Citat:
Ursprungligen postat av
larkascending
Skillnaden stavas intelligens.
Mary har en högskoleexamen i bagaget med inriktning mot företagsekonomi och juridik samt gedigen arbetserfarenhet; Silvia var bara värdinna på ett evenemang som kungen bevistade i egenskap av statschef. Ja, och någon tolkutbildning i spanska har vår drottning också genomgått men då hon har portugisiska som ett av sina modersmål borde det inte utgjort någon större ansträngning.
Jag har träffat östeuropéer som enbart vistats i Sverige ett par år och de talar redan med mindre brytning än Silvia. Och då är det ändå en helt annan språkfamilj vi pratar om.
Det är en helt enkelt en annan klass på den danska kungafamiljen.
Vad ska vi då tycka om engelska kungahuset kan vi ta vid annat tillfälle

bara lägga till att det märks att William liknar Diana och Harry slusk brås på Charles..nog sagt.
Och norska kungafamiljen? Känns lite udda och rörigt där, mest problemfylld av de skandinaviska kungahusen men kronprins Haakon verkar stabil, men inte prövats än i större utsträckning, det är mer ordning och reda i danska kungafamiljen, men det beror på att drottning Mary är så mycket mer drottninglik än nånsin Mette Marit kan bli.
Tillbaka till Bernadottes. Menar du att drottning Silvia inte är så smart? Vad är kung Carl Gustaf i så fall? Ett snäpp under Silvia skulle jag säga intelligensmässigt. Och Carl Philip? nä vi släpper det..
Utan att veta såklart men den bilden har de flesta att det är Silvia som är navet i kungafamiljen. Dyslexi har inte Sommerlaths vad jag vet.
Att Silvia var över 30 innan hon flyttade till Sverige och lärde sig svenska kan inte vara största orsaken till den bristfälliga språkbruket. Hur det är med Sivias intelligens och utbildningar låter jag vara osagt.
Men det är bedrövlig dålig svenska hon talar efter alla dessa år.
Hörde häromdagen skidskyttekaptenen tyske Johannes Lukas prata en betydligt bättre svenska än drottningen och han kom hit som 26 åring 2019. Tror inte en skidskyttetränare har så mycket mer intelligens än en drottning. Det handlar om annat. Tror inte Silvia varit intresserad av att lära sig helt enkelt.