2012-04-19, 23:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
En undran: Måste man hålla på att gissa varför vissa djur inte käkat upp kroppen?? Hur ska vi veta hur ett vildsvin tänker? Men som andra skrivit kanske M luktade på ett speciellt sätt eller så var plasten inte så lockande. Skogen är dessutom fulla v annat som möjligen doftar godare. Plus då grankvistarna som ju faktiskt gömt kroppen, för såväl vildsvin som människor.
Det är intressant att veta hur länge kroppen har funnits där. Jag kan tänka mig att en kropp i det fria förintas intill benknotor på ett par år, men denna var förpackad. Finns det djur, rävar, vildsvin, andra djur som förstör en plastförpackning?
Citera
2012-04-19, 23:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
En undran: Måste man hålla på att gissa varför vissa djur inte käkat upp kroppen?? Hur ska vi veta hur ett vildsvin tänker? Men som andra skrivit kanske M luktade på ett speciellt sätt eller så var plasten inte så lockande. Skogen är dessutom fulla v annat som möjligen doftar godare. Plus då grankvistarna som ju faktiskt gömt kroppen, för såväl vildsvin som människor.

Nej, vi behöver inte gissa egentligen, det har troligen inte varit någon påverkan
från t.ex vildsvin mest beroende på att förekomsten av vildsvin inte är så
frekvent i det område som kroppen påträffades.

Allt enligt en annan postare, men om det hade funnits hungriga eller rättare
sagt utsvultna svin i närheten så hade inget granris i världen kunnat skyddat
kroppen från påhälsning.
Citera
2012-04-19, 23:04
Moderator
Eerieyes avatar
Med tanke på att kroppen låg där den låg - vet man om den tidigare åtalade hade ägnat sig åt exempelvis kabelstölder och -bränning? (Där förekommer ju en del sådant, har jag förstått).

Annars är väl vildsvin som råttor, duvor och måsar - de följer människan. Finns inga människor i närheten så trivs inte dessa arter. Svartedalen är ju i det närmaste folktom.
Citera
2012-04-19, 23:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tack för informationen Hamilkar, då kan vi kanske gå in på den eventuella
resningsansökan som kan komma.

Det krävs ju ganska mycket för att få till en sådan så vad tror ni andra?

Jag tror personligen att det krävs graverande bevis och om det sköts som
tidigare i fallet så lär ju inte det komma fram något nytt.
Jag tror också att det krävs graverande bevis. Efter vad jag har förstått är det svårare att få till en resning som är till men för den tilltalade än tvärtom.

Men jag hoppas att GM åker fast, oavsett vilket brott han har begått. Brottsrubriceringen går bara att gissa nu.
Citera
2012-04-19, 23:08
Medlem
essohasses avatar
Citat:

Detta är i runda slängar förutsättningarna.

Allmänt sett så anses det för en fällande dom i ett indiciemål krävas att det skall
kunna klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte
gärningsmannen befunnit på eller i åtminstone närheten av brottsplatsen, att
denne haft möjlighet att utföra gärningen och att en annan gärningsman kan
uteslutas.
” (RH 1998:88)
Citera
2012-04-19, 23:09
Medlem
Kams avatar
Betr djurs framfart undrar jag om det verkligen var endast plast kring paketet. Om det var en presenning så är den väl betydligt segare och därför motståndskraftigare. Nu är det som det är, och jag hoppas att det verkligen fanns en jacka i paketet Och pistolen förstås.
Citera
2012-04-19, 23:10
Medlem
Citat:

Att få till en resning nu direkt anser jag skulle kunna gå. I de två domarna tidigare har det funnits tvivel om att marina varit död då man inte haft en kropp. Eftersom man kan ha tvivel om hon varit död kan man inte döma någon för mord. Detta anser jag vara huvudsaken till de friande domarna. Nu finns kroppen, bevisligen död. Och som vi bara kan ana än så länge liggande på en blodig madrass som har funnits i hennes säng, på grund av att hon mördades i sitt hem. Denna gång vill man nog vara på något säkrare grund för åtal och letar efter något mer bindande bevis.
Citera
2012-04-19, 23:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Detta är i runda slängar förutsättningarna.

Allmänt sett så anses det för en fällande dom i ett indiciemål krävas att det skall
kunna klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte
gärningsmannen befunnit på eller i åtminstone närheten av brottsplatsen, att
denne haft möjlighet att utföra gärningen och att en annan gärningsman kan
uteslutas.
” (RH 1998:88)

Ok, men vad gäller i ett sådant här fall egentligen, gammal bevisning som
har bedömts men förkastats går inte att återanvända eller hur?

Och eftersom de som har utrett fallet konsekvent har förkastat teorier
om en alternativ gärningsman kan man verkligen åberopa det som
du citerar?

Som jag har förstått det, rätt eller fel så har de från första stund ansett
FS som den enda kandidaten till förövare.
Citera
Medlem
En undran till: vad tror ni om detta med madrassen, det lär väl vara den försvunna blommiga bäddmadrassen får vi anta. Om det nu skulle vara den, hur tror ni att F kan komma att påverkas av det faktumet?

Han har ju tidigare hävdat att någon bäddmadrass användes minsann aldrig, nä, Marina låg rätt på resårbotten och sov, men hur tror ni polisen kommer att se på den uppgiften om bäddmadrassen nu hittas.

Jag antar att F kommer neka i sten och komma med någon vidrigt löjligt pisam förklaring som att den där bäddmadrassen måste en nätälskare rotat upp ur något gammalt förråd och lindat in henne i, men för oss andra står det väl rätt klart att om det är bäddmadrassen har den används för att frakta ned M ifrån sängen, sedan hon rullats ihop till ett paket och burits fram till rampen och sedan iväg med bil. Och att M sovit på den där bäddmadrassen tidigare är ju självklart.

Men tror ni polisen kommer att börja låta honom svettas över lögnen om bäddmadrassen eller skiter de i det?
Citera
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är intressant att veta hur länge kroppen har funnits där. Jag kan tänka mig att en kropp i det fria förintas intill benknotor på ett par år, men denna var förpackad. Finns det djur, rävar, vildsvin, andra djur som förstör en plastförpackning?

Det tog MPS 2-3 timmar att hitta kroppen. Tack vare FUP och tips inriktade man sig speciellt på ett fåtal platser.
Citera
2012-04-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Betr djurs framfart undrar jag om det verkligen var endast plast kring paketet. Om det var en presenning så är den väl betydligt segare och därför motståndskraftigare. Nu är det som det är, och jag hoppas att det verkligen fanns en jacka i paketet Och pistolen förstås.

Bra där! Presenningar är ju sega som fan. Presenning har vi ibland haft till odlingar som skydd mot fåglar just för att de kan inte picka sönder den.
Citera
2012-04-19, 23:17
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Att få till en resning nu direkt anser jag skulle kunna gå.

Nu direkt?!

Det kan jag i och för sig tänka mig att du tycker, men det beror i grund och botten på att du inte vet vad du snackar om. För du har väl ingen som helst idé hur Svensson skulle kunna bindas till blotta fyndet av kroppen? Är han den enda som haft tillgång till skogen?

Citat:
Ok, men vad gäller i ett sådant här fall egentligen, gammal bevisning som har bedömts men förkastats går inte att återanvända eller hur?

Ja, som du säger så förkastades (synnerligen bra ord) bevisningen i tings- och hovrätten. Det var väl inte ett smack som sågs tala för att han var gärningsman i det hela. Alltså måste polisen hitta bevis eller vassa indicier som binder honom till dumpningen av kroppen. Finns ingenting annat som jag kan tänka mig skulle gå vägen.

Bara att hoppas...

(Vi lever förresten 12 år in på 2000-talet, du behöver inte knappra in ett jävla [enter] vid varje radbyte, det fixar sig själv serru.)
Senast redigerad av Quoter 2012-04-19 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in