2010-08-11, 01:27
Medlem
FaderMovitzs avatar
På större båtar och skutor har man en skeppsklocka, alltså en större klocka som man kan slå i. Det är tydligen otur att putsa denna.
Citera
2010-08-11, 01:31
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
En modernare klassiker är ju den om den oerfarne sjömannen som seglar efter Gula Sidornas karta istället för sjökort...

En bekant seglare säger sig ha stött på just en sådan utanför Rörö en gång.

Grannen på landet seglade efter en karta han köpt på statoil, så nog ligger det sanning bakom den här klassikern.

För att göra en bra historia bättre så gick även tok-fan på den första möjliga grynnan.
Citera
2010-08-11, 09:56
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellep
Grannen på landet seglade efter en karta han köpt på statoil, så nog ligger det sanning bakom den här klassikern.

För att göra en bra historia bättre så gick även tok-fan på den första möjliga grynnan.
Det var som fan! Humor!

Enligt min bekanta seglare har en båt kommit närmre och närmre honom utanför just Rörö och när båten var inom hör- och synhåll ropade skepparen på den okända båten "Du, e detta Rörö elle?" och viftat med en telefonkatalog...

Otroligt dumma människor det finns.

En annan skröna som tillhör båtlivet lite är ju den som till och med går att se i Sällskapsresan SOS, gubbarna som räknar båtar som går på grund. Det är en gammal skröna, det påstås att erfarna fiskare började göra detta när hobbyseglandet kom igång på allvar, för att bevisa att "stadsbor inte kan segla".
Citera
2010-08-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Det var som fan! Humor!

Enligt min bekanta seglare har en båt kommit närmre och närmre honom utanför just Rörö och när båten var inom hör- och synhåll ropade skepparen på den okända båten "Du, e detta Rörö elle?" och viftat med en telefonkatalog...

Otroligt dumma människor det finns.

En annan skröna som tillhör båtlivet lite är ju den som till och med går att se i Sällskapsresan SOS, gubbarna som räknar båtar som går på grund. Det är en gammal skröna, det påstås att erfarna fiskare började göra detta när hobbyseglandet kom igång på allvar, för att bevisa att "stadsbor inte kan segla".

Det är något dom äldre har ägnat sig åt varje sommar, så länge jag har levt, ute på ön jag har landställe. Fast nu är de flesta av den äldre stammen fiskare/bryggbyggare/tillsyningsmän döda... så man kanske skulle ta upp denna gamla tradition? Det är ändå 10-15 st. som går på stenhårt varje sommar, på ett grund utanför som ligger mitt ute på en fjärd. Hade man kollat sjökortet går det inte att missa då det verkligen är det enda inom rätt stor radie. Dess utom går det en farled 300 meter ifrån som alla vanligtvis åker i.
Citera
2010-08-11, 11:21
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storbandsjazz
Det är något dom äldre har ägnat sig åt varje sommar, så länge jag har levt, ute på ön jag har landställe. Fast nu är de flesta av den äldre stammen fiskare/bryggbyggare/tillsyningsmän döda... så man kanske skulle ta upp denna gamla tradition? Det är ändå 10-15 st. som går på stenhårt varje sommar, på ett grund utanför som ligger mitt ute på en fjärd. Hade man kollat sjökortet går det inte att missa då det verkligen är det enda inom rätt stor radie. Dess utom går det en farled 300 meter ifrån som alla vanligtvis åker i.
Jag tycker du kan ta upp den traditionen! Kan ju vara en sport, om inte annat. Se om man "slår rekordet" sommar för sommar.
Citera
2010-08-11, 11:24
Medlem
Granit84s avatar
Att röda chinos endast är för dem som seglat över atlanten?
Citera
2010-08-11, 11:35
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit84
Att röda chinos endast är för dem som seglat över atlanten?
Nja... Seglat jorden runt eller vara ekonomiskt oberoende.
Citera
2010-08-13, 18:26
Medlem
morkfromorks avatar
Amerikanska (stora) fartyg har ofta kvinnor ombord, däremot är de noga med cermonierna, att 'cristened' ett fartyg är ett måste. Champagneflaskan ska alltå slås mot skrovet, annars blir det inget bra.
Citera
2010-08-14, 18:17
Medlem
Wolfhaarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaderMovitz
På större båtar och skutor har man en skeppsklocka, alltså en större klocka som man kan slå i. Det är tydligen otur att putsa denna.

I skeppsklockan skall också den kortaste tampen sitta. Varför vet jag inte men så är det.

Fiskare får heller aldrig gissa hur mycket fisk de kommer få då det för med sig otur.

En av de mer spännande skrönorna är från boken Moby Dick tror jag. Där utkiken högst upp i masten aldrig får kolla ner i havet runt om skeppet då han kan få syn på sjöjungfrur som lockar ner han i djupet.

Det betyder otur att plocka upp föremål från ett förlist skepp på sjön också.

Jävligt kul tråd, Nu måste jag tänka så att jag kommer ihåg fler!
Senast redigerad av Wolfhaart 2010-08-14 kl. 18:19.
Citera
2010-08-18, 19:12
Medlem
k0rv3ns avatar
Bor i en gammal sjösläkt och det har ju berättats en del för mig. Men kommer inte ihåg mycket då det bara är min fader kvar i livet och de flesta historierna hörde jag när jag var liten av min gammelfarfar.
Det jag vet iaf är som farsan sa till mig när jag åkte med honom som liten när jag stod på akterspegeln på båten och visslade så sa far åt mig att det fick jag inte göra. Det var otur.
"Vågor" i molnen betyder storm dan efter.
Röd himmel betyder storm.
Och om jag inte minns helt fel kommer även det där med att döda spindel så blir det regn dan efter även det ifrån sjön. Men inte helt hundra.

Kommer säkert på mer med tiden men sitter inne på en hel del historier som far och gammelfarfar berättat. Och även matroser jag träffat som jobbade för gammalfarfar.

Vet dock inte om historierna stämmer eller om det är något de har fifflat ihop själva.
Citera
2010-08-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Bor i en gammal sjösläkt och det har ju berättats en del för mig. Men kommer inte ihåg mycket då det bara är min fader kvar i livet och de flesta historierna hörde jag när jag var liten av min gammelfarfar.
Det jag vet iaf är som farsan sa till mig när jag åkte med honom som liten när jag stod på akterspegeln på båten och visslade så sa far åt mig att det fick jag inte göra. Det var otur.
"Vågor" i molnen betyder storm dan efter.
Röd himmel betyder storm.
Och om jag inte minns helt fel kommer även det där med att döda spindel så blir det regn dan efter även det ifrån sjön. Men inte helt hundra.

Kommer säkert på mer med tiden men sitter inne på en hel del historier som far och gammelfarfar berättat. Och även matroser jag träffat som jobbade för gammalfarfar.

Vet dock inte om historierna stämmer eller om det är något de har fifflat ihop själva.

Berätta gärna mer k0rv3n, skulle verkligen uppskattas!
Citera
2010-08-20, 19:24
Medlem
Här kommer en klassiker:

“Red sky at night, sailor’s delight. Red sky in morning, sailor’s warning”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in