2025-12-30, 21:38
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Stabilt stöd för monarkin.

Kongehuset har fortsat solid opbakning i befolkningen
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kongehuset-har-fortsat-solid-opbakning-i-befolkningen
En ny undersøgelse, som Epinion har lavet for DR, viser, at 72 procent af danskerne bakker op om monarkiet. 15 procent af danskerne ønsker at afskaffe monarkiet som styreform.

- Kongehuset har helt utroligt godt fat i den danske befolkning. Opbakningen til monarkiet og dermed kongehuset har ligget stabilt på det her høje niveau i et årti nu, lyder det fra DR's historie- og kongehuskorrespondent, Cecilie Nielsen.

Det danska kungahuset kommer att finnas kvar längre än det svenska
Citera
2026-01-31, 02:07
Medlem
outback4s avatar
Lyssnade på en intervju med drottning Mary och slås av vilken bra danska hon talar. Jämför med Sveriges drottning Silvia, som fortfarande efter drygt 50 år talar urkass svenska, trots släktskap att båda språken tillhör västgermanska språkfamiljen.
Mary från Australien behärskar danskan som en danskfödd i stort sett, och hon har inte behövt 50 år på sig direkt. Pinsamt av vår drottning bryta så kraftigt oavsett om hon mest bott i Brasilien eller Tyskland fram till hon var lite över 30.
Lite då och då kommer artiklar i pressen om Silvias undermåliga svenska, varför har hon så kraftig brytning? Att hon var vuxen när hon började med svenskan är inget skäl.
Senast redigerad av outback4 2026-01-31 kl. 02:09.
Citera
2026-01-31, 17:18
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Lyssnade på en intervju med drottning Mary och slås av vilken bra danska hon talar. Jämför med Sveriges drottning Silvia, som fortfarande efter drygt 50 år talar urkass svenska, trots släktskap att båda språken tillhör västgermanska språkfamiljen.
Mary från Australien behärskar danskan som en danskfödd i stort sett, och hon har inte behövt 50 år på sig direkt. Pinsamt av vår drottning bryta så kraftigt oavsett om hon mest bott i Brasilien eller Tyskland fram till hon var lite över 30.
Lite då och då kommer artiklar i pressen om Silvias undermåliga svenska, varför har hon så kraftig brytning? Att hon var vuxen när hon började med svenskan är inget skäl.

Skillnaden stavas intelligens.

Mary har en högskoleexamen i bagaget med inriktning mot företagsekonomi och juridik samt gedigen arbetserfarenhet; Silvia var bara värdinna på ett evenemang som kungen bevistade i egenskap av statschef. Ja, och någon tolkutbildning i spanska har vår drottning också genomgått men då hon har portugisiska som ett av sina modersmål borde det inte utgjort någon större ansträngning.

Jag har träffat östeuropéer som enbart vistats i Sverige ett par år och de talar redan med mindre brytning än Silvia. Och då är det ändå en helt annan språkfamilj vi pratar om.

Det är en helt enkelt en annan klass på den danska kungafamiljen.
Citera
2026-01-31, 17:39
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending

Mary har en högskoleexamen i bagaget med inriktning mot företagsekonomi och juridik samt gedigen arbetserfarenhet; Silvia var bara värdinna på ett evenemang som kungen bevistade i egenskap av statschef. Ja, och någon tolkutbildning i spanska har vår drottning också genomgått men då hon har portugisiska som ett av sina modersmål borde det inte utgjort någon större ansträngning.

Jag har träffat östeuropéer som enbart vistats i Sverige ett par år och de talar redan med mindre brytning än Silvia. Och då är det ändå en helt annan språkfamilj vi pratar om.

Silvia håller HÖG klass, men just detta om hennes språkbegåvning blev överdrivet från början. Hon var 33 år när hon flyttade till Sverige, och vid den åldern ÄR det svårt att lära sig ett språk perfekt och flytande. Detta är inget konstigt i sig. Det enda olyckliga var som sagt att hennes språkbegåvning överdrevs från början, och därför förväntar sig människor MER av henne än av andra människor.

Ja, både Mary och Marie verkar vara genuina språkbegåvningar, och det är väl bra för dem! Jag tror aldrig att jag skulle ha kunnat få in de danska språkljuden så perfekt, för något i mitt inre värjer sig mot att låta så..!
Citera
2026-01-31, 18:42
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Silvia håller HÖG klass, men just detta om hennes språkbegåvning blev överdrivet från början. Hon var 33 år när hon flyttade till Sverige, och vid den åldern ÄR det svårt att lära sig ett språk perfekt och flytande. Detta är inget konstigt i sig. Det enda olyckliga var som sagt att hennes språkbegåvning överdrevs från början, och därför förväntar sig människor MER av henne än av andra människor.

Ja, både Mary och Marie verkar vara genuina språkbegåvningar, och det är väl bra för dem! Jag tror aldrig att jag skulle ha kunnat få in de danska språkljuden så perfekt, för något i mitt inre värjer sig mot att låta så..!

Jag vidhåller ändå att det rent generellt är en högre klass på danskarna. Margrethe till exempel är cool som få, en riktigt häftig dam med egen stil som utmärkt sig som både konstnär och illustratör i egen rätt, till skillnad från vår plagiatprins (1, 2, 3).

Margrethe har dessutom hållit pli på sina söner till skillnad från Harald och C-G. Frederik dejtade också en kvinna som ansågs ämbetet olämplig innan han träffade Mary, och Margrethe gjorde klart i ej otydliga ordalag om att hon inte skulle acceptera henne som blivande drottninggemål.

Jag vet inte hur snacket gick om Silvia när hon och kungen gifte sig - jag var inte ens född då - så jag kan enbart bedöma henne i efterhand. Silvia har alltid sett väldigt presentabel ut, men en verkligt intelligent kvinna hade aldrig fattat tycke för vår kung, det säger ju sig själv.

Däremot har jag läst mig till att hon är duktig i värdinnerollen i bakgrunden, och sådant är väl nog så viktigt för en drottning.
Citera
2026-01-31, 20:06
Medlem
outback4s avatar
Citat:

Vad ska vi då tycka om engelska kungahuset kan vi ta vid annat tillfälle bara lägga till att det märks att William liknar Diana och Harry slusk brås på Charles..nog sagt.
Och norska kungafamiljen? Känns lite udda och rörigt där, mest problemfylld av de skandinaviska kungahusen men kronprins Haakon verkar stabil, men inte prövats än i större utsträckning, det är mer ordning och reda i danska kungafamiljen, men det beror på att drottning Mary är så mycket mer drottninglik än nånsin Mette Marit kan bli.
Tillbaka till Bernadottes. Menar du att drottning Silvia inte är så smart? Vad är kung Carl Gustaf i så fall? Ett snäpp under Silvia skulle jag säga intelligensmässigt. Och Carl Philip? nä vi släpper det..

Utan att veta såklart men den bilden har de flesta att det är Silvia som är navet i kungafamiljen. Dyslexi har inte Sommerlaths vad jag vet.
Att Silvia var över 30 innan hon flyttade till Sverige och lärde sig svenska kan inte vara största orsaken till den bristfälliga språkbruket. Hur det är med Sivias intelligens och utbildningar låter jag vara osagt.

Men det är bedrövlig dålig svenska hon talar efter alla dessa år.
Hörde häromdagen skidskyttekaptenen tyske Johannes Lukas prata en betydligt bättre svenska än drottningen och han kom hit som 26 åring 2019. Tror inte en skidskyttetränare har så mycket mer intelligens än en drottning. Det handlar om annat. Tror inte Silvia varit intresserad av att lära sig helt enkelt.
Citera
2026-02-01, 00:16
Medlem
Citat:
Jag vidhåller ändå att det rent generellt är en högre klass på danskarna. Margrethe till exempel är cool som få, en riktigt häftig dam med egen stil som utmärkt sig som både konstnär och illustratör i egen rätt, till skillnad från vår plagiatprins (1, 2, 3).

Margrethe har dessutom hållit pli på sina söner till skillnad från Harald och C-G. Frederik dejtade också en kvinna som ansågs ämbetet olämplig innan han träffade Mary, och Margrethe gjorde klart i ej otydliga ordalag om att hon inte skulle acceptera henne som blivande drottninggemål.

Jag vet inte hur snacket gick om Silvia när hon och kungen gifte sig - jag var inte ens född då - så jag kan enbart bedöma henne i efterhand. Silvia har alltid sett väldigt presentabel ut, men en verkligt intelligent kvinna hade aldrig fattat tycke för vår kung, det säger ju sig själv.

Däremot har jag läst mig till att hon är duktig i värdinnerollen i bakgrunden, och sådant är väl nog så viktigt för en drottning.

Kung Frederik utbildades i den militära elitenheten Frømandskorpset och han har tjänstgjort i Siriuspatrullen på Grönland:

https://da.wikipedia.org/wiki/Frederik_10.
Citera
2026-02-21, 11:48
Avstängd
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/396452

Jag orkar inte lyssna på podden, så jag citerar bara rubriken: "Epsteins mystiska paket till prinsessan". Han har alltså skickat två mystiska paket till Alexandra (måste det väl gälla, "ex-prinsessan"?). Undrar om hon också var i Epsteins stall, och fick betalt för deltagandet i ormgropar genom en introduktion till Prins Joachim, genom någon bordellmamma i Danmark motsvarande vår Barbro? Det här behöver media gräva i!

Vore ju alldeles fantastisk om vi äntligen kunde bli av med alla kungahusen i Skandinavien genom Epstein! Då har han gjort NÅGON nytta i alla fall - fast det inte var det som var tanken!
Citera
2026-02-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/396452

Jag orkar inte lyssna på podden, så jag citerar bara rubriken: "Epsteins mystiska paket till prinsessan". Han har alltså skickat två mystiska paket till Alexandra (måste det väl gälla, "ex-prinsessan"?). Undrar om hon också var i Epsteins stall, och fick betalt för deltagandet i ormgropar genom en introduktion till Prins Joachim, genom någon bordellmamma i Danmark motsvarande vår Barbro? Det här behöver media gräva i!

Vore ju alldeles fantastisk om vi äntligen kunde bli av med alla kungahusen i Skandinavien genom Epstein! Då har han gjort NÅGON nytta i alla fall - fast det inte var det som var tanken!

Lyssnade inte på podden, men har läst https://www.seoghoer.dk/kongelige/dokumenterne-afsloerer-jeffrey-epstein-og-ghislaine-maxwell-sendte-post-til-alexandra-paa

Så ja, det handlar om Alexandra. Ett paket i december 2003, och ett paket i februari 2004. Hon själv påstår att hon inte har något minne av det. Men många skulle nog förneka kontakt eller post/paket från Epstein.

Dock oklart vad som var i paketen, eller varför Epstein skickade till henne eller hur de känner varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in