Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-06, 18:33
Medlem
Hejsan! Till att börja med så kan jag säga att det inte handlar om mig, utan om en vän, som jag hjälper lite.
Kompisen fick för några dagar sedan virus, och fick inte bort det. Han bestämde sig då för att formatera om datorn. Han visste inte hur han skulle gå till väga, så han frågade mig. Jag förklarade att det enda sättet, som jag känner till, skulle vara att stoppa in windows-skivan i datorn starta om, och följa instruktionerna. Men tydligen så hade han ingen skiva, så han fick låna en av mina. Sagt och gjort. Fixade det ganska snabbt. Datorn är nu omformaterad och har Windows XP sp2. Men nu till problemet.
Internetanslutningen försvann efter omformateringen. Och han har inte sparat sin skiva med drivrutiner.
Drivrutinerna borde man ganska lätt kunna ladda ner ifrån nätet, men hur ska jag gör med internetanslutningen?
Datorn är en AMD Ahtlon 64-bit Family
Internet får han från ett uttag i väggen. Han vet tydligen inte vad han har för internet

Tack på förhand.
Citera
2010-08-06, 18:48
Medlem
Enklaste sättet är att kolla vilket moderkort han har, googla modellnamnet + drivers, detta förutsatt att han kör med moderkortets integrerade nätverk, alltså inte ett helt eget nätverkskort som sitter i en expansionsplats på moderkortet. Då bör det dyka upp tillverkarens hemsida där ni sedan kan ladda ner alla drivrutiner till just det specifika moderkortet. Om ni inte har en aning hur ni tar reda på det så kan ni öppna burken och kika på själva moderkortet då det oftast brukar stå någonstans på själva moderkortet vilken modell det är.

En länk för att visa ungefär hur det står på moderkortet, tänk på att placeringen av själva modellnamnet kan vara på lite olika ställen.

http://www.finalsense.com/hardware/image/asus-p5nt.jpg

Om du kikar noga så ser du att precis ovanför minnesplatserna så står det tydligt Asus P5NT WS (tog mitt moderkort som exempel här). Hoppas detta hjälper!
Citera
2010-08-09, 13:15
Medlem
Han har integrerat nätverkskort i moderskortet. Hittar dock inte rätt drivrutiner. Moderkortet är ett MSI K9N Neo v3. Någon som vet var jag hittar drivrutinen som kickar igång internet?
Citera
2010-08-09, 14:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Man Krill
Han har integrerat nätverkskort i moderskortet. Hittar dock inte rätt drivrutiner. Moderkortet är ett MSI K9N Neo v3. Någon som vet var jag hittar drivrutinen som kickar igång internet?

http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_ no=1&prod_no=1244

Ladda ner: NVIDIA nForce 520/560 (MCP65) System Drivers och installera dessa först!

Starta om datorn och installera sedan: Realtek PCI-E Ethernet Drivers
Citera
2010-08-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
http://eu.msi.com/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_ no=1&prod_no=1244

Ladda ner: NVIDIA nForce 520/560 (MCP65) System Drivers och installera dessa först!

Starta om datorn och installera sedan: Realtek PCI-E Ethernet Drivers
Tack, nu funkar det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in