Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-29, 13:00
Medlem
Hej!
Skulle behöva hjälp från lite datakunniga personer
Jag har en bärbar dator med Windows XP. Datorn har efter en avinstallation av ett antivirusprogram börjat krångla. När jag försöker logga in på datorn så loggas jag ut direkt efter att ha skrivit in lösenordet och så håller det på. Jag har redan hittat lite trådar på andra forum om detta och kommit underfund med att den enda lösningen är att installera om windows. Problemet är nu att jag har en massa filer på datorn som jag inte vill förlora och undrar om det är möjligt att överföra dessa från hårddisken till min externa hårddisk? Vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom jag inte kan komma in på skrivbordet och komma åt filerna... Mycket tacksam för hjälp!
Citera
2010-07-29, 13:55
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp din laptop med hjälp av Hirens BOOT-CD (välj Mini-XP) eller Ubuntu Live-CD och kopiera över viktiga data till USB-sticka.
Citera
2010-07-29, 14:17
Medlem
Ok ska testa detta! Tack för hjälpen!
Citera
2010-07-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Starta upp din laptop med hjälp av Hirens BOOT-CD (välj Mini-XP) eller Ubuntu Live-CD och kopiera över viktiga data till USB-sticka.

Tack för tipset, har ungefär samma problem som ts.
Citera
2010-07-29, 15:31
Medlem
Se upp för virus. Ibland kan de slå ut dina säkerhets program trots att du har bra såna utan att du inser det förrän nu.

Starta i felsäkert läge (pumpa F8 innan Windows startar) kan funka men sånt kan slås ut också. Skivorna som hasenfrasen föreslog är bra att ha i andra situationer också.
Citera
2010-08-03, 07:46
Medlem
Hej igen!
Jag provade att överföra filerna från min hårddisk med ubuntu-skivan och detta funkade perfekt! Nu har jag dessvärre ett annat problem När jag ska ominstallera windows med den installationsskiva som medföljde datorn kommer det upp felmeddelanden under installationsprocessen om att den inte kan installera (eller hitta?) vissa filer. Jag hoppar då över att installera dessa vilket självklart leder till att det inte går att installera windows alls pga av att dessa filer saknas. Vet nån hur jag ska gå tillväga nu? Höra av mig till microsoft och be om en ny skiva? Göra på något annat sätt med installationsskivan? Har verkligen ingen aning....
Citera
2010-08-03, 11:07
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör MEMTEST86+ from Ubuntu Live-CDn för att testa datorns ram-minne. Funkar det bra - installera om Windows och välj att formattera disken i NTFS och välj INTE snabb formattering utan låt den ta sin modiga tid så att hela disken kontrolleras efter trasiga sektorer.

Har du gjort rent/dammat ur din bärbara någongång?
Citera
2010-08-03, 11:22
Medlem
Ok, det är bara att hitta MEMTEST86+ någonstans i menyerna i Ubuntu då förmodar jag?
Jag kanske ska tillägga att jag använde mig av en reparera windows-installation då det inte gick att komma vidare när jag klickade på någon av de andra alternativen. Men jag ska testa det du skrev, tack!

Nä, jag har aldrig gjort det. Vet inte hur man gör det heller, kräver det att man skruvar isär delar och sånt..?
Citera
2010-08-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peach86
Hej!
Skulle behöva hjälp från lite datakunniga personer
Jag har en bärbar dator med Windows XP. Datorn har efter en avinstallation av ett antivirusprogram börjat krångla. När jag försöker logga in på datorn så loggas jag ut direkt efter att ha skrivit in lösenordet och så håller det på. Jag har redan hittat lite trådar på andra forum om detta och kommit underfund med att den enda lösningen är att installera om windows. Problemet är nu att jag har en massa filer på datorn som jag inte vill förlora och undrar om det är möjligt att överföra dessa från hårddisken till min externa hårddisk? Vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom jag inte kan komma in på skrivbordet och komma åt filerna... Mycket tacksam för hjälp!

Det finns olika metoder för att reparera felet Du beskriver, några finns här:
http://www.google.com/webhp?hl=sv#hl=sv&source=hp&q=log+on+log+off&btnG= S%C3%B6k+p%C3%A5+Google&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai =&fp=168657b81af92472
Bla. denna första sökträff:
http://support.microsoft.com/kb/555648
Citera
2010-08-03, 15:39
Medlem
ok, den länken hade jag missat.. tack för tipset!
Citera
2010-08-05, 13:25
Medlem
Jag kollade igenom sidan från windows support, om hur man gör för att lösa så att windows slutar loggas på och sedan av direkt. Men jag fattar tyvärr inte så mycket av texten. Jag är inte alls datakunnig och om texten är på engelska blir det tyvärr fatta noll. Kan någon vänlig själ därute hjälpa mig? http://support.microsoft.com/kb/555648

ps. det fungerade inte att reparera windows och att ominstallera allt funkade inte heller eftersom det inte gick att gå vidare alls på det alternativet, så det här är nog sista lösningen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in