa verkar det fattas grejer och ser lite uråldrat ut.

Se bild:

http://u.snelhest.org/i/2010/08/16_9936.JPG

Kan det vara så att jag missat nån nätverksdriver eller nått? Kan ju också tala om att den funkar utmärkt med kabel det är alltså bara trådlösa som spökar.

Datorn:

Amilo Li1718
Citera
2010-08-16, 21:15
Medlem
micaeles avatar
Säker på att du har skrivit in rätt lösenord till det trådlösa? Om nätverkskortet hittas och kan användas saknas det inga drivrutiner.
169-adressen beror på kortet inte har fått någon adress från routern - sannolikt pga felaktigt lösenord eller för att mottagningen är så kass att den inte är beständig.
Citera
2010-08-16, 23:56
Medlem
Micromats avatar
Tack, men problemet låg i en uråldrig windows version med ouppdaterat service pack och tror inte den klinga bra varken med trådlösa nätverkskortet och routern, för så fort jag drog igång med windows update började det funka igen

så problem solved!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in