2012-10-26, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det är åklagaren som begär resning. Vissa saker som behandlades i TR/HR har idag tappat relevans när kroppen är funnen. Åklagaren behöver inte längre lägga ner en massa tid på att övertyga rätten om att Marina är mördad och inte befinner sig någon annanstans.

Domen är vad domen är, skall man riva upp den får man visa att den på punkt efter punkt är fel.
Kroppen har ingen relevans för det vi har diskuterat.
Osv.
Citera
2012-10-26, 09:08
Bannlyst
Citat:
Hur tänkte du själv när du gång på gång skrev att spår från FS på fyndet kan ha sin naturliga förklaring då han bodde med offret?
Det är istället bristen på spår från någon annan än honom som kommer vara högst relevant.

Svara på min fråga istället.
En till: Varför skulle avsaknaden av spår leda till resning ? Det är ju invisible gun - inte smoking gun.
Citera
2012-10-26, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Domen är vad domen är, skall man riva upp den får man visa att den på punkt efter punkt är fel.
Kroppen har ingen relevans för det vi har diskuterat.
Osv.

Nej, du har helt fel. För att få en resning beviljad behövs nya bevis som inte fanns under tidigare rättegångar. Som i det här fallet att kroppen hittats. Självklart tappar vissa saker relevans när ett mord nu kan bevisas.
Citera
2012-10-26, 09:13
Bannlyst
Citat:
Svara på min fråga istället.
En till: Varför skulle avsaknaden av spår leda till resning ? Det är ju invisible gun - inte smoking gun.

Rätten behöver knappast undra om någon gömt Marinas kropp i skogen. Saknas det spår från någon annan än FS är det självklart en stor sak som ytterligare motiverar att en resning beviljas.
Citera
2012-10-26, 09:15
Bannlyst
Citat:
Nej, du har helt fel. För att få en resning beviljad behövs nya bevis som inte fanns under tidigare rättegångar. Som i det här fallet att kroppen hittats. Självklart tappar vissa saker relevans när ett mord nu kan bevisas.

Men ge dig nu, vi har pratat om nya bevis redan jag beskrev med exempel hur kroppen inte ett nytt bevis.

Det är inte fel att hoppas, men du skriver som om du vet bättre än åklagare och HD och det inger falska förhoppningar i tråden, jag vill inte ha osanningar om uppenbara fakta.
Fortsätt hoppas, det gör vi alla.
Citera
2012-10-26, 09:17
Bannlyst
Citat:
Rätten behöver knappast undra om någon gömt Marinas kropp i skogen. Saknas det spår från någon annan än FS är det självklart en stor sak som ytterligare motiverar att en resning beviljas.

Eftersom du inte svara på min fråga:
Citat:
Kan du motivera varför beviskraven sänks för att en MT bor på samma adress som offret ?
Jag hittar inget lagrum för detta.

Så får vi ta påståendet som en ren lögn från din sida:
Citat:
Mariooo
Eftersom spår från FS på fyndet möjligtvis kan förklaras med att han bodde i huset bör inte det vara det väsentliga för en resning.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2012-10-26 kl. 09:20.
Citera
2012-10-26, 09:18
Bannlyst
Citat:
Men ge dig nu, vi har pratat om nya bevis redan jag beskrev med exempel hur kroppen inte ett nytt bevis.

Det är inte fel att hoppas, men du skriver som om du vet bättre än åklagare och HD och det inger falska förhoppningar i tråden, jag vill inte ha osanningar om uppenbara fakta.
Fortsätt hoppas, det gör vi alla.

Jag tänker inte ge mig när det är du som har fel. Självklart är kroppen ett av det viktigaste nya bevisen som inte fanns under tidigare rättegångar. Dödsorsaken är ett till viktigt bevis som inte heller kunde bevisas till fullo tidigare. Det kan det nu.
Citera
2012-10-26, 09:19
Bannlyst
Citat:
Eftersom du inte svara på min fråga:

Så får vi ta påståendet dom en ren lögn från din sida:

Sluta påstå att det är lögn. Jag skrev kan MÖJLIGTVIS....
Men du menar alltså att hittar de spår från FS på fyndet så är det bevis för att han dödade henne?
Citera
2012-10-26, 09:25
Bannlyst
Citat:
Jag tänker inte ge mig när det är du som har fel. Självklart är kroppen ett av det viktigaste nya bevisen som inte fanns under tidigare rättegångar. Dödsorsaken är ett till viktigt bevis som inte heller kunde bevisas till fullo tidigare. Det kan det nu.

Var i HRs dom står det att avsaknaden av kroppen har betydelse för bevisningen eller fallet ?
Här instämmer inte HR i TRs utsaga.

Kroppen i sig har inte betydelse för resningen.
Citera
2012-10-26, 09:27
Bannlyst
Citat:
Var i HRs dom står det att avsaknaden av kroppen har betydelse för bevisningen eller fallet ?
Här instämmer inte HR i TRs utsaga.

Kroppen i sig har inte betydelse för resningen.

Jag litar naturligtvis på Tomas Bodström som sa i efterlyst att det krävs exempelvis nya bevis, som i det här fallet att kroppen hittats. På vilka grunder tror du att de nu arbetar på en rening?
Citera
2012-10-26, 09:28
Bannlyst
Citat:
Sluta påstå att det är lögn. Jag skrev kan MÖJLIGTVIS....
Men du menar alltså att hittar de spår från FS på fyndet så är det bevis för att han dödade henne?

Ah du ändrade dig. - Bra.

Nej, var får du sådant idiotiskt från ? Spår från FS kan ju hamnat där av naturliga skäl, sådana spår får bedömas utifrån den synvinkeln.

Allt talar för att det inte finns några spår - tyvärr.
Citera
2012-10-26, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ah du ändrade dig. - Bra.

Nej, var får du sådant idiotiskt från ? Spår från FS kan ju hamnat där av naturliga skäl, sådana spår får bedömas utifrån den synvinkeln.

Allt talar för att det inte finns några spår - tyvärr.

Jag har inte ändrat något. Det är du som inte kan läsa.

Ja, och vem ska avgöra de eventuella spårens betydelse tycker du? Det är väl väldigt passande att en domstol får ta ställning till det? När kom de dit och hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in