2012-05-22, 21:31
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Långsiktigt hållbart? Se hur kommunismen for fram i det ryska riket och säg hur hållbar den ytvecklingen var. Nästan alla Rysslands miljöskador och miljöproblem är kvarlevor från kommunismen där allt skövlades för att kasta in Ryssland i industrialismen. Sjöar i storleken av hav har förvandlats till saltöknar, floder och market har förgiftats till dem grad att hela regioner dras med missbildningar och annat skit, skogar har skövlats och kommer troligen aldrig kunna växa upp igen då miljön tagit så stor skada att man inte ens vet om det är möjligt att reparera dessa. Inte nog med att de förstörde sina egna marker så expanderade de sin tokiga politik till andra länder som gjorde det samma på deras inrådan. Om det här var en del av kommunsimen så har de lyckats väldigt bra, om de satsade på någon långsiktig hållbarhet har de misslyckats.
Om du läste sista meningen i ditt citat av mig så ser du att jag skrev "om de fått utvecklats ifred". Denna förutsättning gäller då självklart inte i en värld helt dominerad av det vinstdrivna samhället.
Detta innebär inte att jag menar att idéerna som styrde Sovjet skulle ha varit ideala men de var möjligen ändå idéer och inte bara vinstmaximering. Jag skriver möjligen för jag vet inte i hur grad detta land var korrumperat och var det fullständigt genomkorrupt så var det inte idédrivet utan vinstdrivet på ett tvistat sätt.
Och även om det var idédrivet så är det inte självklart att det drevs av bra idéer men det finns en möjlighet att de skulle ha kunnat gjort detta och det är ändå bättre än att styras av enbart vinstmaximering för det kan man med säkerhet säga kommer att leda till total utradering av allt som verkligen betyder något.
Jag har inga speciella preferenser för kommunism; jag sätter mitt hopp till allt som inte är demokratiskt. Detta beror då inte på att jag skulle ha något emot att man samarbetar och kommer överens utan på att demokratins enda uppgift är att vara en så svag styrelseform att den inte hotar pengamakten och den måste hotas och elimineras om vi ska kunna överleva på lång sikt.
Det finns alltså många andra icke demokratiska samhällen som möjligen skulle ha lyckats men det får vi aldrig reda på för ledningen i dessa kommer att krossas, om de inte kan bli fullständigt korrupta, och det enda vi kommer att minnas av dessa samhällen är deras desperata dödskamp, där de självfallet i desperation gör sig skyldiga till många dåliga handlingar.