2011-09-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Polisens och åklagarens förundersökning faller under objektivitetsprincipen som är stadgad i Rättegångsbalken 23:4 och som innebär att polisen har en skyldighet att bortse från sin personliga uppfattning huruvida en misstänkt är skyldig eller inte skyldig med beaktan av det brott förhöret avser. Alla uppgifter som talar för den misstänkte och som talar mot den misstänkte måste belysas utifrån samma objektiva förhållningssätt.

Polisen och åklagare ska vara öppen för alternativa teorier och även noggrant ta den misstänktes förklaringar i beaktan, även om de framstår som mindre sannolika med tanke på vad som har kommit fram i utredningen.

Det innebär även att om polisen får information som kan vara relevant för den misstänktes skuld eller oskuld ska polisen utreda denna information så långt det går. Om polis/åklagare är ovillig att utreda kan advokaten begära att rätten beslutar om detta.

Självklart ska det vara så, i den bästa av alla världar
Jag menar bara att en dålig förundersökning inte behöver vara till nackdel för försvaret.
Citera
2011-09-14, 23:54
Medlem
Är det inte så att advokaten har rätt till att läsa slasken samt åberopa den i en rättegång? Slasken är ju också polisernas arbetsunderlag i förundersöknungen, men den är ändock ett dokument som får användas av advokat i en rättegång. Rätta mig om jag har fel....
Citera
2011-09-14, 23:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XLmo
Jag menar bara att en dålig förundersökning inte behöver vara till nackdel för försvaret.

Det handlar om för lång tid emellan brottet och den grundligare undersökningen vilket inte betyder att den är dålig direkt.

Nackdelen är att man kommer att fria en mördare vilket är beklagligt.
Så man får hoppas på att man finner mer så småningom eller att vederbörande åker in hårt för något annat så medborgarna känner sig trygga i samhället.
Citera
2011-09-14, 23:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XLmo

Absolut inte, det jag syftade mest på var att om advokaten eller den misstänkte hade haft alternativa förklaringar så hade de haft rätt att få dessa utreda.

Men precis som du säger så var nog advokaten så nöjd med hur denna utredning hade skötts så han och den misstänkte hade inga skäl att begära att några andra spår skulle följas upp.

Åklagaren gjorde en missbedöming när han trodde att han skulle lyckas bevisa att hon var död, mördad och att den misstänkte var skyldig.

Om jag vore anhörig till Marina skulle jag definitivt kräva upprättelse i någon form.

Det som kommer att ske på fredag är troligtvis att rätten meddelar att det inte är bevisat att Marina är död/mördad och således föreligger inget brott. Man kan inte döma en misstänkt för ett brott man inte kan styrka har skett.
Citera
2011-09-14, 23:57
Medlem
För övrigt är det en djävla tjat om Fredriks ekonomi och hur BDSM fungerar eller hur den inte fungerar, ingenting som är relevant för ämnet.

Trött på att samma människor fortsätter att klanka ner på en person de inte känner, tråkigt för tråden
Citera
2011-09-14, 23:59
Medlem
Förresten, vad vet vi om Fred, vem fan är han egentligen?
Hollandspåret kan ju vara ett påhittat alibi för honom, eller vad har han för alibi själv?
Citera
2011-09-15, 00:03
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
För övrigt är det en djävla tjat om Fredriks ekonomi och hur BDSM fungerar eller hur den inte fungerar, ingenting som är relevant för ämnet.

Trött på att samma människor fortsätter att klanka ner på en person de inte känner, tråkigt för tråden
BDSM kan vara relevant eftersom Marina hade kontakt med män därifrån vid tiden för sitt försvinnande, och dessutom var hon vampyrist som tände på blod.
Citera
2011-09-15, 00:05
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Hollandspåret kan ju vara ett påhittat alibi för honom, eller vad har han för alibi själv?
Det finns inga förhör med Fred där polis frågar vad han gjort under den aktuella tiden.
Citera
2011-09-15, 00:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Sorry trodde du menade misstänkte mördaren.
Men Fred är inget man har som misstänkt här.

Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
BDSM kan vara relevant eftersom Marina hade kontakt med män därifrån vid tiden för sitt försvinnande, och dessutom var hon vampyrist som tände på blod.

Jaha du på det viset, men det är inte rimligt alls och det finns inget som pekar åt det hållet.
Om hon så tände på skit så är inte det heller en mordorsak.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-09-15 kl. 00:29.
Citera
2011-09-15, 00:10
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Och lite psykologi: ni som har hängt i krimtrådarna här sedan länge, hur vanligt är det att en misstänkt är inne och skriver i tråden som avhandlar brottet denne är misstänkt för?
Jag har inte varit med om att en misstänkt mördare har reggat sig och skrivit här innan dom har fallit. I det här fallet kan det vid en friande dom dessutom bli aktuellt med ett överklagande.

Jag har frågat den mordmisstänkte om syftet, men inte fått något svar. Jag har funderat en hel del på det. Jag tror FS njuter av uppmärksamheten. En makt och en triumf utan dess like för den ”f.d.” loosern. Han ger inga svar som för trådens "privatspanare" framåt. Han sitter på en piedestal och försöker få andra att anpassa sig. Och när han inte lyckas hotar han med att sluta skriva. Personligen tror jag att han snart är tillbaka! Reservation, Maskroos inlägg kan täcka hans behov.
Citera
2011-09-15, 00:17
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det som kommer att ske på fredag är troligtvis att rätten meddelar att det inte är bevisat att Marina är död/mördad och således föreligger inget brott.

Det har jag personligen mycket svårt att tro. Rimligtvis borde rätten komma fram till att hon både är död och ihjälskjuten men att det inte är ställt bortom rimligt tvivel att den tilltalade är gärningsman.

Jag som kände mig rätt så säker på att åtalet skulle hålla hela vägen fick en smärre chock när det meddelades att han skulle släppas. Samtidigt så var lagmannens partiska antydningar ingenting som bådade speciellt gott.

Vi får se vad Uddevalla tingsrätt har att säga på fredag. Förhoppningsvis finns det utrymme för ett överklagande.
Citera
2011-09-15, 00:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Jag svarar istället då MrsMagoo är så förblindad av sitt hat så hon inte har en susning om vad du pratar om.

Fred är en person som har träffat Marina under cirka 4 månader. Enligt honom skulle marina och han inleda en relation så snart FS hade flyttat ut.

Han har vid flera tillfällen lämnat märklig information till polisen som visat sig inte ha någon riktig förankring i verkligheten. Han är även den som har uppfunnit Hollandspåret, vilket troligtvis blev en av åklagarens nederlag under rättegången då det visade sig att de inte följt upp och avfärdat det spåret.

Fred är märklig och behöver inte ha något med detta att göra, men hans uttalande om hans och Marinas relation och hans märkliga påstående om båtar och annat gör att han definitivt borde ha synats bättre i sömmarna än vad polisen har gjort om inte annat för att följa upp och avfärda hans påstående om hollandsresan.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-09-15 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in