2026-04-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Samtidigt som de glatt avslutar liv där personen vill leva, för att någon läkare har bestämt att den personen ska dö. Man bryter nästan dagligen mot Sveriges lagar och ger passiv dödshjälp där vare sig patienten eller anhöriga har uttryckt önskan om detta. Läkaren tar beslutet själv, trots att det ska vara de andra som efterfrågar det.

Rent livsfarligt att komma in på akuten när man är över 70, för något helt botbart. Det är inte speciellt uppmärksammat så folk tror inte ens att det är sant att det händer.

Ska vi ha dödshjälp så är de sista som ska blandas i läkare.

Nåväl värsta scenario är ju att en patient som vill ha dödshjälp får avslag på sin ansökan och får lida fram till slutet men sen är ju lidandet ändå över 👍

Eller att en patient som inte vill ha dödshjälp ändå får en knuff över tröskeln och han märker ju inte vad han missar så det löser sig även för den patienten 👍
Citera
2026-04-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Varför avlivar veterinären obotligt sjuka djur istället för att droga djuren tills dom självdör som läkare gör med obotligt sjuka människor? 🙂

Bra fråga. Men jag bryr mig inte så mycket om jag får dödshjälp eller blir terminalt sederad och får sova de sista dygnen av livet. Bara jag slipper lida.
Citera
2026-04-07, 20:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Eller att en patient som inte vill ha dödshjälp ändå får en knuff över tröskeln och han märker ju inte vad han missar så det löser sig även för den patienten 👍

Haha, men nää.

Jaja, vi kan ha det i åtanke för all sorts vård. Funkar ju iallafall.
Citera
2026-04-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tror du på riktigt att det är därför som dödshjälp inte är tillåten i Sverige?
Och aborter ÄR ju tillåtna och nästan gratis (som ett vanligt läkarbesök).
Nä, men dom är ofta med och argumenterar emot och personligen så är jag trött på religösa människor som vill att andra ska följa deras ideer
Citera
2026-04-07, 21:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Nä, men dom är ofta med och argumenterar emot och personligen så är jag trött på religösa människor som vill att andra ska följa deras ideer
Oj. Jobbigt för dig att de argumenterar mot sånt som du tycker. Låter ju som värsta Flashback!
Citera
2026-04-07, 21:46
Medlem
Citat:
Oj. Jobbigt för dig att de argumenterar mot sånt som du tycker. Låter ju som värsta Flashback!
Är du möjligtvis religiös och lättkränkt??

Exakt det är ett forum för man argumenterar och då skriver jag vad jag tycker. Vad är problemet??
Citera
2026-04-07, 22:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Är du möjligtvis religiös och lättkränkt??

Exakt det är ett forum för man argumenterar och då skriver jag vad jag tycker. Vad är problemet??
Lol. Nu projicerar du ju bara din egen snöflingighet. Det är DU som gnäller om att det finns folk som käftar tillbaka, inte jag. F ö är ditt gnäll off topic.

Finns det någon tänkbar situation då du själv skulle tveka om dödshjälp? Kanske t ex om det är ditt fysiskt friska barn som vill ha det pga något kärlekstrassel?
Citera
2026-04-08, 05:30
Medlem
Citat:
Lol. Nu projicerar du ju bara din egen snöflingighet. Det är DU som gnäller om att det finns folk som käftar tillbaka, inte jag. F ö är ditt gnäll off topic.

Finns det någon tänkbar situation då du själv skulle tveka om dödshjälp? Kanske t ex om det är ditt fysiskt friska barn som vill ha det pga något kärlekstrassel?
Jag har inga problem med att personer käftar tillbaka men jag tycker det frustrerande när det är av religiösa skäl. Vad är ditt problem med det? Det är ok att bli frustrerad

Klart finns det situationer när jag tvekar om dödshjälp.
Citera
2026-04-08, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Bra fråga. Men jag bryr mig inte så mycket om jag får dödshjälp eller blir terminalt sederad och får sova de sista dygnen av livet. Bara jag slipper lida.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Haha, men nää.

Jaja, vi kan ha det i åtanke för all sorts vård. Funkar ju iallafall.

Yes så är det. Ingen obotligt sjuk människa kan förlora något på att dö eftersom det inte känns något.

Haha det är roligt att så många människor är så känsliga när det gället dödshjälp. Värsta kycklingarna.
Citera
2026-04-13, 09:04
Medlem
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wr3vkM/doda-debatten-om-dodshjalp-innan-det-ar-for-sent

Det här var en extremt egoistisk text om dödshjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in