2012-07-20, 10:03
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FUP, sid 200, om Hyundaien:

Jag är tveksam till att det går att slanga när bilen är larmad.

FUP, sid 214, om Lupon:

Bränslerymd hittar jag inte. Den som är intresserad kan googla.

Rött fält är väl reserven, hur får man det till en kvarts tank?
Citera
2012-07-20, 10:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Rött fält är väl reserven, hur får man det till en kvarts tank?
Kvarts tank gällde den koreanska bilen.
Citera
2012-07-20, 10:05
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Kvarts tank gällde den koreanska bilen.

Just det, jag läste igen och såg att det gällde Lupon.
Citera
2012-07-20, 10:08
Bannlyst
Citat:
FUP, sid 200, om Hyundaien:

Jag är tveksam till att det går att slanga när bilen är larmad.

FUP, sid 214, om Lupon:

Bränslerymd hittar jag inte. Den som är intresserad kan googla.

Nu är jag övertygad om att FS hade tillgång till Marinas Hyundai hela tiden, inklusive nycklarna. Om inte annat så fanns reservnycklarna i huset så FS kan slanga bilen utan att larmet gick igång. Men jag tror att han körde upp bränslet vid sina turer runt om i skogarna. 34 liter ska Lupons tank rymma.
Citera
2012-07-20, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja, inte säger det avtrycket att FS är oskyldig i alla fall. Du vet att det finns en massa naturliga förklaringar till det. Endast det avtrycket säger inte att det finns någon alternativ gm. Det räcker inte.

Har du lyssnat på detta ?
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.2shared.com%2Fcomplet e%2F7aawUBw7%2FEnarG_Fingeravtryck_p_sngbotte.html

Rätten drar nog efter andan av polisens ovilja att följa upp bevis.
Nej sannerligen pekar inte ALLTING mot FS. Rätten sa i sitt utlåtande att INGENTING visar på FS som GM, inte ens sammantaget.
Citera
2012-07-20, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Har du lyssnat på detta ?
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.2shared.com%2Fcomplet e%2F7aawUBw7%2FEnarG_Fingeravtryck_p_sngbotte.html

Rätten drar nog efter andan av polisens ovilja att följa upp bevis.
Nej sannerligen pekar inte ALLTING mot FS. Rätten sa i sitt utlåtande att INGENTING visar på FS som GM, inte ens sammantaget.

Jag har lyssnat och jag tror inte alls att rätten drog efter andan..De kunde inte jämföra avtrycket med Marinas och flera oskyldiga personer har hanterat sängen och kan då mycket väl avsatt avtrycket, vilket rätten förstår. Hade de funnits någon person förutom FS som blivit misstänkt hade de självklart jämfört avtrycket mot den personen. Men problemet är att det inte finns någon annan misstänkt än FS. Du har fel när du påstår att ingenting pekar på FS som gm. Bevisen räckte dock inte till fällande dom.

Du har ju själv skrivit ett flertal gånger att FS är den troligaste gärningsmannen. Vad grundar du det på? Din magkänsla kanske?
Senast redigerad av Mariooo 2012-07-20 kl. 10:20.
Citera
2012-07-20, 10:20
Bannlyst
Citat:
Jag har lyssnat och jag tror inte alls att rätten drog efter andan..De kunde inte jämföra avtrycket med Marinas och flera oskyldiga personer har hanterat sängen och kan då mycket väl avsatt avtrycket, vilket rätten förstår. Hade de funnits någon person förutom FS som blivit misstänkt hade de självklart jämfört avtrycket mot den personen. Men problemet är att det inte finns någon annan misstänkt än FS. Du har fel när du påstår att ingenting pekar på FS som gm. Bevisen räckte dock inte till fällande dom.

Källa på "vilket rätten förstår"

HR 8-9
Att dessa omständigheter är väl förenliga med gärningspåståendet innebär dock inte att omständigheterna inte kan ha andra förklaringar, inte ens om de ses sammantagna.
Citera
2012-07-20, 10:26
Bannlyst
Citat:
Källa på "vilket rätten förstår"

HR 8-9
Att dessa omständigheter är väl förenliga med gärningspåståendet innebär dock inte att omständigheterna inte kan ha andra förklaringar, inte ens om de ses sammantagna.

Då kan ju du lämna källa på att rätten drog efter andan, vilket jag har svårt att tro att de gjorde.

Varför ska det vara så svårt för dig att förstå att de måste ha skäl att jämföra avtrycket med misstänkt person? Vad skulle det tjäna till att få bekräftat att avtrycket var Marinas, hennes mammas, den nya hyresgästen etc? Det säger ändå inte att FS är oskyldig. Men låt säga att de skulle få bekräftat att avtrycket tillhör den nya hyresgästen? Då finns det alltså ingenting som talar för en alternativ gärningsman enligt dig?
Citera
2012-07-20, 10:35
Bannlyst
Citat:
Då kan ju du lämna källa på att rätten drog efter andan, vilket jag har svårt att tro att de gjorde.

Varför ska det vara så svårt för dig att förstå att de måste ha skäl att jämföra avtrycket med misstänkt person? Vad skulle det tjäna till att få bekräftat att avtrycket var Marinas, hennes mammas, den nya hyresgästen etc? Det säger ändå inte att FS är oskyldig. Men låt säga att de skulle få bekräftat att avtrycket tillhör den nya hyresgästen? Då finns det alltså ingenting som talar för en alternativ gärningsman enligt dig?

Nej, de måste inte ha skäl, de kan jämföra fingeravtrycket för att utesluta en GM, polisen undlät utföra detta, ett tjänstefel som gör att mördaren går fri i värsta fall.

2§ pkt.3
"Om det behövs för att utreda brott på vilket fängelse kan följa, får fingeravtryck och
fotografi tas...av den som inte är misstänkt för brottet"
Citera
2012-07-20, 10:43
Bannlyst
Citat:
Nej, de måste inte ha skäl, de kan jämföra fingeravtrycket för att utesluta en GM, polisen undlät utföra detta, ett tjänstefel som gör att mördaren går fri i värsta fall.

2§ pkt.3
"Om det behövs för att utreda brott på vilket fängelse kan följa, får fingeravtryck och

Men i det här fallet skulle det inte tjäna något till att utesluta de oskyldiga som har hanterat sängen. Och du måste hålla med om att sannolikheten är väldigt stor att avtrycket är Marinas eget? Var ska de dra gränsen? Jag vet att vissa tycker att de borde ha jämfört avtrycket med Marinas kontakter, men det kan de inte göra då de inte var eller är på det minsta vis misstänkta. Jag tror inte att det heller hade gjort någon större skillnad om avtrycket varit FS:s. Han bodde i huset och det hade inte haft något större bevisvärde.
Citera
2012-07-20, 10:51
Bannlyst
Citat:
Men i det här fallet skulle det inte tjäna något till att utesluta de oskyldiga som har hanterat sängen. Och du måste hålla med om att sannolikheten är väldigt stor att avtrycket är Marinas eget? Var ska de dra gränsen? Jag vet att vissa tycker att de borde ha jämfört avtrycket med Marinas kontakter, men det kan de inte göra då de inte var eller är på det minsta vis misstänkta. Jag tror inte att det heller hade gjort någon större skillnad om avtrycket varit FS:s. Han bodde i huset och det hade inte haft något större bevisvärde.

Som sagt går det alldeles utmärkt att jämföra mot vem som helst.

2§ pkt.3

Gränsdragningen är upp till polisen att utföra för att få fingeravtrycket till bevisvärde. I det här fallet blev det till FS fördel att man inte gått vidare med fingeravtrycket.

Men det värsta är att polisens ovilja har lett till att en GM kan gå fri.
Citera
2012-07-20, 10:55
Medlem
Quarrels avatar
I FUP, sid 203f kan man läsa att topsningar från den koreanska bilens dörrhandtag, ratt, växelspak och handbroms har gått till arkiv. Polisen har alltså inte ens försökt utreda vem som körde bilen senast. Var inte det intressant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in