Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-07-23, 18:42
Medlem
Häromsenast dog mitt windows, jag gick via Ubuntu och blåste hårddisken och lade över det jag ville spara på en 100 gigs partition. Installerade Win 7 igen men nu kommer jag inte åt partitionen. Med EASEUS står det att den inte har något filsystem. Jag vet inte hur jag, genom windows kommer åt informationen som ligger på den partitionen eller hur jag, efter det, raderar partitionen.

Hjälp plox? :P
Citera
2010-07-23, 20:46
Moderator
Protons avatar
Har du kollat i enhetshanteraren i win7 att partitionen är monterad korrekt?

edit:var iofs i diskhantering jag menade. Den finns att tillgå genom kontrollpanellen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> lagring ->diskhantering

Kolla där att partitionen finns med, annars får du väl montera upp den på lämpligt ställe.
Senast redigerad av Proton 2010-07-23 kl. 20:48.
Citera
2010-07-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Har du kollat i enhetshanteraren i win7 att partitionen är monterad korrekt?

edit:var iofs i diskhantering jag menade. Den finns att tillgå genom kontrollpanellen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> lagring ->diskhantering

Kolla där att partitionen finns med, annars får du väl montera upp den på lämpligt ställe.

Jag hittar partitionen; Healthy (Primary Partition) står det, men den saknar "File System" (de andra partitionerna har NTFS) så jag kan inte utforska den eller på något sätt hantera den...
Citera
2010-07-23, 22:28
Medlem
xeroc81s avatar
Om du högerklickar på partionen vad för val har du att välja på?
(Importera borde finnas som val).

Edit: Vilket filsystem valde du att skapa partionen med? Om det är en Linux filsystemet såsom ext3 så får du ta och testa http://www.ext2fsd.com/ eller liknande för Microsoft operativsystem har inte inbyggt stöd för linux-filsystem.

Mitt tips är att om du har ett ext2/ext3 och lyckas montera den i Windows efter att du installerat ext2fsd är att du kopierar din information till din Windows 7 partition, sen tar bort din linux-partition och skapar en ny partion med NTFS istället.
Senast redigerad av xeroc81 2010-07-23 kl. 22:38.
Citera
2010-07-24, 13:10
Medlem
Windows förstår inte din Ubuntu partition så använd Ubuntu igen för att flytta tillbaka grejerna.

Sen låter du Windows (snabb) formatera partitionen i ett format den förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in