2010-08-15, 09:50
Medlem
jemts avatar
Skulle vilja veta mera om hur man faktiskt får LIRC att fungera under Ubuntu 10.

Hur kan man associera händelser till vissa program. ex, play stop etc. till VLC eller audacious?

Har tittat på deras hemsida och sökt allmänt på nätet, men har svårt att få nån klar helhetsbild/guide för hur och vilka inställningar som måste göras.

Jag har en billig USB-Ir dongel av okänt märke, och en SHARP VCR GO247AJ fjärris.
Citera
2010-08-17, 20:35
Medlem
jemts avatar
Kanske var en för spretig och otydlig fråga. Jag omformulerar mig.

Är det någon som använder sig utav LIRC?
På vilket sätt använder ni LIRC?
Vart börjar jag för att installera och konfigurera ett system för att ex. styra VLC?
Citera
2010-08-17, 21:22
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag använder LIRC för att styra XBMC.

Min IR-mottagare är dock en gammal modell som kopplas i seriellporten. Den följde med ett TV-kort för 10 år sen. Goda tider.

Hur som helst.

Jag minns inte exakt hur jag installerade den (kör den i Ubuntu för närvarande) men jag har för mig att jag fick svara på ett antal frågor när jag installerat LIRC, bl.a. vilken mottagare det är och var den är kopplad.

Hur långt kommer du? Vad har du testat?
Citera
2010-08-20, 09:03
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Jag använder LIRC för att styra XBMC.

Min IR-mottagare är dock en gammal modell som kopplas i seriellporten. Den följde med ett TV-kort för 10 år sen. Goda tider.

Hur som helst.

Jag minns inte exakt hur jag installerade den (kör den i Ubuntu för närvarande) men jag har för mig att jag fick svara på ett antal frågor när jag installerat LIRC, bl.a. vilken mottagare det är och var den är kopplad.

Hur långt kommer du? Vad har du testat?

Jag installerar LIRC genom "Ubuntu Software Center" och liksom du, får svara på en massa frågor.
Jag väljer IR-mojängen som "allmän för linux via usb (eller nått sånt)" och allmän fjärris. Självklart får jag det inte att funka, då "allmänt" sällan funkar. Men på LIRC's hemsida finns min fjärris med [http://lirc.sourceforge.net/remotes/sharp/G0247AJ].

Men jag fattar inte riktigt hur jag skall göra sen.
Citera
2010-08-26, 06:53
Medlem
Jag byggde ihop en IR-mottagare för några månader sedan. Det var en mycket enkel sak som man ansluter på seriellporten. Sedan kör jag standard lirc från ubuntu-repot, för att styra mpd på min server! Jag använde mig av den här guiden:
http://lnx.manoweb.com/lirc/
Vad jag minns var den bra, men den verkar tyvärr ligga nere just nu. Jag kommer inte ihåg precis hur det gick till, men jag minns att det var en del meck. Lirc-konfigurationen består iaf av tre delar:

/etc/lirc/hardware.conf , som bestämmer hur lirc ska startas när /etc/init.d/lirc start körs (dvs när du bootar).

/etc/lirc/lircd.conf , bestämmer hur signalerna från IR-porten ska tolkas.

~/.lircrc , bestämmer vilka kommandon som ska köras när en viss signal erhålls.

Vad gäller de där frågorna man får så tror jag att jag bara svarade default alternativt nåt självklart på allihop, dessutom var det ju i mitt fall en seriell device.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in