"Bedragarna lurade äldre hyresgäster på över 100 000 kronor. Men när ligan knackade på hemma hos 89-årige Lars i Norrköping väntade polisen bakom dörren. ”Jag är väldigt nöjd att jag kunde sätta dit dem” säger han.
/.../
Per-Göran är inte ensam om att ha blivit drabbad. De senaste fem åren har antalet bedrägerier ökat stadigt och är ett av de vanligaste brotten i Sverige. Enligt polisen har bedrägerierna blivit lönsammare än narkotika för de kriminella och förra året uppskattades brottsvinsterna till 5,7 miljarder kronor.
/.../
– Det ringde en man med lätt brytning och sa att han ville kolla brandsäkerheten. Jag förstod med detsamma att det var något skumt, säger Lars, som egentligen heter något annat.
/.../
Efter gripandet lyckades polisen samla en större mängd bevis mot 23-åringen och ytterligare en medhjälpare. Bland annat hittades ett manus för vad som skulle sägas i samtalen och i 23-åringens mobil fanns flera webbsökningar som ”hur blir jag bättre på att lura äldre”.
/.../
Tingsrätten i Linköping dömde 23-åringen till två och ett halvt års fängelse, medan medhjälparen fick ett år och tre månaders fängelse. Brotten klassas som grova bedrägerier vilket nyligen har skärpts med nästan dubbelt så långa straff – men åklagaren var inte nöjd och överklagade.
/.../
När hovrätten prövade fallet fick åklagaren gehör och straffet för 23-åringen skärptes ytterligare och landade på tre års fängelse."
https://www.hemhyra.se/nyheter/lars-89-fick-fast-bedragarna-gillrade-falla-i-lagenheten/