Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-09, 18:03
Moderator
Amirons avatar
Just nu så sitter jag och väntar på att säsongen för rotfrukter skall börja, Då jag hade tänkt att köpa på mig en hel del av den varan för att använda till ett senare tillfälle.

Men nu är min fråga, är det möjligt att förvälla dem lite för att sedan skicka in dem i frysen?
Tanken är att jag skall göra "portionsförpackningar" för att kunna plocka fram när jag skall göra soppa eller använda i en köttgryta osv.
Citera
2010-08-09, 18:08
Medlem
Om du har en jordkällare så håller sig rotfrukterna levande hela vintern, bara du lägger dom i torr sand.
Om du inte har en sådan, så funkar det bra att frysa dom efter förvällning/blanchning.
Citera
2010-08-09, 18:16
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletolv
Om du har en jordkällare så håller sig rotfrukterna levande hela vintern, bara du lägger dom i torr sand.
Om du inte har en sådan, så funkar det bra att frysa dom efter förvällning/blanchning.

Nej, jag bor i lägenhet, så jordkällare är ett litet problem
tack, då gör jag det med gott samvete.
Citera
2010-08-09, 19:00
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Nej, jag bor i lägenhet, så jordkällare är ett litet problem
tack, då gör jag det med gott samvete.

Har du inget källarförråd? Det är nog att föredra skulle jag tippa på.

Fryser du in rotfrukter du förvällt så håller de sig bara fräscha en viss tid. Det bildas iskristaller vid infrysningen och över tid så kommer dessa att fläska till sig och bli större och förvandla dina rotfrukter till äcklig is-sörja.
Citera
2010-08-09, 21:00
Medlem
troengs avatar
Det går bra. Ha rikligt med vatten och en nypa salt. Koka upp vattnet ordenligt så att det inte tar för lång tid för vattnet att koka upp igen efter att du lagt ner rotfrukterna.

Koka rotfrukterna mjuka. Ta upp och skölj genast i kallt vatten så att tillagningen upphör.
Låt rinna av. Portionera upp i påsar. Frys in. Håller sig ett år ungefär!

Lycka till.
Citera
2010-08-09, 21:14
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troeng
Det går bra. Ha rikligt med vatten och en nypa salt. Koka upp vattnet ordenligt så att det inte tar för lång tid för vattnet att koka upp igen efter att du lagt ner rotfrukterna.

Koka rotfrukterna mjuka. Ta upp och skölj genast i kallt vatten så att tillagningen upphör.
Låt rinna av. Portionera upp i påsar. Frys in. Håller sig ett år ungefär!

Lycka till.

Håller de verkligen ett år?

Nu vet inte jag hur trovärdiga "Djupfrysningsbyrån" är, men de verkar vara rätt kompetenta på frysningsprocesser och enligt dem så har djupfrysta produkter en hållbarhet på nio månader medan hemmafrysta saker har betydligt kortare hållbarhet (man djupfryser ju inte hemma).

http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/fragor_svar.html#
Citera
2010-08-09, 21:20
Medlem
troengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Håller de verkligen ett år?

Nu vet inte jag hur trovärdiga "Djupfrysningsbyrån" är, men de verkar vara rätt kompetenta på frysningsprocesser och enligt dem så har djupfrysta produkter en hållbarhet på nio månader medan hemmafrysta saker har betydligt kortare hållbarhet (man djupfryser ju inte hemma).

http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/fragor_svar.html#

Jo, alltså frukterna tappar ju lite av smaken, texturen och färgen.
Men trådskaparen hade ju tänkt använde dem i soppor och grytor, och då är de fult dugliga enligt mig. Brukar själv frysa in både kålrot och rödbetor.
Citera
2010-08-10, 10:30
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troeng
Jo, alltså frukterna tappar ju lite av smaken, texturen och färgen.

Att de tappar lite he e jag medveten om, men som ensamstående småbarnsförälder, så låter jag de hellre göra det, än att springa och köpa halvfabrikat när jag vill spara lite tid.
Speciellt potatis är ett rent h-e att stoppa i frysen, har jag märkt, visserligen är det mycket beroende på sort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in