2012-04-15, 01:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Men var får man då dessa skelettdelar ifrån som polisen verifierat som troligtvis vara från en människa?
Plantera ut det och då ska man ha hämtat dessa från kyrkogården eller`?

Nja, det verkar lite struligt och rörigt för min del att ta in det i spekulation.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-04-15 kl. 02:01.
Citera
2012-04-15, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tycker bara det är en lite väl lycklig slump att det verkligen skulle vara MJ som har hittats, för att det skulle vara läge att ropa hej.

Med tanke på att polisen inte har sökt i området förut och att fyndet ska varit väl täckt under en gran gör inte detta så osannolikt. Att det däremot rör sig om MJ är svårt att säga. Någonstans finns hon ju dock, och detta i närområdet.
Citera
2012-04-15, 01:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shpshp
Men isåfall skulle ju detta ha blåsts av på plats direkt. Fyndet som hittades i sjön uteslöts direkt eftersom vad jag har fått intrycket av verkar vara rester från djur.

Som sagt. Jag tror inte man ringer polisen för att sedan upptäcka att det är kroppsdelar från djur som ligger under granen. Man har ju säkert haft personer med rättsmedicinska kunskaper på plats.

Har ett kranium hittats så kan det med mycket stor sannolikhet uteslutas vara något annat än en människa, men för att bedöma andra typer av benrester så krävs expertis. En expertis som jag betvivlar fanns inom sökinsatsen eller MPS.
Citera
2012-04-15, 02:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Med tanke på att polisen inte har sökt i området förut och att fyndet ska varit väl täckt under en gran gör inte detta så osannolikt. Att det däremot rör sig om MJ är svårt att säga. Någonstans finns hon ju dock, och detta i närområdet.

Det finns rätt stora områden polisen inte sökt igenom... Sverige är stort.

Men ja, vi får se. Är det kroppsdelar som hittats så tror jag att det är MJ.
Citera
2012-04-15, 02:02
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Har ett kranium hittats så kan det med mycket stor sannolikhet uteslutas vara något annat än en människa, men för att bedöma andra typer av benrester så krävs expertis. En expertis som jag betvivlar fanns inom sökinsatsen eller MPS.

Det har talats om en sjuksköterska ur skallgångskedjan som identifierade en mänsklig ryggrad inuti "paketet". Har tyvärr ingen källa här, men jag antar att jag läste det i tråden tidigare ikväll.

För bra för att vara sant, så kan man känna, men konstigare saker har faktiskt hänt.
Citera
2012-04-15, 02:04
Bannlyst
Citat:

Peder bekräftade i sitt första inlägg att man hade personer med rättsmedicinska kunskaper på plats. Jag tror han nämnde en sjuksköterska. Och sjuksköterskor är väl bekanta med skelettdelar från människor och ska kunna särskilja mellan djur och människa. Att det sen ska vara någon vidare expertis håller inte jag heller med om. Däremot tror jag att kombinationen av presenning, madrass + benrester talar mer för MJ:s fördel om vi nu ska köra uteslutningsmetoden.
Citera
Medlem
LadyMysticas avatar
Jag valjer ocksa att ligga lagt tills det ar 100% bekraftat att det ar manniskoben, och om sa ar fallet att det ar Marinas. Men visst ar detta det hetaste sparet hitills.

Skulle det nu vara Marina sa vacker det ju onekligen manga fragetecken mot polisens insats.
En frivillig grupp lyckas pa ett par timmar med det polisen inte gjort pa nastan 2 ar.

Jag hoppas dock att det ar Marina och att dragget till ex-pojkvan aker dit en gang for alla. Att han ar den skyldiga till Marinas dod ar jag helt overtygad om.
Citera
Medlem
essohasses avatar
(Klickbar) Ur Fredrik Svenssons skadeståndsansökan till Justitiekanslern:

"Fredrik Svensson begär förhöjd ersättning pga följande. Han har varit misstänkt för väldigt allvarlig brottslighet. Under frihetsberövandet har han under längre period varit utsatt för omfattande restriktioner, bl a har han nekats allmänna nyhetstidningar, radio, TV, brev, besök, telefonsamtal mm, se bilaga 3.
l sammanhanget ska det uppmärksammas att Fredrik Svensson inte tidigare varit frihetsberövad under så pass lång tid och att han haft hälsobesvär (bl a smärta i ryggen) som blivit värre under frihetsberövandet. Med anledning av frihetsberövandet gick Fredrik Svensson miste om sin tid hos vårdcentralen avseende röntgen av hans rygg. Vidare har intrimningsrutinerna vid det nya häktet i Göteborg ställt till mer besvär för Fredrik Svensson än normalfallet, bl a har hans ryggbesvär inte fått adekvat behandling i tid, cellen varit onormal kall vilket påverkat hans rygg etc."
/.../
"Ytterligare skäl till förhöjd ersättning är att Fredrik Svensson har varit tvungen att flytta
Det har inte varit möjligt för Fredrik Svensson att stanna kvar i Spekeröd då det är en liten
kommun där alla i princip känner till att han har varit misstänkt för mordet på sin fd sambo."
/.../
Citera
2012-04-15, 02:07
Medlem
essohasses avatar
Pressmeddelande
Citat:
Resning beviljad i "mordmålet Hovs hallar"
[2009-07-10] Hovrätten över Skåne och Blekinge
Hovrätten över Skåne och Blekinge har i dag beviljat åklagarens ansökan om resning i "mordmålet Hovs hallar". Det betyder att målet på nytt skall tas upp vid Helsingborgs tingsrätt.

Ett par, som sammanbodde i en stuga vid Hovs hallar, försvann i början av år 2007. Åtal väcktes sedermera mot en yngre man för att ha orsakat deras död samt för att ha utnyttjat den försvunne mannens identitet för ekonomisk vinning. Målet prövades av Helsingborgs tingsrätt som i dom den 10 september 2007 frikände mannen från våldsbrott men dömde honom för bl.a. försök till grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning till fängelse ett år. Tingsrätten anförde till stöd för frikännandet bl.a. att det inte helt kunde uteslutas att mannen var i livet samt att det inte fanns tillräcklig bevisning för att kvinnan i samband med sin död utsatts för något brott. Domen överklagades inte utan vann laga kraft.

Den 12 maj 2008 återfanns kropparna efter det försvunna paret i Häljasjön söder om Vomb inom Lunds kommun. Kropparna var styckade och mannen var bakbunden. Den yngre man som tidigare frikänts har åter hörts av polisen. Han har lämnat nya uppgifter och berättat att han, för att stjäla, begav sig till stugan i Hovs hallar tillsammans med en för honom okänd man. Vidare har han lämnat uppgifter av innebörd att det måste vara denne okände man som då berövade paret livet samt styckade kropparna och sänkte dem i sjön.

I sitt beslut i resningsärendet konstaterar hovrätten att det numera är klarlagt att såväl den försvunna mannen som kvinnan är avlidna. Trots att någon direkt dödsorsak inte har kunnat fastställas anser hovrätten att omständigheterna övertygande talar för att paret utsatts för sådana brott som åklagaren ville att den yngre mannen skulle dömas för, dvs. mord alternativt grov misshandel och vållande till annans död. Hovrätten anser att det är sannolikt att den yngre mannen, om den samlade bevisbilden förelegat inför domen den 10 september 2007, skulle ha fällts för brotten. Hovrätten beviljar därför åklagarens resningsansökan och bestämmer att målet på nytt ska tas upp vid Helsingborgs tingsrätt. Vidare beviljas resningsansökningar från anhöriga till de avlidna gällande skadestånd. - Hovrätten förklarar också den yngre mannen häktad eftersom han är på sannolika skäl misstänkt för mord.
Citera
2012-04-15, 02:09
Bannlyst
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det har talats om en sjuksköterska ur skallgångskedjan som identifierade en mänsklig ryggrad inuti "paketet". Har tyvärr ingen källa här, men jag antar att jag läste det i tråden tidigare ikväll.

För bra för att vara sant, så kan man känna, men konstigare saker har faktiskt hänt.

Tog mig en titt på google.

Ett random djurs ryggrad: http://www.travelblog.org/Photos/1504909

En människas ryggrad: http://www.kappamedical.com/images/Anatomy/Bones/A794_L_bonelike-vertebral-column.jpg

Människans ryggrad ser större ut och ska kunna urskiljas från ett normal stort djur om man har rättsmedicinska kunskaper. Nu är jag oviss om zoologin i Västra Götaland? Vilka stora djur finns det? Björn och älg är väl uteslutet?
Citera
2012-04-15, 02:16
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Peder Schillerström på Missing People säger att man gjort ytterligare ett fynd, som betraktas som än mer intressant.

- Vi har hittat "ett paket" i skogen. Det är en bäddmadrass eller något sådant, inslaget i plast invirat i rep. Paketet är stort nog att rymma en människa, säger han.

Efter att paketet hittats öppnades det delvis för att kontrolleras.

- Och en sjukvårdskunnig person bedömde att det hon såg var en människas ryggrad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14678106.ab

Rätt eller fel Peder?
Man skriver också i DN att polisen tittat närmare på det och sannolikt är det delar av en människa.

Går verkligen polisen ut med ett sånt påstående om det nu skulle visa sig vara fel?
Då bör man nog idiotförklara hela poliskåren.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-04-15 kl. 02:18.
Citera
2012-04-15, 02:18
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Nu är jag oviss om zoologin i Västra Götaland? Vilka stora djur finns det? Björn och älg är väl uteslutet?

Tyvärr finns det älgjävlar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in