2010-10-25, 21:47
Medlem
Det finns mycket muskler runt hjärtat, och själva hjärtat är ju en muskel också. Jag har varit och kollat mig för liknande smärtor men då sa läkaren att det var kramp i musklerna runt om hjärtat, men att det INTE var farligt.
För säkerhets skull ska du ju självklart gå och kolla dig då man inte leker med hjärtat.
Citera
2010-10-26, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.golfspelare
Du tror inte att drogbruket kan ha dövat känseln?
Jag använde inga droger som bedövar/verkar smärtstillande under den perioden då det hände. Men visst finns det något i det, vissa symptom maskerades helt klart - till exempel att jag borde ha åkt in till akuten 1-2 veckor tidigare så hade blodförgiftningen inte skapat så stor skada.

Men lätt att vara efterklock, det kom dock något positivt ur det hela och det är att jag har varit spiknykter och drogfri sedan i början av sommaren (Förutom mina narkotiska mediciner då)
och planerar att förbli det och starta om.
Citera
2010-10-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Tror du hörde fel, för det är i hjärnan man saknar känsel. Huvudvärk och liknande smärtor kommer av att musklerna på hjässan eller i nacken är överspända.
nej. jag hörde inte fel.. minns jag inte helt fel nu så höll vi på med ett gris eller ko hjärta då.. så sa läraren just det .. att man inte hade kännsel där...
Citera
2010-10-26, 17:21
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Tror du hörde fel, för det är i hjärnan man saknar känsel. Huvudvärk och liknande smärtor kommer av att musklerna på hjässan eller i nacken är överspända.

Nja inte heller riktigt sant.
Man har t.ex. meningerna runt hjärnan som "har känsel" och kan orsaka huvudvärk vid irritation.
Citera
2010-10-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.TobiasFunke
Kan du beskriva det medicinska mer detaljerat?
Det var någon form av valvprolaps eller var det någon chordea tendinae som du menade brast?
Eller menar du att det var någon form av dissektion av någon av de större artärerna som kommer från aortan?

Nu är ju inte jag någon dr, men enligt vad jag förstått skall det vara corder som håller mitralisklaffen på plats, så att de mer eller mindre blir som ett segel, dessa brast, iprincip allihop.
Klaffen fladdrade löst. Man kunde tom se de lösa corderna fladdra omkring på ultraljudet.

De fixade detta med plastikoperation, och satte även in en ring runt artären för att klaffen skulle täta ordentligt.
Citera
2010-10-26, 21:56
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.golfspelare
Nu är ju inte jag någon dr, men enligt vad jag förstått skall det vara corder som håller mitralisklaffen på plats, så att de mer eller mindre blir som ett segel, dessa brast, iprincip allihop.
Klaffen fladdrade löst. Man kunde tom se de lösa corderna fladdra omkring på ultraljudet.

De fixade detta med plastikoperation, och satte även in en ring runt artären för att klaffen skulle täta ordentligt.

Okej då var det nog chordae tendineae som brast. Detta är ju inte allt för vanligt antar jag. Har du någon form av bindvävssjukdom?
Citera
2010-10-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.TobiasFunke
Okej då var det nog chordae tendineae som brast. Detta är ju inte allt för vanligt antar jag. Har du någon form av bindvävssjukdom?

Nej, inte vad jag vet.
Fullt frisk före detta tävlingscyklist.
Knappt 40 fyllda när detta hände.

Teorierna om vad som orsakade detta är lite olika beroende på vilken läkare jag talar med.
En av teorierna är att jag hade Twar (tror det stavas så).
En annan baserar sig på att det skulle vara en följd av en misslyckad urinvägs operation som utfördes på på våren (slutet av april hjärtat pajjade i Juli) och att bakterier tog sig till hjärtat.

Jag vet inte vad det berodde på, för mig var det viktigaste att jag överlevde och att jag nu är 100% återställd.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in