2011-09-07, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ska polisen välja vilken trafik som var mest intressant? Är trafik efter 29 augusti intressant? Är det intressant om någon ringde eller messade, om signalerna gick fram och var M:s mobil befann sig då?

Vem ska avgöra det då? Kan vi inte bara lägga ner denna mörkläggningsanklagelse tills vi vet hur det faktiskt ligger till? I den frågan går det ju att få fram fakta.
Senast redigerad av Mariooo 2011-09-07 kl. 08:51.
Citera
2011-09-07, 08:52
Medlem
Citat:
Advokaten begärde under eller strax före rättegången att få ut listor. Polisen gjorde 24 augusti en sammanställning som har publicerats i tråden. Den är ofullständig och innehåller en motsägelse.

Om du läser tråden för igår ser du att FS svarar på mina frågor att advokaten har fått en cd och FS ska försöka få ta del av den.

Men under rättegången kom bara sammanställningen, där polisen har valt ut intressanta partier. Det kallar jag att mörka.

Tittar man genom FUP ser man att i den maskade version så är det bl.a. folks telefonnummer som man velat skydda. Det kan mycket väl vara så att det finns personer som ringt på Marinas mobil före och efter hon försvunnit som inte vill att deras nummer ska komma till advokatens och hans klients kännedom. Jag gissar alltså på den sortens sekretess. Förhoppningsvis har polisen kollat upp dessa uppringningar o kontakter.
Citera
2011-09-07, 09:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Ok, man kan köpa den teorin, men för att gå vidare så bör du ge ett tidsspann som detta ska ha skett inom. Det låter bra så långt som till att gm kommer till parkeringen men det förefaller mindre troligt att de åker i gms bil till bostaden, varför tar de inte varsin, slår följe? Eller varför inte hennes? Sedan får åtminstone jag förutsätta att detta ska ha skett efter att F lämnat bostaden, även om det verkar som att mycket kan hända i bostaden utan att han märker det, ligger o sover osv. Så när skulle då gärningen ha skett?

Jag utgår vidare från att du menar enligt hypotesen att det är M som gör kontaktuttaget kring 11.00, att det är hon som försöker komma in på sin egen dator 12.14, att det är hon som skickar sms:et till systern kring 14.30 där hon säger att hon inte kan prata och är på väg till Lidköping alt Linköping, att det är hon som i samma veva gör fordonsförfrågan i närheten av hemmet osv. Eller menar du att det är mördaren som gör detta och att hon således mördas någon gång mitt på dagen?

Vore bra om du kan redovisa när du tror att det är M och när du tror att det är någon annan (och vem) som använder Ms mobil, dator, kort osv. Lyckas du bra ska vi nog kunna vidga vyerna rätt ordentligt.
Jag framförde inte en hypotes, jag gav en rimlig förklaring till Zurfarn08:s inlägg och påpekade att om man vidgar vyerna är det lätt att hitta em rimlig förklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om en date kom via pendeltåget o Marina mötte upp där skulle de naturligtvis tagit hennes bil till hennes hus. Möttes de någon annanstans i varsin bil och sedan åkte mot Marinas hem, varför åkte hon då inte ändå fram till sitt hus med sin bil? Varför parkera 5 km från hemmet?

Har du någon rimlig förklaring?
Citera
2011-09-07, 09:10
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Tittar man genom FUP ser man att i den maskade version så är det bl.a. folks telefonnummer som man velat skydda. Det kan mycket väl vara så att det finns personer som ringt på Marinas mobil före och efter hon försvunnit som inte vill att deras nummer ska komma till advokatens och hans klients kännedom. Jag gissar alltså på den sortens sekretess. Förhoppningsvis har polisen kollat upp dessa uppringningar o kontakter.

Ja, jag tror också det handlar om sekretess.
Det finns ju ändå fler saker som är märkliga i förundersökningen. Bl.a. att man har utgått från att dessa mobiler det handlar om är de enda som använts under tiden. Är de säkra på att det inte finns ngn icke-redovisad lur som innehåller mer intressant trafik?
Ett jävla jobb att kolla telefontrafik samt sms för en viss mast under en tidsperiod, men ändå.

Sedan är det märkligt att det enbart redovisas en dörrknackning i området då polisen pratat med människor vid åtminstone 2-3 tillfällen.
Om jag hade fått spontanbesök av polisen som undrar om jag sett ngn bil en viss dag så hade jag svävat på målet. Det hade garanterat varit svårt att svara på det så spontant. Hade jag däremot fått tänka i lugn och ro några dgr så hade jag kanske kunnat precisera tid och datum, tack vare andra saker jag gjort under den aktuella tiden.
Troligtvis hade jag upplyst polisen om detta, men det är långt ifrån alla som fungerar så. Många tänker att det är en obetydlig sak, andra är kanske rädda och en hel drös vill inte bli inblandade och/eller vittna för det är obehagligt.

Vad framkom vid de uppföljande dörrknackningarna? Tider och iakttagelser som inte stämde in i polisens teori?
Senast redigerad av rubbergirl 2011-09-07 kl. 09:13.
Citera
2011-09-07, 09:14
Medlem
Citat:
Jag framförde inte en hypotes, jag gav en rimlig förklaring till Zurfarn08:s inlägg och påpekade att om man vidgar vyerna är det lätt att hitta em rimlig förklaring.

Jaha ok, jag ändrar min fråga då och hoppas på svar:

Ok, man kan köpa den rimliga förklaringen, men för att gå vidare så bör du ge ett tidsspann som detta ska ha skett inom. Det låter bra så långt som till att gm kommer till parkeringen men det förefaller mindre troligt att de åker i gms bil till bostaden, varför tar de inte varsin, slår följe? Eller varför inte hennes? Sedan får åtminstone jag förutsätta att detta ska ha skett efter att F lämnat bostaden, även om det verkar som att mycket kan hända i bostaden utan att han märker det, ligger o sover osv. Så när skulle då gärningen ha skett?

Jag utgår vidare från att du menar enligt den här rimliga förklaringen att det är M som gör kontaktuttaget kring 11.00, att det är hon som försöker komma in på sin egen dator 12.14, att det är hon som skickar sms:et till systern kring 14.30 där hon säger att hon inte kan prata och är på väg till Lidköping alt Linköping, att det är hon som i samma veva gör fordonsförfrågan i närheten av hemmet osv. Eller menar du att det är mördaren som gör detta och att hon således mördas någon gång mitt på dagen?

Vore bra om du kan redovisa när du tror att det är M och när du tror att det är någon annan (och vem) som använder Ms mobil, dator, kort osv. Lyckas du bra ska vi nog kunna vidga vyerna rätt ordentligt.

Det följer ju en del komplikationer med din "rimliga förklaring" och jag tycker det vore intressant att höra hur du hittar ytterligare rimliga förklaringar.
Citera
2011-09-07, 09:37
Medlem
Artmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vet du vad du ska tro om pistolen, då?

Du och M hämtade pistolen hos en släkting. Sedan har ni enligt dig provskjutit vapnet. Du vet precis var M förvarade alla sina andra vapen - förutom just den här pistolen. Tidigare har du berättat att pistolen förvarades tillsammans med en hagelbössa. - Men vad hände efter provskjutningen? Låg det inte också i ditt intresse att veta vart pistolen tog vägen?

När provsköts vapnet? - Var det i april 2010?

Har du något som helst minne av hur pistolen såg ut, hur tung den var, t ex? Färg? - Var fanns ammunitionen? Hur såg patronerna ut? - Var pistolen lättskjuten? - Träffade ni era vattenflaskor? - På vilket avstånd sköt ni? - Kan du leta upp någon bild på nätet som liknar pistolen ni sköt med?

Jag vet inte var Marina förvarade den.
Vi hämtade den och hagelbössan hemma hos L & L-R J på Tjörn.
Det gjorde den först sen flyttade Marina på den.
Vet inte vart hon la den efteråt.
Nej det gjorde det inte eftersom det inte är mitt vapen.

Ja, jag vet vad det är för en pistol eftersom dom visat bild på en likadan för mig.
Citera
2011-09-07, 09:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jaha ok, jag ändrar min fråga då och hoppas på svar:

Ok, man kan köpa den rimliga förklaringen, men för att gå vidare så bör du ge ett tidsspann som detta ska ha skett inom. Det låter bra så långt som till att gm kommer till parkeringen men det förefaller mindre troligt att de åker i gms bil till bostaden, varför tar de inte varsin, slår följe? Eller varför inte hennes? Sedan får åtminstone jag förutsätta att detta ska ha skett efter att F lämnat bostaden, även om det verkar som att mycket kan hända i bostaden utan att han märker det, ligger o sover osv. Så när skulle då gärningen ha skett?

Jag utgår vidare från att du menar enligt den här rimliga förklaringen att det är M som gör kontaktuttaget kring 11.00, att det är hon som försöker komma in på sin egen dator 12.14, att det är hon som skickar sms:et till systern kring 14.30 där hon säger att hon inte kan prata och är på väg till Lidköping alt Linköping, att det är hon som i samma veva gör fordonsförfrågan i närheten av hemmet osv. Eller menar du att det är mördaren som gör detta och att hon således mördas någon gång mitt på dagen?

Det följer ju en del komplikationer med din "rimliga förklaring" och jag tycker det vore intressant att höra hur du hittar ytterligare rimliga förklaringar.
Jag tänker inte utveckla teorin, inte nu iaf. Jag bara gav Zurfarn08 en rimlig förklaring på de frågor som han ställde, och ansåg att om h*n hade vidgat vyerna hade han inte behövt be om en förklaring.
Citera
2011-09-07, 09:49
Medlem
Artmixs avatar
Citat:
@Artmix När du ringde till M 30/7, från vilken telefon ringde du då?

Från hemtelefon.
Citera
2011-09-07, 09:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artmix
Från hemtelefon.
Gick signaler fram? Kom du till mobilsvar direkt eller efter väntan?
Citera
2011-09-07, 09:56
Medlem
Artmixs avatar
Citat:
Gick signaler fram? Kom du till mobilsvar direkt eller efter väntan?

Det gick direkt till mobilsvar.
Citera
2011-09-07, 09:59
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
1. Vet du vad du ska tro om pistolen, då?

Du och M hämtade pistolen hos en släkting. Sedan har ni enligt dig provskjutit vapnet. Du vet precis var M förvarade alla sina andra vapen - förutom just den här pistolen. Tidigare har du berättat att pistolen förvarades tillsammans med en hagelbössa. - 2. Men vad hände efter provskjutningen? Låg 3. det inte också i ditt intresse att veta vart pistolen tog vägen?

4a. När provsköts vapnet? - 4b. Var det i april 2010?

5a. Har du något som helst minne av hur pistolen såg ut, hur tung den var, t ex? 5b. Färg? - 6. Var fanns ammunitionen? Hur såg patronerna ut? - 7. Var pistolen lättskjuten? - 8. Träffade ni era vattenflaskor? - 9. På vilket avstånd sköt ni? - 10. Kan du leta upp någon bild på nätet som liknar pistolen ni sköt med?

1. Jag vet inte var Marina förvarade den.
Vi hämtade den och hagelbössan hemma hos L & L-R J på Tjörn.
Det gjorde den först sen flyttade Marina på den.
2. Vet inte vart hon la den efteråt.
3. Nej det gjorde det inte eftersom det inte är mitt vapen.

Ja, jag vet vad det är för en pistol eftersom dom visat bild på en likadan för mig.

Med lite god vilja kan man anse frågorna 1-3 besvarade men hur är det med frågorna 4-10, blev det för jobbigt att besvara dem?
Citera
2011-09-07, 10:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det gick direkt till mobilsvar.
Tack för det.

Det framkommer av telefonlistans sista sida att ett samtal gick från M:s hemtelefon till mobil under perioden 100725-100803. Det kan vara ditt samtal, eller försök till rättare sagt. Det samtalet är inte detaljredovisat som samtal mellan 100727-100729. Så om vi bara får fram detaljerade telefonlistor för hela perioden som Telia har redovisat så kan det bekräftas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in